Ile samochodów w Polsce jeździ na gaz? W bazie są nawet Porsche na LPG

Ile samochodów w Polsce jeździ na gaz? W bazie są nawet Porsche na LPG

Dodano: 
Dacia Duster
Dacia Duster / Źródło: Dacia
Popularność samochodów osobowych wyposażonych w instalację LPG na polskim rynku rośnie – podsumowuje IBRM Samar. Na gaz jeździ 15 proc. aut.

W 2019 roku zarejestrowano ponad 44 tys. nowych ekologicznych aut hybrydowych (HEV, PHEV i EV). Z kolei liczba pojazdów napędzanych LPG wzrosła o ponad 78 tys. sztuk.

Zastosowanie tego paliwa stanowi obecnie najtańszy sposób na podróżowanie własnym samochodem. Różnica cen pomiędzy LPG a benzyną od wielu lat utrzymuje się na podobnym poziomie – gaz jest mniej więcej o połowę tańszy. Instalacja gazowa najlepiej sprawdza się w starszych samochodach, wyposażonych w wolnossące silniki z wtryskiem wielopunktowym. Dziś na rynku pozostało już niewiele modeli z takim rozwiązaniem, zatem jedynym sposobem jest zakup używanego auta.

Potwierdzają to dane z importu. Polacy masowo sprowadzają stare samochody osobowe z silnikami benzynowymi, w których można – relatywnie niewielkim kosztem – zamontować prostą instalację gazową, jak informuje IBRM Samar.

W 2019 roku import samochodów osobowych z silnikami benzynowymi przekroczył 515 tys. sztuk, przy czym ich średni wiek wyniósł ponad 13 lat. Sprowadzone w analogicznym czasie samochody z silnikami Diesla były miały średnio niespełna 11 lat.

Według danych pochodzących z baz Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców na koniec 2019 roku w Polsce zarejestrowanych było 2 678 691 samochodów osobowych wyposażonych w instalację LPG, o 3 proc. więcej niż rok wcześniej. To 14,5 proc. ubiegłorocznego parku samochodów osobowych. 40 proc. z nich wyprodukowano przed 2000 rokiem. Najpopularniejszym rocznikiem jest 1999. Oczywiście, im starszy samochód, tym większe jest prawdopodobieństwo, że posiada instalację LPG: wśród pojazdów sprzed 2000 roku 25 proc. aut posiada instalacje gazową, a dla niektórych roczników (np. 1992) taki udział przekracza 30 procent.

Jakie marki i modele najbardziej „lubią” instalację gazową? Prym wiodą tu pojazdy najliczniej reprezentowane w bazie Park 2019. Niemal 40 proc. samochodów z LPG stanowią marki niemieckie – Opel, Volkswagen i Audi.

Warto podkreślić, że instalacje LPG coraz częściej pojawiają się w samochodach marek premium, które lata świetności mają już dawno za sobą. Poza masowo importowanymi autami Audi, BMW i Mercedesa, w Parku 2019 jest ponad 1 tys. sztuk Porsche zasilanych LPG. Są także 2 sztuki Maserati oraz 2 egzemplarze Rolls-Royce'a z lat 70. XX wieku.

Osobną grupę aut z instalacją LPG stanowią modele wyprodukowane w 2019 roku. Liderem zestawienia takich nowych aut z LPG jest Dacia (4 503 szt.), przed Skodą (1 974 szt.) i Oplem (1 471 szt.).

Czytaj także:
AAA, używane. Jakich aut szuka przeciętny Kowalski?

Opracował:
Źródło: IBRM Samar

Czytaj także