Łatwiejszy wjazd do Zakopanego. Pojawią się nowe rozwiązania usprawniające ruch w mieście

Łatwiejszy wjazd do Zakopanego. Pojawią się nowe rozwiązania usprawniające ruch w mieście

Zakopianka, zdjęcie ilustracyjne
Zakopianka, zdjęcie ilustracyjne Źródło:Newspix.pl / Stanislaw Krzywy
Dopóki nie zakończy się budowa nowej Zakopianki, dojazd z Krakowa do zimowej stolicy Polski będzie zmorą kierowców. Także poruszanie się po zatłoczonym mieście nie należy obecnie do najłatwiejszych. Niedługo powinno się to zmienić, gdyż drogowcy planują usprawnić ruch w mieście.

W sierpniu i we wrześniu informowaliśmy o planach drogowców dotyczących zwiększenia przepustowość na Zakopiance. W Libertowie ma powstać nowy przejazd pod drogą krajową nr 7 i trzy kładki dla pieszych, przebudowany zostanie węzeł Kraków Południe, a w Krzyszkowicach drogowcy zbudują tunel. Z kolei na drodze krajowej nr 47 kierowcy od września korzystają już z nowej odcinek dwupasmowej drogi z Rdzawki do Nowego Targu.

Poprawa płynności ruchu w Zakopanem

Tym razem GDDKiA informuje o planach dotyczących usprawnienia ruchu na wjeździe do zimowej stolicy Polski. Pomiary wykonane w latach 2020-2021 wskazują, że każdego dnia do Zakopanego wjeżdża przez DK47 średnio prawie 21 tysięcy pojazdów. To wartość średnia, która zdecydowanie rośnie w sezonie turystycznym. Duże natężenie ruchu w tym miejscu utrudnia wjazd na drogę krajową z dróg gminnych – ul. Wojdyły i ul. Ustup. Sytuacja na wjeździe do Zakopanego powinna się niedługo poprawić, gdyż drogowcy zapowiadają budowę dwóch rond na drodze krajowej nr 47.

Korek na Zakopiance

Sprawniejszy dojazd do Poronina i na Olczę

Pierwsze rondo, jadąc od strony Nowego Targu, zostanie wybudowane na skrzyżowaniu DK47 (ul. Kasprowicza) z ul. Wojdyły. Będzie ono turbinowe, co pozwoli na płynny przejazd w trzech kierunkach – do centrum Zakopanego, do Poronina i na Olczę. Na rondzie będą też dwa zjazdy indywidualne, pozwalające na włączenie się do ruchu mieszkańców okolicznych posesji.

Dwa nowe ronda w Zakopanem na DK47

Lepsze połączenie z Ustupem i Harendą

Drugie rondo powstanie 50 m dalej, na skrzyżowaniu ul. Kasprowicza z ul. Ustup. Dzięki jego budowie poprawi się połączenie drogi krajowej nr 47 z Ustupem i Harendą.

W ramach inwestycji powstaną trzy przejścia dla pieszych – dwa na ul. Kasprowicza, po jednym przed każdym z rond. Trzecie będzie zlokalizowane w miejscu obecnego na ul. Ustup. Po północnej stronie DK47 powstanie chodnik. Przebudujemy infrastrukturę techniczną i zatoki autobusowe, zbudujemy też nowe oświetlenie i odwodnienie.

Rondo na Spyrkówce

Jesienią ubiegłego roku rozpoczęły się prace przy budowie innego ronda na DK47 w Zakopanem, na skrzyżowaniu z ul. Spyrkówka. Konstrukcja ronda jest już gotowa. Planowany termin zakończenia tej inwestycji to kwiecień 2024 r.

Najkorzystniejsza oferta wybrana w przetargu

Za wybudowanie dwóch nowych rond w Zakopanem odpowiedzialne jest Podhalańskie Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe. Koszt budowy wyniesie prawie 10,4 mln zł. Inwestycja finansowana jest z budżetu państwa. Na jej realizację wykonawca będzie miał maksymalnie 12 miesięcy, nie licząc przerw zimowych.

Opracował:
Źródło: GDDKiA