Nowe wcielenie Cullinana. Rolls-Royce przeszedł sam siebie

Nowe wcielenie Cullinana. Rolls-Royce przeszedł sam siebie

Rolls-Royce Cullinan Serii II
Rolls-Royce Cullinan Serii II Źródło: Rolls-Royce Motor Cars
Czy można poprawić doskonałość? Rolls-Royce na tak postawione pytanie zawsze odpowiada twierdząco. Najbardziej ekskluzywna marka na świecie właśnie pokazała odmienioną wersję swojego SUV-a, Cullinana.

Rolls-Royce pokazał Cullinana Serii II i od razu Black Badge Cullinana Serii II – ewolucję superluksusowego SUV-a. Najważniejsze wiadomości to integracja nowych technologii, dokładnie przemyślane zmiany w wyglądzie oraz innowacyjne opcje personalizacji Bespoke. Rolls-Royce zaznacza, że wersja Black Badge Cullinan Serii II, dostępna od chwili premiery, skomponowana została dla tych, którzy szukają bardziej wyrazistej interpretacji Rolls-Royce'a.

Oryginalny Cullinan, wprowadzony na rynek w 2018 roku, musiał posiadać prawdziwe umiejętności jazdy w terenie, nawet w tym najbardziej wymagającym na Ziemi. Jednocześnie musiał zapewniać niezrównany komfort i charakterystyczne dla marki wrażenia z jazdy („Magic Carpet Drive”), niezależnie od pokonywanego terenu. Po prostu: musiał być super-luksusowym SUV-em – wytrzymałym, ale wyrafinowanym.

Rolls-Royce Cullinan Serii II

Bazując na sukcesie modelu Cullinan, Cullinan Serii II stanowi jego ewolucję. W swojej nowej odsłonie, która jest najbardziej kompleksową ewolucją Serii II w historii Rolls-Royce'a, odpowiada na zmieniające się wzorce użytkowania.

Dla zwolenników mroczniejszego alter ego Rolls-Royce'a, marka wprowadza na rynek Black Badge Cullinana Serii II, reprezentującego bardziej odważną i wyrazistą propozycję, zdefiniowaną nie tylko przez mroczniejszą estetykę, ale także inżynierię, która ją wspiera.

Cullinan Serii II. Wygląd zewnętrzny

Rolls-Royce Cullinan Serii II

Od kiedy Cullinan trafił w ręce swoich pierwszych klientów, spełniał swoje zadanie jako sprawny samochód terenowy, zdolny do zabrania właściciela w miejsca, które nigdy wcześniej nie były eksplorowane przez Rolls Royce'a. Jednak wszechstronność i łatwość użytkowania sprawiły, że Cullinan stał się również „codziennym autem” dla wielu właścicieli.

Kluczowym motywem jest pionowość, która przypomina oświetlone drapacze chmur w megamiastach, w których Cullinan jest coraz bardziej zadomowiony – ten motyw jest najwyraźniej zaznaczony w podejściu do nowych lamp. Przód Cullinana Serii II składa się z prostych linii i ostrych krawędzi, z naciskiem na monolityczne powierzchnie, które wzmacniają duże proporcje i prezencję samochodu. Linie zderzaka tworzą płytkie „V” od najniższego punktu świateł do jazdy dziennej do centralnego punktu samochodu. Pod spodem, nowe wloty powietrza skierowane są na zewnątrz, wizualnie obniżając samochód, gdy patrzy się na niego z góry.

Rolls-Royce Cullinan Serii II

Centralnym elementem jest podświetlany grill Pantheon, który został dodatkowo odświeżony dzięki niższej krawędzi czołowej. Obejmuje ona również nową polerowaną poziomą „linię horyzontu” między światłami dziennymi.

Z profilu Cullinan Serii II ujawnia dalsze zmiany w wykończeniu powierzchni. Precyzyjna linia prowadzi od tylnego światła do środka nieruchomego krążka z monogramem „RR” na tylnym kole, tworząc zwężenie i wrażenie ruchu. Jest to dodatkowo wzmocnione przez zmienione dolne falowane powierzchnie, wykonane w głębokiej czerni o wysokim połysku, które unoszą się z tyłu.

