Coraz starsze graty wjeżdżają do Polski. Padł historyczny rekord

Coraz starsze graty wjeżdżają do Polski. Padł historyczny rekord

Import samochodów
Import samochodów / Źródło: Clicktrans
Brak samochodów jest coraz bardziej widoczny na rynku wtórnym. Biorąc pod uwagę kwiecień, liczba sprowadzonych do Polski z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych (pomijając pandemiczny kwiecień 2020 roku), była najniższa od 2014 roku.

Jak donosi Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, w kwietniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 67 542 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 17,0 proc. Zdecydowaną większość - dokładnie 61 461 sztuk - stanowiły samochody osobowe (spadek o 16,8 proc.), a pozostałą część - 6 081 sztuk - samochody dostawcze (spadek o 19,1 proc.).

Łączny import po czterech miesiącach wynosi obecnie 265 500 aut i jest niższy od ubiegłorocznego o 14,1 proc. Nieco mniejszy spadek odnotowały samochody osobowe (241 176 szt. -13,9 proc.), większy - samochody dostawcze (24 324 szt. - 16,0 proc.).

Rekord wieku sprowadzanych aut

Sprowadzamy coraz starsze auta, a w kwietniu padł rekord. Średni wiek importowanego auta wyniósł po czterech miesiącach 12,56 roku, przy czym w samym kwietniu to rekordowe 12,61 roku. Średnią zawyżają samochody osobowe (12,65), szczególnie te wyposażone w silniki benzynowe (13,48). Najmłodsze są samochody elektryczne. W przypadku aut osobowych ich wiek wynosi 5,64, a dla dostawczych - 7,02.

Oto ranking Top 10 krajów, z których w 2022 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

  1. Niemcy - 135 622 szt. (-24,6 proc.)
  2. Francja - 34 678 szt. (+5,5 proc.)
  3. Belgia - 18 328 szt. (-9,6 proc.)
  4. Holandia - 14 434 szt. (+9,4 proc.)
  5. Stany Zjednoczone - 11 138 szt. (+4,4 proc.)
  6. Austria - 8 563 szt. (+11,5 proc.)
  7. Włochy - 8 348 szt. (-20,2 proc.)
  8. Szwajcaria - 7 852 szt. (-4,9 proc.)
  9. Szwecja - 6 765 szt. (+14,6 proc.)
  10. Dania - 6 718 szt. (+4,3 proc.)

Czytaj też:
Kolejny miesiąc spadków w salonach. Kiedy koniec kłopotów?

Źródło: IBRM Samar, CEPiK
 0

Czytaj także