Amerykański gigant lotniczy i niemiecki producent samochodów sportowych ogłosili, że łączą siły, aby „zbadać rynek mobilności w ruchu lotniczym w miastach i przenieść ruch miejski w przestrzeń powietrzną” poprzez „opracowanie w pełni elektrycznego pojazdu do pionowego startowania i lądowania”. Dzięki zawartemu partnerstwu obie firmy podzielą się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami, aby eksplorować przyszłość pojazdów tego typu.
„Porsche chce rozszerzyć swoją działalność jako producenta sportowych samochodów i stać się wiodącą marką mobilności premium. W dłuższej perspektywie może to oznaczać przejście do trzeciego wymiaru podróży” – powiedział Detlev von Platen, członek zarządu Porsche. – „Łączymy mocne strony dwóch wiodących globalnych firm, by zająć się segmentem rynku, który w przyszłości może stać się kluczowy”.
W ramach partnerstwa firmy stworzą międzynarodowy zespół fachowców, zajmujący się różnymi aspektami mobilności lotniczej nad miastami, w tym analizą rynkowego potencjału pojazdów tego typu oraz możliwościami ich zastosowania.
Boeing, Porsche i Aurora Flight Sciences, spółka zależna Boeinga, popracują nad koncepcją całkowicie elektrycznego pojazdu pionowego startu i lądowania. Prototyp wdrożą i przetestują inżynierowie z obu firm, a także spółki zależnej Porsche – Porsche Engineering Services GmbH oraz Studio F. A. Porsche.
Skąd pomysł na tego typu współpracę? Z chęci bycia pierwszym. Zlecone przez Porsche Consulting badanie z 2018 roku przewiduje, że rynek miejskiej mobilności w powietrzu przyspieszy po 2025 roku. Analiza wskazuje również, że rozwiązania mobilności lotniczej nad miastami będą pozwalać na transportowanie pasażerów szybciej i efektywnej niż obecne konwencjonalne środki transportu lądowego. A to wszystko przy niższych kosztach i większej elastyczności.
Informacja o współpracy nie zawiera żadnych szczegółów na temat kwot pieniędzy lub innych zasobów, które obie firmy planują zainwestować w projekt. Nie podano ani docelowej daty opracowania samolotu-samochodu, ani przede wszystkim ceny takiego pojazdu.
Firma macierzysta Porsche – Volkswagen AG – jest największym producentem samochodów na świecie. Zapowiedziała znaczny postęp w rozwoju pojazdów elektrycznych, wyznaczając sobie jako cel sprzedaż 22 milionów samochodów elektrycznych (wszystkich swoich marek) w ciągu najbliższych 10 lat.
Przychody Boeinga z kolei po raz pierwszy przekroczyły 100 miliardów dolarów w 2018 roku, chociaż jego sprzedaż w tym roku będzie znacznie niższa z powodu uziemienia jego najlepiej sprzedającego się komercyjnego odrzutowca – 737 Maxa 8 – po dwóch tragicznych wypadkach, w których zginęło 346 osób. Już w tym roku Boeing pokazał samodzielnie prototyp elektrycznego latającego samochodu.
Czytaj też:
Jest nowy Porsche Taycan, znamy jego ceny! Ma 761 KM i 2,8 s do 100 km/h