Niedawno informowaliśmy, że Wałcz kupił osiem autobusów elektrycznych marki Yutong. Umowę na ich dostawę obejmuje także infrastrukturę do ładowania. Tym razem przekazujemy wieści o nowym elektrycznym taborze w Zamościu. W ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” Zamość kupił 14 autobusów MAN Lion’s City E. Przekazanie pojazdów odbyło się 1 grudnia 2023 roku.
„Wymiana taboru MZK jest jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa, gdyż przynieść ma wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także ekologiczne. Dla ponad 60-tysięcznego zabytkowego miasta, którego starówka w 1992 r. została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, dbałość o klimat i środowisko to jeden z wyznaczników działania na rzecz zrównoważonego rozwoju” – powiedział Andrzej Wnuk, prezydent Zamościa.
Autobusy elektryczne w Zamościu – modele 12- i 18-metrowe
Zamość zamówił łącznie 14 nowych autobusów, w tym 10 autobusów Lion’s City 12 E o długości 12 m i 4 autobusy przegubowe Lion’s City 18 E, o długości 18 m. Modele dwunastometrowe Lion’s City 12 E napędza silnik elektryczny umieszczony wzdłużnie za osią napędową o mocy znamionowej 160 kW, a energia magazynowana jest w dużych bateriach o mocy 400 kWh. Z kolei elektryczne serce osiemnastometrowego przegubowca Lion's City 18 E to aż dwa silniki centralne na drugiej i trzeciej osi, co zdecydowanie poprawia właściwości jezdne. Energia do ich zasilania pochodzi z akumulatorów o pojemności 480 kWh zlokalizowanych na dachu pojazdu. Wszystkie zamówione przez MZK Zamość autobusy elektryczne od MAN-a przystosowane są do przewozu osób o ograniczonej mobilności.
Autobusy elektryczne w Zamościu – 14 punktów ładowania
Dodatkowo na terenie zajezdni MZA w Zamościu powstało siedem dwustanowiskowych stacji przeznaczonych do ładowania pojazdów, które dostarczyła polska firma Medcom. Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 46 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 37,6 mln zł, a dotacja z NFOŚiGW – ponad 29 mln zł.
Czytaj też:
MAN zaczyna sprzedawać swoją pierwszą elektryczną ciężarówkęCzytaj też:
Najwyższa Izba Kontroli: Samorządy mają za mało elektryków