Patrząc od tyłu, układ wydechowy Cullinana Serii II jest deklaracją mocy – każda końcówka wydechu jest wykonana ze stali nierdzewnej o lustrzanym połysku, przy czym jest zintegrowana i wizualnie zlicowana z nadwoziem. Zmiany z tyłu kończą się szczotkowaną płytą ochronną ze stali nierdzewnej biegnącą między wydechami, która przepływa pod samochodem. Ewolucję stylistyki Cullinana dopełniają 23-calowe frezowane felgi o zwiększonym rozmiarze. Trójwymiarowy i fasetowany siedmioramienny wzór jest dostępny w częściowym lub całkowicie polerowanym wykończeniu.

Rolls-Royce Cullinan Serii II

Oprócz zmienionej formy nadwozia, specjaliści od kolorów Rolls-Royce'a opracowali nowy odcień lakieru, aby zaprezentować Cullinana Serii II. Zainspirowany brązowym żyłkowanym marmurem, Emperador Truffle to minimalistyczny, jednolity szaro-brązowy kolo.

Wnętrze super-SUV-a

Najbardziej znaczącą zmianą w geometrii samochodu jest szklany panel czołowy od słupka do słupka w górnej części deski rozdzielczej – element projektu, który łączy w sobie zarówno cyfrowy, jak i fizyczny kunszt.

Rolls-Royce Cullinan Serii II

Panel wskaźników przed kierowcą i nowy, stale widoczny centralny wyświetlacz Informacyjny na środku pasa przedniego, zostały przeprojektowane, aby stworzyć przestrzeń dla zaawansowanego systemu operacyjnego Spirit, wprowadzonego po raz pierwszy w całkowicie elektrycznym Spectre. Oferuje on również cyfrowe możliwości Bespoke – klienci mogą dostosować kolor tarcz przyrządów. Spirit ma również kontakt z Whispers, prywatną aplikacją dla członków społeczności Rolls-Royce'a, zintegrowaną z Cullinanem. Klienci mogą wysyłać cele podróży bezpośrednio do swojego samochodu, zdalnie wyświetlać lokalizację Cullinana i zarządzać blokadą pojazdu za pośrednictwem aplikacji.

W całym samochodzie została udoskonalona łączność. Klienci mogą teraz podłączyć do dwóch urządzeń streamingowych do tylnych ekranów, które teraz zawierają interfejs Bespoke. Łączność z internetem i niezależny streaming dla każdego ekranu zapewnia klientom obecność hot spota. Po raz pierwszy w Cullinanie słuchawki Bluetooth dowolnego typu mogą być sparowane z systemem informacyjno-rozrywkowym na tylnym siedzeniu.

Dźwięk płynie z 18-głośnikowego systemu Bespoke, który korzysta z najnowszej generacji 18-kanałowego 1400-watowego wzmacniacza. Wnęki w aluminiowych progach Cullinana Serii II są wykorzystywane jako komory rezonansowe dla głośników niskotonowych, skutecznie przekształcając cały samochód w subwoofer.

Rolls-Royce Cullinan Serii II

Bezpośrednio przed pasażerem znajduje się podświetlana deska rozdzielcza z podświetlanym napisem Cullinan i unikalną grafiką Cityscape. Inspirowana panoramą wieżowców megamiast świata nocą, została stworzona przy użyciu 7000 elementów. Klienci mają również możliwość stworzenia własnego motywu podświetlanej deski we współpracy z projektantami marki.

Po stronie pasażera na desce rozdzielczej znajduje się nowa oprawa zegara Spirit of Ecstasy Clock Cabinet – unikalna witryna prezentująca zarówno analogowy zegar, jak i podświetlaną figurkę Spirit of Ecstasy, wykonaną ze stali nierdzewnej. Włączenie Spirit of Ecstasy do wnętrza samochodu było efektem czterech lat prac rozwojowych i współpracy pomiędzy analogowymi i cyfrowymi rzemieślnikami w celu stworzenia skrupulatnie zaaranżowanego przepływu światła.

Wzbogacona paleta materiałów

Rolls-Royce Cullinan Serii II

Elementy wnętrza zostały wykonane z materiału roślinnego. Cullinan Serii II wprowadza Grey Stained Ash, bogato usłojone naturalne drewno o otwartych porach z delikatnym połyskiem. Materiał ten został opracowany przez kolektyw Rolls-Royce Bespoke w ciągu czterech lat. Aby uzyskać złożoną teksturę, każda kłoda jest indywidualnie wybierana, a „liście” forniru są następnie ręcznie barwione i uszlachetniane dodatkiem mikroskopijnych metalicznych cząstek, co tworzy unikalny efekt migotania.

