Polsat twardo rozwija wodór. Powstaną kolejne stacje z tym paliwem

Polsat twardo rozwija wodór. Powstaną kolejne stacje z tym paliwem

Pierwsza stacja tankowania wodoru pod marką NESO w Gdańsku
Pierwsza stacja tankowania wodoru pod marką NESO w Gdańsku Źródło: Polsat/Plus
Kolejne stacje tankowania wodoru wybudują firmy należące do Grupy Polsat.

Aż 64 miliony złotych dofinansowania na budowę stacji tankowania wodoru dostały z Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska firmy Grupy Polsat Plus i ZE PAK. Między innymi za te pieniądze przedsiębiorstwa wybudują kolejnych 5 stacji tankowania tego ekologicznego paliwa przyszłości, które choć na razie nie jest popularne, wkrótce może stać się kluczowym.

Stacje wzdłuż korytarza TEN-T

Jak czytamy w komunikacie, spółki PAK-PCE Biopaliwa i Wodór oraz PAK-PCE Stacje H2 należące do Grupy Polsat Plus sygnowały umowę grantową z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska. Grant dotyczy realizacji projektu wodorowego. Wsparcie obejmuje stworzenie 5 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru. Stacje będą rozmieszczone przy drogach sieci TEN-T (transeuropejska sieć transportowa) i przy fabrykach produkujących zielony wodór (o łącznej mocy 5 MW).

Jak na razie ogólnodostępne stacje tankowania wodoru Neso już istnieją. Można na nich tankować samochody osobowe, autobusy i wodorowe ciężarówki. Stacje Neso rozrastają się. Teraz funkcjonują w Gdańsku, Warszawie i Rybniku, wkrótce powstaną również w Lublinie, Gdyni i Wrocławiu. Firmy z Grupy Polsat Plus i ZE PAK nie zainwestowały same. Uzyskały dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Dumna nazwa

Marka Neso to sieć stacji tankowania wodoru należąca do Grupy Polsat Plus i ZE PAK. Skrót Neso rozwija się jako hasło „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”. Jak informuje sieć, jej stacje są samowystarczalne energetycznie. Mają zainstalowane panele słoneczne o mocy 19 kW, które dostarczają prąd do stacji. Mają też magazyny energii o pojemności 60 kWh każda, które mogą przechowywać nadwyżki.

Stacja przypomina tę zwykłą

Stacje wodorowe mają przewagę nad stacjami ładowania pojazdów elektrycznych. Ładowanie samochodu osobowego zajmuje ok 3-4 minut, analogicznie do ładowania samochodu spalinowego. Zasięg po zatankowaniu wodoru wynosi ok. 650 km. Kilkanaście minut trwa z kolei tankowanie wodorem autobusu. Zasięg pojazdu po uzupełnieniu paliwa wynosi ok. 450 km.

Produkcja autobusów

Stacje wodorowe to niejedyne inwestycje Grupy Polsat Plus i Grupa ZE PAK w wodór. Przedsiębiorstwa produkują także autobusy wodorowe NesoBus, które powstają w fabryce w Świdniku. Realizują projekt budowy elektrolizerni wytwarzającej wodór z wykorzystaniem elektrolizerów alkalicznych oraz typu PEM. Autobusy wodorowe są już używane w Rybniku i Gdańsku. Chełm zamówił kolejne 26 sztuk, zamówienie jest w trakcie realizacji. Testy autobusów trwają w innych polskich miastach.

Czytaj też:
Ruszyła pierwsza stacja tankowania wodoru pod marką NESO w Gdańsku
Czytaj też:
W Warszawie zatankujesz auto na wodór. Na Ursynowie otwarto ogólnodostępną stację

Opracował:
Źródło: Grupa Polsat Plus