Kluczowa decyzja dla budowy drogi S10. Tysiące kierowców na nią czeka

Kluczowa decyzja dla budowy drogi S10. Tysiące kierowców na nią czeka

Droga ekspresowa S10
Droga ekspresowa S10 Źródło: GDDKiA
Mówimy o jednej z kluczowych dróg w kraju: łączącej Toruń i Bydgoszcz. Czekają na nią tysiące kierowców. Właśnie do wojewody Kujawsko-Pomorskiego trafił kolejny wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy S10.

Wniosek dotyczy ponad 21-kilometrowego odcinka Solec – Toruń Zachód, jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Po wydaniu decyzji będzie możliwe rozpoczęcie prac w terenie, wyjaśnia Dyrekcja.

Będzie można kupować działki

Jak czytamy dalej, wydana przez wojewodę decyzja, zwykle z rygorem natychmiastowej wykonalności, określi granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości.

Postępowanie administracyjne w tej sprawie będzie prowadził Wojewoda Kujawsko-Pomorski. Powołani przez niego niezależni biegli – rzeczoznawcy majątkowi – oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Na jej podstawie GDDKiA wypłaci odszkodowania za przejęte nieruchomości.

Dla wykonawcy inwestycji uzyskanie decyzji ZRID oznacza możliwość rozpoczęcia prac po wcześniejszym przekazaniu placu budowy.

Co powstanie w ramach inwestycji?

Droga realizowana jest w systemie Projektuj i buduj w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner), a łączna wartość kontraktu to 425,8 mln zł.

Zadaniem wykonawcy jest zaprojektowanie, uzyskanie niezbędnych decyzji i budowa 21,2 km odcinka drogi ekspresowej S10 pomiędzy Solcem Kujawskim a Toruniem. To najdłuższy z czterech odcinków realizacyjnych drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń.

W trakcie budowy powstanie m.in. nowy węzeł Solec, a także para Miejsc Obsługi Podróżnych. W ramach inwestycji powstaną też drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska (m.in. przejście dla zwierząt dużych obejmujące zarówno nową drogę, jak i sąsiadującą linię kolejową) oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. W sumie w ramach inwestycji powstanie 12 obiektów inżynierskich. Czas na uzyskanie ZRID wynosi siedem miesięcy. Prace budowlane mają zakończyć się w 2026 roku.

Pozostałe odcinki S10

Zgodnie z informacją GDDKiA, trasa S10 połączy w przyszłości Szczecin z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej i będzie liczyła ok. 430 km długości. W województwie kujawsko-pomorskim będzie miała docelowo ok. 180 km długości, z czego 35 km będzie wspólnym przebiegiem z autostradą A1, a 7 km z drogą S5.

Już obecnie kierowcy korzystają z dwóch odcinków S10, czyli Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe oraz Toruń Zachód – Toruń Południe. W realizacji są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Pierwszy wniosek o ZRID został złożony w lipcu. Dla dwóch pozostałych w dalszym ciągu opracowywane są materiały do wniosku o ZRID.

W tym roku GDDKiA ogłosi przetargi na realizację ośmiu nowych odcinków S10 pomiędzy Szczecinem i Piłą o łącznej długości 114 km. Dyrekcja przypomina, że obecnie ma już 42 km gotowej trasy w ramach odcinków Zdunowo – Stargard i obwodnica Wałcza. Jest w trakcie uzyskiwania DŚU dla ok. 35 km trasy pomiędzy Piłą i granicą woj. wielkopolskiego oraz kujawsko-pomorskiego (w tym dobudowa drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska).

Czytaj też:
Chińczycy mają coraz większy udział w europejskim rynku motoryzacyjnym
Czytaj też:
Miliony kierowców korzystają z wakacyjnych promocji. Co trzeci litr benzyny objęty jest rabatem

Opracował:
Źródło: GDDKiA