We wnętrzu Cullinana Serii II wykorzystano również tekstylia nowe dla marki – mowa tu o tkaninie rayonowej wykonanej z bambusa, nazwanej Duality Twill. Materiał ten został zainspirowany rozległym gajem bambusowym w Le Jardin des Méditerranées na Lazurowym Wybrzeżu, który sąsiaduje z dawnym zimowym domem Sir Henry'ego Royce'a, Villa Mimosa. Członkowie zespołu projektowego odwiedzili ogrody podczas wycieczki badawczej.

Na diagonalnej tkaninie wyhaftowano artystyczną grafikę „Duality”. Projekt odzwierciedla wyraźny wpływ żeglarski, przypominający przeplatające się linie linowe występujące na jachtach żaglowych.

Cała tkanina Duality Twill wykorzystana w samochodzie może składać się z do 2,2 miliona ściegów (11 mil nici) i jest wynikiem 20 godzin pracy. Aby zapewnić jednolitość wzoru, każdy element jest indywidualnie wykonywany przed cięciem za pomocą specjalnie opracowanego lasera, który uszczelnia krawędź materiału i zapobiega poluzowaniu się poszczególnych nici. Podstawowa tkanina diagonalna jest dostępna w trzech kolorach – liliowym, czekoladowym i czarnym – a klienci mogą wybierać spośród 51 różnych kolorów nici. Ten misternie haftowany materiał był opracowywany przez ponad rok.

W Cullinanie Serii II wykorzystano kolejną nową współczesną technikę rzemieślniczą – Placed Perforation. Umożliwia ona rzemieślnikom tworzenie dzieł sztuki poprzez drobne perforacje w skórze – fotele są tu płótnem. Dla Cullinana Serii II projektanci stworzyli wzór inspirowany stale zmieniającymi się kształtami i cieniami chmur nad Domem Rolls-Royce'a w Goodwood – składa się on ze 107 000 perforacji o średnicy 0,8 i 1,2 milimetra.

Black Badge Cullinan Serii II 

Rolls-Royce Cullinan Serii II

Black Badge Cullinan Serii II został stworzony dla tych, którzy szukają bardziej bezpośredniej interpretacji jazdy Rolls-Roycem. Jego mroczne elementy stanowiące o charakterze Black Badge’a są dodatkowo wzmocnione przez nadwozie, .

Black Badge Cullinan SeriI II ma inaczej wykończoną przednią części nadwozia. W przypadku Black Badge grill jest wykończony w charakterystycznym dla serii kolorze czarnym. Srebrna „linia horyzontu” tworzy wrażenie szerokości, jednocześnie otaczając pionowe światła do jazdy dziennej. Dla klientów, którzy chcą w pełni ukryć swój samochód w ciemności, dostępne jest również całkowicie czarne wykończenie.

Wszystkie zewnętrzne detale nadwozia i elementy ozdobne, w tym figurka Spirit of Ecstasy, są również wykończone w kolorze czarnym. Po raz pierwszy w historii Black Badge, kolor ten rozciąga się teraz od obramowań okien, przez słupki drzwi, aż po klamki. Inne przyciemnione elementy, w tym tylna klapa i akcenty zderzaka, a także wydechy samochodu, aby uzyskać efekt lustrzanej czerni zostały opracowane przy pomocy specjalnego chromowanego elektrolitu.

Klienci Black Badge Cullinan Serii II mogą teraz cieszyć się kolorem nadwozia również na wszystkich dolnych powierzchniach nadwozia. Mogą także subtelnie podkreślić m.in. dolne progi i dolny przedni zderzak – zabieg zarezerwowany wyłącznie dla modelu Black Badge Cullinan Serii II.

Wygląd zewnętrzny uzupełniają 23-calowe felgi – po raz pierwszy w historii marki felgi w tym rozmiarze są oferowane dla samochodu w wersji Black Badge. Mimo, że wzór wydaje się składać z pięciu szprych, w rzeczywistości jest ich 10: efekt wizualny jest tworzony przez grę między polerowanymi, malowanymi i zagłębionymi, negatywnymi powierzchniami. Konstrukcja zapewnia również wyraźny widok na zaciski hamulców tarczowych Black Badge, w charakterystycznym kolorze czerwonym, które mogą być również wykończone w kolorze czarnym, turchese, mandaryńskim i Forge Yellow.

