Łada odrodzi się jak Feniks z popiołów? Jest zapowiedź wielkiej ofensywy

Łada odrodzi się jak Feniks z popiołów? Jest zapowiedź wielkiej ofensywy

Fabryka Łady
Fabryka Łady Źródło: AwtoWAZ
Skazywana na śmierć Łada, po tym jak markę zostawił koncern Renault, w związku z agresją Rosji na Ukrainę, zamierza wprowadzić nowe modele i sprzedawać pół miliona aut rocznie.

O sytuacji Łady obszernie pisze Dziennik.pl. Medium przypomina, że po agresji Rosji na Ukrainę, o wyjściu z koncernu zdecydowało Renault. To była trudna decyzja, która kosztowała Francuzów 2 miliardy euro. Firmę przejęło za symbolicznego rubla konsorcjum rosyjskich firm i miasto Moskwa.

Tuż po tej decyzji Łada omal nie upadła. Sprzedaż spadła w pewnym momencie o 97 proc. Nie było z czego produkować samochodów, więc Rosjanie postanowili robić auta jakby sprzed 4-5 dekad, pozbawione wszystkich nowoczesnych elementów, do których kraj agresora stracił dostęp.

Będzie kolorowo, mówią Rosjanie

Jak pisze Dziennik.pl, nowe władze koncernu AwtoWAZ zadeklarowały podczas Wschodniego Forum Ekonomicznego, że Łada zostanie dofinansowana i wstanie z kolan.

AwtoWAZ chce wyprodukować elektryka i wytwarzać pół miliona samochodów rocznie (50 proc. produkcji sprzed wojny). Żeby to osiągnąć koncern powołał nowego dyrektora zarządzającego. To nie byle kto, ale Maksym Sokołow, były minister transportu w rządzie państwa, które napadło na Ukrainę. Sokołów uznał Ładę za „dumę rosyjskiej motoryzacji”. A na wspomnianym Wschodnim Forum Ekonomicznym powiedział: – Po odejściu w maju poprzedniego udziałowca, firmy Renault, produkcja stanęła na ponad dwa miesiące, ale w tym czasie udało nam się opracować nowe łańcuchy produkcyjne i logistykę oraz zabezpieczyć dostawy podzespołów do produkcji podstawowych modeli.

Rosja na kolanach

Łada będzie produkować auta spalinowe, ale nie spełniające norm europejskich (będą spełniać normę Euro 2). Powstanie też elektryczna Łada e-Largus, zbudowana na platformie Renault (posłużyła za bazę dla Dacii Logan MCV).

Czy Łada rzeczywiście zostanie reanimowana? To się okaże. Na razie rynek motoryzacyjny w Rosji jest na dnie. Sprzedaż w maju 2022 roku spadła o 97 proc. a w lipcu 2022 roku o 75 proc. względem odpowiednich miesięcy roku 2021. W sierpniu 2022 roku sprzedaż była o 62 proc. niższa niż w sierpniu 2021.

Czytaj też:
Najtrudniejszy rok francuskiego producenta od lat. Sprzedaż zanurkowała, w tle wojna na Ukrainie

Źródło: Dziennik.pl