Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony spadła w sierpniu 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego. Była również niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca, czyli lipca 2021 roku. Na szczęście skumulowana liczba rejestracji po ośmiu miesiącach 2021 roku jest wyższa od tej zanotowanej w 2020 roku, podsumowuje IBRM Samar.
Sierpniowy spadek to drugi z rzędu (a trzeci w tym roku) spadek sprzedaży zanotowany po pięciu miesiącach wzrostu (liczonego rok do roku). Tradycyjnie lipiec i sierpień to okres letnich wakacji i urlopów, w którym popyt na samochody jest niższy. Warto jednak zwrócić uwagę na trwające od kilku miesięcy ograniczenia w dostępności aut ze względu na problemy z półprzewodnikami. Produkcja niektórych modeli została znacznie ograniczona lub wręcz zastopowana, co odbija się wyraźnie na dostawach samochodów i kondycji rynku.
Twarde dane nie napawają optymizmem
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w sierpniu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 38 768 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t, czyli o 1,95 proc. mniej niż rok wcześniej oraz o 12,69 proc. mniej niż w lipcu 2021 roku. Dane skumulowane (363 956 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2021 roku o 24,54 proc.
Wszystkie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotował Hyundai – o 63,58 proc.
Samochody osobowe w dół
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w sierpniu 2021 r. zarejestrowano w Polsce 33 219 samochodów osobowych, o 4,30 proc. mniej niż rok wcześniej i o 14,50 proc. mniej niż w lipcu 2021 r. Dotychczas w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 314 218 samochodów osobowych, o 22,28 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
W sierpniu 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 24,4 proc. Udział firm osiągnął poziom 75,6 proc.
Czternaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Suzuki o 97,73 proc. Spadek zanotowało Renault, o 19,66 proc.
Toyota znów numerem 1
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 51 717 aut tej marki, o 43,55 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 16,46 proc. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 35 135 sztuk, o 0,28 proc. więcej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 11,18 proc. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 25 476 samochodów, o 18,38 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,11 proc.
Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 22 105 sztuk, o 41,85 proc. więcej niż w 2020 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,03 proc. Warto zauważyć, że w zestawieniu miesięcznym KIA znalazła się na drugim miejscu, wyprzedzając Volkswagena i Skodę. Na piątej pozycji w rankingu skumulowanych wyników znalazł się Hyundai. W 2021 r. zarejestrowano dotychczas 18 024 auta tej marki, o 64,42 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,74 proc. Także Hyundai w zestawieniu miesięcznym wyprzedził w sierpniu Volkswagena i awansował na czwartą pozycję.
Corolla przed Yarisem
Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2021 roku jest dotychczas Toyota Corolla, za którą uplasowała się Toyota Yaris oraz Skoda Octavia, następnie Dacia Duster, a za nią Skoda Fabia.
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris, na drugim miejscu – Dacia Duster, na trzecim – Toyota Corolla, na czwartym – Hyundai Tucson, a na piątym – Kia Sportage.
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla. Na drugim miejscu jest Skoda Octavia, na trzecim Toyota Yaris, czwartym – Skoda Fabia, piątym – Toyota RAV4.
Czytaj też:
Trzy bardzo ważne auta dla Polaków zadebiutowały w tym samym czasie. Które jest najciekawsze?