Duży zasięg, przyjemna cisza i super komfort. Pierwsza jazda Audi Q4 E-tronem Sportbackiem

Duży zasięg, przyjemna cisza i super komfort. Pierwsza jazda Audi Q4 E-tronem Sportbackiem

Audi Q4 E-Tron Sportback
Audi Q4 E-Tron Sportback / Źródło: Audi
Nazwa auta może jest przydługa, ale za to jazda się nie dłuży. Nowy samochód elektryczny od Audi, młodszy i mniejszy brat E-trona, daje radę w każdych warunkach.

Brzydka mazurska pogoda. Wieje i pada. Wsiadamy do Q4 E-trona Sportbacka i natychmiast robi się tak, jakby ktoś cofnął nas do najpiękniejszych letnich tygodni. Chodzi bardziej nawet o komfort i ciszę, niż ciepło i przyjemne wnętrze. Cisza po ruszeniu jest zresztą uderzająca, od razu czuje się, że auto zostało doskonale wykonane, a wbrew pozorom nie każdy elektryk taki jest. Kawał dobrej roboty na dzień dobry.

Audi Q4 E-Tron Sportback

Potem jest zresztą tylko lepiej. Q4 E-tron Sportback to bardziej seksowny brat Q4 E-trona, mniejszej, ale chyba nawet nowocześniejszej wersji pierwszego elektrycznego SUV-a marki. Pomaga jechać technologia, kierownica nie będąca okręgiem, doskonale leży w rękach. Najnowsze systemy okalają samochód, dając kierowcy i pasażerom poczucie bezpieczeństwa. Przyspieszenie, jak na elektryka nie jest oszałamiające, ale to wciąż znacznie więcej niż w samochodach spalinowych. Do tego doskonałe, regulowane zawieszenie pneumatyczne. Jest opcją, ale wartą wybrania. Klienci Audi zresztą, zarówno w spalinówkach, jak i elektrykach, rzadko z nich rezygnują, choć trochę to kosztuje. To samo z trybami jazdy, które w Audi bardzo wyraźnie zmieniają charakterystykę pojazdu. Różnica między Sport, a Comfort jest ogromna i wyczuwalna natychmiast.

Audi Q4 E-Tron Sportback

Q4 E-tron Sportback. Gadżety i patenty, które zwiększają zasięg

Zarówno Q4 E-tron, jak i Q4 E-tron Sportback są naszpikowane nowinkami, wręcz gadżetami, które pozwalają zwiększyć zasięg. Każdy o zaledwie kilka kilometrów, ale łącznie daje to naprawdę dobry wynik. W tych autach strachu o to, że zaraz zabraknie energii nie ma. Czasami takim gadżetem jest kształt tylnego dyfuzora, innym razem wypustka na lusterku (sic!). Jedno daje kilka kilometrów więcej zasięgu, drugie kilkanaście. I tak na jednym ładowaniu można przejechać grubo powyżej 500 km (specjalista od zasięgu, czyli Q4 40 E-tron i jego odpowiednik Sportback, mają nawet ok. 520 km zasięgu wg WLTP, a więc realnego do uzyskania).

Audi Q4 E-Tron Sportback

Trzeba przyznać, że najnowsze pojazdy spod znaku czterech pierścieni są wszechstronne i uniwersalne. Dla obu wersji modelowych przeznaczone zostały po trzy wersje napędu. Najmocniejszą jest wersja 55 Quattro z maksymalną mocą wyjściową 299 KM.

Audi Q4 E-Tron Sportback

Q4 E-tron Sportback. Światła do zmieniania

Na życzenie, oba kompaktowe elektryczne SUV-y mogą zostać wyposażone w reflektory Matrix LED. Ich cyfrowe sygnatury świetlne to abslutna nowość na rynku: kierowca w systemie operacyjnym MMI Touch może wybrać jedną z czterech sygnatur. Z tyłu, światła tylne połączone są ze sobą pasem świetlnym. Do wyboru jest osiem kolorów lakieru, w tym nowy metaliczny odcień fioletowy Aurora. Oprócz wyposażenia podstawowego, dostępne są dwie linie wyposażenia zewnętrznego: Advanced i S line Exterior.

Audi Q4 E-Tron Sportback

Kompaktowość Audi Q4 E-trona i Q4 E-tron Sportbacka to ich zaleta. Długość aut wynosi 4,59 m, a miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu jest naprawdę mnóstwo. Dwie osoby o wzroście blisko 2 metrów mogą usiąść jedna za drugą i wszystko będzie w porządku. Wielkość przedziału pasażerskiego jest porównywalna z przestronnością w SUV-ach klasy wyższej, sprawdziliśmy to.

Audi Q4 E-Tron Sportback

Audi Q4 E-tron Sportback. Pojemność i przestrzeń

Jak to w elektrykach, nie ma tunelu środkowego. Poczucie przestrzeni jest więc dostępne dla wszystkich. Także bagażnik oferuje więcej miejsca niż w przypadku innych pojazdów klasy kompaktowej – odpowiada w tym względzie pojazdom klasy średniej-wyższej. W zależności od ustawienia tylnych siedzeń, pojemność bagażnika wynosi od 520 do 1490 l w Q4 E-tron i od 535 do 1460 l w Q4 E-tronie Sportbacku. Klapa bagażnika w obu wersjach otwierana i zamykana jest elektrycznie. Oba modele mogą ciągnąć przyczepę o masie do 1000 kg, a wersje Quattro nawet do 1200 kg.

Jeśli chodzi o samą ideę samochodów (obu, choć testowaliśmy Q4 E-trona Sportbacka), to tym razem Audi pokazało co potrafi, ale nienachalnie. Samochody są przyjazne bez narzucania się. Technologia służy, nie onieśmiela, wszystko jest intuicyjne, proste w obsłudze, dostępne. Czasami to nawet ważniejsze niż moc. Szczególnie, że mocy w autach elektrycznych jest zawsze pod dostatkiem.

Czytaj też:
Piekło zamarzło. Audi zatrudniło do projektów związanych z elektrykami… Kena Blocka

Galeria:
Audi Q4 E-tron Sportback
Źródło: Auto WPROST.pl
 0

Czytaj także