„Elektryczne lwy” na ulicach Zamościa. Miasto odebrało właśnie 14 autobusów elektrycznych

„Elektryczne lwy” na ulicach Zamościa. Miasto odebrało właśnie 14 autobusów elektrycznych

Elektryczne autobusy dla Zamościa
Elektryczne autobusy dla Zamościa Źródło:MAN Truck & Bus Polska
Na początku grudnia Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu odebrał 14 autobusów elektrycznych, które dostarczyła firma MAN Truck & Bus Polska. Wśród nich 18-metrowego Lion's City 18 E wyposażonego w dwa silniki i akumulatory o pojemności 480 kWh.

Niedawno informowaliśmy, że Wałcz kupił osiem autobusów elektrycznych marki Yutong. Umowę na ich dostawę obejmuje także infrastrukturę do ładowania. Tym razem przekazujemy wieści o nowym elektrycznym taborze w Zamościu. W ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” Zamość kupił 14 autobusów MAN Lion’s City E. Przekazanie pojazdów odbyło się 1 grudnia 2023 roku.

Elektryczne autobusy dla Zamościa

Wymiana taboru MZK jest jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa, gdyż przynieść ma wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także ekologiczne. Dla ponad 60-tysięcznego zabytkowego miasta, którego starówka w 1992 r. została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, dbałość o klimat i środowisko to jeden z wyznaczników działania na rzecz zrównoważonego rozwoju” – powiedział Andrzej Wnuk, prezydent Zamościa.

Autobusy elektryczne w Zamościu

Autobusy elektryczne w Zamościu – modele 12- i 18-metrowe

Zamość zamówił łącznie 14 nowych autobusów, w tym 10 autobusów Lion’s City 12 E o długości 12 m i 4 autobusy przegubowe Lion’s City 18 E, o długości 18 m. Modele dwunastometrowe Lion’s City 12 E napędza silnik elektryczny umieszczony wzdłużnie za osią napędową o mocy znamionowej 160 kW, a energia magazynowana jest w dużych bateriach o mocy 400 kWh. Z kolei elektryczne serce osiemnastometrowego przegubowca Lion's City 18 E to aż dwa silniki centralne na drugiej i trzeciej osi, co zdecydowanie poprawia właściwości jezdne. Energia do ich zasilania pochodzi z akumulatorów o pojemności 480 kWh zlokalizowanych na dachu pojazdu. Wszystkie zamówione przez MZK Zamość autobusy elektryczne od MAN-a przystosowane są do przewozu osób o ograniczonej mobilności.

Elektryczne autobusy dla Zamościa

Autobusy elektryczne w Zamościu – 14 punktów ładowania

Dodatkowo na terenie zajezdni MZA w Zamościu powstało siedem dwustanowiskowych stacji przeznaczonych do ładowania pojazdów, które dostarczyła polska firma Medcom. Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 46 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 37,6 mln zł, a dotacja z NFOŚiGW – ponad 29 mln zł.

Czytaj też:
MAN zaczyna sprzedawać swoją pierwszą elektryczną ciężarówkę
Czytaj też:
Najwyższa Izba Kontroli: Samorządy mają za mało elektryków

Opracował:
Źródło: MAN Truck & Bus Polska