Padł niechlubny rekord. Do Polski wjeżdżają coraz starsze graty

Padł niechlubny rekord. Do Polski wjeżdżają coraz starsze graty

Import samochodów
Import samochodówŹródło:Clicktrans
W ostatnim miesiącu wakacji 2021 roku padł nowy rekord średniego wieku używanych aut, sprowadzanych do Polski z zagranicy przez importerów. O jakiej ekologii my w ogóle mówimy, biorąc pod uwagę te dane.

To najwyższa średnia wieku sprowadzanego auta od stycznia 2000, czyli od momentu, kiedy bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców pokazują dane rejestracyjne. Od 2000 roku do Polski sprowadzono z zagranicy ponad 16,6 miliona aut osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Import samochodów liczony od dnia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej (1 maja 2004 roku) do końca sierpnia 2021 roku wyniósł 17 791 821 sztuk.

Importowane się zestarzały

Niepokojący jest jeden fakt, sprowadzamy coraz starsze auta. Jak zauważa IBRM Samar prowadzący statystyki, tak starych pojazdów nie sprowadzano do kraju od połowy 2004 roku, kiedy ich wiek przekraczał 11,8 roku, a rekord padł w lipcu 2004 roku i wyniósł 11,85 roku. Wynik ten utrzymywał się przez ponad 16 lat i został przekroczony dopiero w listopadzie 2020 roku (11,89).

Nie był to przypadek. Na przestrzeni ostatnich 10 miesięcy obserwujemy systematyczny wzrost wieku sprowadzanego pojazdu, przy czym średnia już czterokrotnie przekroczyła pułap 12 lat. Najwyższy, rekordowy wynik, dokładnie 12,13 roku, odnotowany został właśnie w ostatnim miesiącu.

Przepisy zawsze pogarszały sytuację

Dane archiwalne wskazują, że o wieku importowanych z zagranicy aut najczęściej decydowały przepisy prawno-podatkowe albo zapowiedzi ich zmian. W styczniu 2002 roku zniesiony został zakaz importu samochodów w wieku powyżej 10 lat. Efekt był taki, że w ciągu 8 kolejnych miesięcy średni wiek sprowadzonych aut wzrósł z 8 do ponad 11 lat. Kilka miesięcy później, we wrześniu 2002 roku, wprowadzono zakaz importu aut z normą poniżej EURO 2 (do 1996 roku). W rezultacie średni wiek pojazdów zmniejszył się do poziomu poniżej 6,5 roku i taki stan utrzymywał się do maja 2004, kiedy Polska weszła do Unii Europejskiej. Likwidacja wszelkich barier w handlu wspólnotowym spowodowała gwałtowny wzrost wieku do rekordowego wówczas poziomu - 11,86 roku, jaki odnotowano w lipcu 2004 roku. Po dwóch latach, na początku 2006 roku, pojawiły się zapowiedzi wprowadzenia podatku ekologicznego (tzw. wzór Barszcza). Wystarczyły 3 miesiące i średni wiek importowanych aut obniżył się do 10 lat, ale było to tylko chwilowe wahnięcie, ponieważ projekt szybko upadł.

Ostatnie tąpnięcie było 5 lat temu

Podobna sytuacja powtórzyła się pod koniec 2016 roku. Zapowiadane w listopadzie zmiany w sposobie wyliczania podatku akcyzowego, które miały wejść w życie od 1 stycznia 2017 roku, uruchomiły lawinę importu w poprzedzającym tę zmianę miesiącu. W grudniu 2016 roku odnotowano jeden z największych wyników dotyczących wielkości importu używanych samochodów do Polski - przekroczył on pułap 100 tys. sztuk i wyniósł dokładnie 101 811 aut. Średni wiek sprowadzonego wówczas samochodu urósł znowu do poziomu 11,75 roku.

Czytaj też:
Europa potężnie dołuje. Jest popyt, ale nie ma podaży

Źródło: IBRM Samar, CEPiK