Według badania leasingodawcy argumentem na tak są przede wszystkim korzystne warunki ewentualnego zwrotu samochodu (41 proc.), długi termin jego gwarancji (37 proc.) oraz konkurencyjna cena (36 proc.). Z kolei jako czynniki, które mogłyby zniechęcić potencjalnego kupca do zamówienia takiego pojazdu, ankietowani kierowcy najczęściej wymieniali brak możliwości obejrzenia go na żywo (64 proc.).
Argumenty na tak i nie
Jak wynika z danych zebranych w badaniu „Auto używane w sieci” Santander Consumer Multirent, aż 64 proc. polskich kierowców wskazało brak możliwości obejrzenia pojazdu na żywo przed zakupem jako czynnik, który mógłby zniechęcić do kupna auta używanego całkowicie przez internet. Ponad połowa respondentów zwróciła uwagę również na ewentualne rozbieżności między raportem rzeczoznawcy a stanem faktycznym samochodu (59 proc.) oraz zakup bez jazdy testowej (58 proc.). Dla co trzeciego ankietowanego kierowcy (33 proc.) czynnikiem zniechęcającym do takiej formy sprzedaży jest opłata za dostarczenie auta pod wskazany adres. Krótki okres podstawowej gwarancji wskazało z kolei 22 proc. zmotoryzowanych. Dalej znalazł się ewentualny zwrot pojazdu na określonych warunkach np. w ciągu 14 dni, z limitem kilometrów przejechanych po odbiorze (18 proc.).
Młodym przez internet pasuje
– W przypadku możliwych rozbieżności między stanem faktycznym auta a raportowanym, największą nieufność wykazują kierowcy po 50 roku życia – komentuje Małgorzata Filipek, dyrektor strefy z Działu Sprzedaży i Współpracy z Importerami z Santander Consumer Multirent – Aż 71 proc. z nich wskazało ten czynnik jako zniechęcający do zakupu samochodu używanego całkowicie przez internet. Na przeciwległym biegunie znaleźli się 18-29 letni ankietowani z prawem jazdy, gdzie wpływ możliwych rozbieżności na chęć kupna auta z drugiej ręki online wskazało 40 proc., najmniej ze wszystkich grup wiekowych.
Zamożni się mniej boją
Ponadto przeciwni kupowaniu samochodu w sieci bez oglądania go na żywo byli kierowcy z najwyższym dochodem od 7 000 zł netto w górę (75 proc.) oraz ze starszych grup wiekowych (71 proc. wśród 50-59 latków i 67 proc. respondentów z prawem jazdy powyżej 60 roku życia). Seniorzy często wskazywali również brak możliwości odbycia jazdy testowej jako czynnik zniechęcający do takiego zakupu (kolejno 61 i 64 proc. w grupie 60-69 i 70-79 latków). Opłatę za dostarczenie pojazdu pod wskazany adres wybierali głównie kierowcy z najmniejszym dochodem do 2000 zł netto i od 2000 do 2999 zł na rękę (w obu przypadkach po 41 proc.). Krótki okres gwarancji auta zniechęciłby za to najbardziej młodych w wieku 18-29 lat (21 proc.), natomiast określone warunki ewentualnego zwrotu zmotoryzowanych po 40 roku życia (22 proc.).
Opcja korzystnej rezygnacji najważniejsza
A co najbardziej zachęca zmotoryzowanych Polaków do kupna auta używanego całkowicie przez internet? Najczęściej wymienianymi odpowiedziami były korzystne warunki ewentualnego zwrotu pojazdu (41 proc.), długi termin gwarancji samochodu (37 proc.) oraz konkurencyjna cena (36 proc.). Nieco mniej kierowców wskazało darmową dostawę auta pod wskazany adres (33 proc.) oraz długą gwarancję na jego najważniejsze podzespoły i elektronikę (32 proc.).
Według raportu Santander Consumer Multirent, zdecydowanie więcej kobiet (30 proc.) niż mężczyzn (13 proc.) uznałoby możliwość negocjacji ceny za czynnik zachęcający do zakupu pojazdu używanego całkowicie przez internet. Panowie w takiej sytuacji zwróciliby raczej uwagę na długi termin gwarancji samochodu (42 proc. w porównaniu z 31 proc. kobiet.). Rozbieżność w podziale na płeć widać również, jeśli chodzi o konkurencyjność ceny, którą jako czynnik zachęcający wskazało 31 proc. zmotoryzowanych Polek i 40 proc. Polaków z prawem jazdy.
Cena też nie bez znaczenia
W odpowiedziach kierowców można dostrzec również różnice w priorytetach poszczególnych pokoleń. Jak się okazuje, do zakupu auta używanego całkowicie online przekonać seniorów mogłyby przede wszystkim korzystne warunki ewentualnego zwrotu pojazdu – aż 76 proc. badanych w wieku 70 lat i więcej uznało ten czynnik za zachęcający w porównaniu z 23 proc. 18-29 latków. Według zmotoryzowanych Polaków w wieku emerytalnym taką formę kupna mogłaby uatrakcyjnić w oczach potencjalnego kupca również konkurencyjna cena (42 proc. wskazań w grupie 60-69 latków i 54 proc. wśród 70 latków). Młodsze grupy wiekowe, w porównaniu do tych starszych, częściej wybierały szybki termin dostawy samochodu czy możliwość negocjacji ceny (kolejno 19 proc. 30-latków i 26 proc. 18-29 latków).
Czytaj też:
Nową Toyotę Prius można już rezerwować. Na pierwszych klientów czekają bonusyCzytaj też:
Branża handlowa coraz mocniej stawia na wynajem aut. Leasing i kredyt w odwrocie