„Wywrotowe” wykończenie wnętrza

Rolls-Royce Cullinan Serii II

Zaawansowane technicznie materiały stały się znakiem rozpoznawczym samochodów Black Badge Rolls-Royce'a. W przypadku Black Badge Cullinan Serii II motyw ten jest kontynuowany. Klienci wyrazili swoje uznanie dla oryginalnego wykończenia materiałem Technical Carbon w Black Badge Cullinanie – na tej podstawie ten wyjątkowy materiał został zachowany w Serii II. Wykończenie z włókna węglowego zostało opracowane w celu stworzenia precyzyjnego powtarzającego się wzoru geometrycznych kształtów, które tworzą trójwymiarowy efekt.

Mroczna atmosfera Black Badge przejawia się również poprzez zastosowane we wnętrzu metale. Obramowania otworów wentylacyjnych na desce rozdzielczej i w tylnej części kabiny są przyciemnione. Black Badge Cullinan Serii II posiada również nową oprawę zegarka. Umieszczona w niej figurka Spirit of Ecstasy jest wykonana w kolorze czarnym, przypominając postać, która siedzi na masce Black Badge Cullinana Serii II. Nowa podświetlana deska rozdzielcza wyświetla świecący symbol nieskończoności w nowym pionowym wzorze Cityscape.

W przypadku zamówienia indywidualnie wykonywanych tylnych foteli, klienci mogą umieścić motyw z rodziny Black Badge, znany jako symbol nieskończoności, na tylnej sekcji „Waterfall” z wykonanej włókna węglowego. W konfiguracji Lounge Seat symbol nieskończoności jest haftowany. Same fotele na zamówienie mogą być obite nową tkaniną Duality Twill.

Black Badge Cullinan Serii II ma też ekskluzywne cyfrowe elementy na zamówienie, w tym tarcze wskaźników dostępne teraz w pięciu neofuturystycznych kolorach: Vivid Grellow, Neon Nights, Cyan Fire oraz w kalejdoskopowym stylu Synth Wave.

Poprawiony silnik

Black Badge Cullinan Serii II to także autentyczne ulepszenia inżynieryjne. Cechy, które zdefiniowały pierwszą odsłonę Black Badge Cullinana, takie jak sprężyny powietrzne łagodzące przechyły nadwozia i dodanie większych rezerw mocy, zostały zachowane w Black Badge Cullinanie Serii II. Podwójnie turbodoładowany 6,75-litrowy silnik V12 generuje łączną moc 600 KM i 900 Nm momentu obrotowego.

Aby wykorzystać dodatkową moc, skrzynia biegów i przepustnica pozostają skalibrowane pod kątem natychmiastowego przyspieszenia. Ośmiobiegowa skrzynia biegów ZF oraz przednia i tylna oś skrętna współpracują ze sobą, aby dostosować poziom informacji zwrotnych dla kierowcy, w zależności od siły nacisku na przepustnicę i układ kierowniczy.

Naciśnięcie przycisku „Low” na dźwigni zmiany biegów odblokowuje kolejne technologie Black Badge. Po jego aktywacji kierowca doświadcza zmiany tonu i głośności układu wydechowego Bespoke Black Badge, sygnalizując, że wszystkie rezerwy momentu obrotowego 900 Nm są dostępne od 1700 obr./min. (do zaledwie 700 obr./min. powyżej prędkości obrotowej). Tryb „Low” zwiększa również prędkość zmiany biegów o 50 proc. gdy przepustnica jest wciśnięta do 90 proc. Aby w pełni wykorzystać możliwości Black Badge Cullinana Serii II, skok pedału hamulca został zmniejszony, aby zapewnić natychmiastową reakcję na polecenia kierowcy.

Czytaj też:
Nowe limitowane dzieło Rolls-Royce’a. Powstanie tylko 120 egzemplarzy
Czytaj też:
Rolls-Royce za 20 milionów plus. Czy to jest jeszcze samochód?
Czytaj też:
Rekordowy rok Rolls-Royce’a. Na świecie i w Polsce

Galeria:
Rolls-Royce Cullinan Serii II
Rolls-Royce Cullinan Serii II
Opracował:
Źródło: Rolls-Royce Motor Cars