Na Zakopiance powstanie nowy tunel. Znamy szczegóły drogowej inwestycji

Na Zakopiance powstanie nowy tunel. Znamy szczegóły drogowej inwestycji

Budowa zakopianki (tunel pod Luboniem)
Budowa zakopianki (tunel pod Luboniem) 
Niedaleko Krakowa drogowcy chcą zwiększyć przepustowość Zakopianki. W Libertowie powstanie przejazd pod drogą krajową nr 7 i trzy kładki dla pieszych, przebudowany zostanie węzeł Kraków Południe, a w Krzyszkowicach będzie zbudowany tunel.

Ruch na DK7 między Krakowem a Myślenicami stale rośnie. Jak informuje GDKKiA, w 2015 r. wahał się od 30 do prawie 41 tys. pojazdów na dobę, w zależności od odcinka przeprowadzonych pomiarów. W latach 2020-2021 te wartości wzrosły już od niespełna 40 tys. do ponad 57 tys. pojazdów. To więcej niż porusza się autostradą A4 między Niepołomicami a Brzeskiem, gdzie ruch sięga 55 tys. pojazdów na dobę. Prognozy ruchu jednoznacznie wskazują, że w przyszłości liczba samochodów jeżdżących trasą Kraków – Myślenice będzie się zwiększać. Przytoczyliśmy dane dotyczące ruchu z odcinka między Krakowem a Myślenicami by pokazać jak bardzo potrzebne są drogowe inwestycje na drodze krajowej nr 7 (nazwanej przez kierowców Zakopianką).

Prace drogowe na DK7

Nowy tunel o długości 52 m

Drogowcy chwalą się, że właśnie podpisali umowę na przebudowę Zakopianki w Libertowie. W ramach inwestycji kosztującej niemal 150 mln złotych powstanie m.in. przejazd pod drogą krajową nr 7 i trzy kładki dla pieszych. Zostanie zlikwidowane skrzyżowanie DK7 z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z Zakopianki będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod DK7 zostanie wybudowany tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. W ramach przebudowy wspomniany przejazd zostanie przeniesiony kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy, a w okolicy usuniętego skrzyżowania drogowcy zbudują kładkę, która zastąpi przejście dla pieszych.

„Droga krajowa nr 7, czyli popularna „Zakopianka” na odcinku na południe od Krakowa wyczerpuje swoje możliwości techniczne. Liczba pojazdów stale się zwiększa i musimy nadążać za tą zmieniającą się rzeczywistością. Dlatego przystępujemy do prac, które zwiększą możliwości tej drogi” – powiedział Andrzej Adamczyk minister infrastruktury.

Jak informuje GDDKia, najkorzystniejszą ofertę na przebudowę Zakopianki w Libertowie wybrano już 11 lipca, ale jeden z pozostałych wykonawców odwołał się od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej. W sierpniu wykonawca wycofał swoje odwołanie, co pozwoliło podpisać umowę z Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym IBM-Podbeskidzie.

Rozbudowa węzła Kraków Południe

Przy okazji podpisania umowy drogowcy przypominają także o rozbudowie węzła Kraków Południe, który sąsiaduje z układem drogowym w Libertowie. Obecnie trwają nad nim prace projektowe. W lutym złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W ramach inwestycji powstanie na Zakopiance estakada, na którą zostanie skierowany ruch tranzytowy z Krakowa i autostrady na południe.

Prace drogowe na DK7

Inwestycje na DK7 między Krakowem a Myślenicami

Drogowcy wspominają również o innych planach inwestycyjnych na DK7. Między Krakowem a Myślenicami trwa budowa węzła w Gaju, który zastąpi skrzyżowanie DK7 z ul. Widokową i ul. Zadziele. Ogłoszono także przetarg na budowę węzła w Myślenicach. Z kolei w Krzyszkowicach planowana jest budowa tunelu pod Zakopianką z wydzielonym przejściem dla pieszych. GDDKiA czeka na uzyskanie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla węzła w Jaworniku. Trwają także prace nad przygotowaniem koncepcji przebudowy DK7 w Głogoczowie, a w Mogilanach i w Głogoczowie Kończą się prace projektowe nad kładkami.

Czytaj też:
Wiózł dziecko po pijanemu i skosił dwie latarnie. Za kierownicą policjant z Biłgoraja
Czytaj też:
Ryzykowny spacer... ekspresówką. Tłumaczyła, że pokłóciła się z partnerem

Opracował:
Źródło: GDDKiA