Włoska policja ma w swoich parkach Lamborghini. A kiedyś miała Ferrari. Jeden z modeli, który służył mundurowym to Ferrari 250 GTE i właśnie trafił na aukcję. To najsłynniejszy ze słynnych radiowozów świata.
Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia
We Włoszech w latach sześćdziesiątych XX wieku większość poważnych przestępstw kończyła się pościgiem. Przestępcy uciekali, a policjanci ich ścigali. Włoskie siły policyjne używały czarnych Alfa Romeo 1900, nazywanych Pantera, ale w miarę jak przestępcy stawali się coraz szybsi, policjanci przesiedli się do Alf Romeo Giulii 1600.
Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia
Jednym z najbardziej szanowanych i odnoszących największe sukcesy funkcjonariuszy policji we Włoszech był Armando Spatafora z Rzymu. Na pytanie „Czego potrzebujesz?” Spatafora odpowiedział: „Co może być lepszego niż Ferrari?”. Przełożeniu odpowiedzieli mu: „A zatem dostaniesz Ferrari”.
Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia
Spatafora była jednym z zaledwie czterech policjantów z Rzymu zabranych na kurs szybkiej jazdy do Maranello, siedziby najsłynniejszej i najbardziej znanej włoskiej marki, Ferrari. I dostał tam potem to, czego pożądał. Auto z 3-litrowym silnikiem V12 i maksymalną prędkością przekraczającą 250 km/h. Model 250 GTE był wymarzonym autem dla Spatafory, który szybko się z nim zżył. I stał się najsłynniejszym radiowozem świata.
Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia
Samochód ukończono budować w listopadzie 1962 r. Podwozie numer 3999 zostało wykonane w Maranello. Potem zostało wysłane do Pininfariny w celu zamontowania eleganckiego nadwozia, co stało się pod koniec sierpnia 1962 r. Na tabliczkach znamionowych ma napis „vett. Polizia” czyli samochód policyjny.
Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia
Ferrari zbudowało tylko dwa 250 GTE Polizia, siostrzany samochód 3999 szybko zakończył życie, po zaledwie kilku tygodniach został zniszczony na służbie. Został egzemplarz Spatafory, który stał się sławny, a dla bandytów morderczy. Służył całe 6 lat.
Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia
Auto z aukcji ma dołączone oficjalne karty serwisowe potwierdzające, jak często Ferrari wracało do Maranello na serwis i konserwacje. Samochód nr 3999 wycofano z czynnej służby pod koniec 1968 roku, w dobrym stanie pozostał własnością policji do 1972 roku, kiedy został sprzedany w publicznej aukcji.
Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia
Włoski nabywca, Alberto Cappelli, wiedział dokładnie, co kupuje. Następne 40 lat dbał o auto. Cappelli i jego dwaj synowie lubili pokazywać samochód podczas wielu publicznych wydarzeń, a także jeździć nim po trasach całych Włoch i Europy. W 1984 roku samochód ponownie spotkał się z Armando Spataforą na wyścigu Coppa delle Dolomiti. Ku zaskoczeniu wszystkich, emerytowanemu policjantowi udało się uzyskać drugi najszybszy czas w historii.
Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia
Ze względu na legendarny status we Włoszech samochód został wypożyczony do nowopowstałego Muzeum Pojazdów Policyjnych w Rzymie na początku 2000 roku. To wtedy sam szef włoskiej policji pojechał nim aż do Rimini, komunikując się kwaterą główną. Od tego czasu numer 3999 jest jedynym prywatnym samochodem we Włoszech ze specjalnym pozwoleniem na poruszanie się z syreną, niebieskim kogutem i napisem „Squadra Volante”.
Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia
Samochód był wielokrotnie prezentowany podczas krajowych uroczystości, pokazów klasycznych samochodów i rajdów. Został oficjalnie zaproszony na 50. urodziny Ferrari w 1997 roku, kiedy dołączył do kawalkady aut z Rzymu do Maranello.
Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia
W 2009 r. Carmen Spatafora, córka Armanda, zaprosiła samochód na premierę swojej książki „Il Poliziotto con la Ferrari”, opowieści o niezwykłej historii jej ojca i jego Ferrari. Przez kolejne sześć lat mityczne Ferrari nadal otrzymywało zaproszenia na najbardziej ekskluzywne wydarzenia policyjne w całych Włoszech.
Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia
W 2015 r. Ferrari trafiło w ręce innego entuzjasty i włoskiego kolekcjonera, który z dumą podzielił się swoim 250 GTE z tłumami na Pebble Beach Concours d'Elegance w 2016 r.
Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia
Samochód ma wszystkie wymagane dokumentu, zdjęcia i certyfikaty, w tym te wystawione przez Ferrari i policję włoską. Ferrari Classiche potwierdza, że samochód ma oryginalne podwozie, silnik, skrzynię biegów i oś tylną Ferrari.
Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia
Jaką cenę uzyska? To będą miliony.
Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia
Ferrari 250 GTE 2+2 PoliziaCzytaj też:
Koronawirus opustoszył autostrady. Zobacz jak kierowca pojechał... 372 km/hCzytaj też:
Samochodowa Europa radykalnie dołuje. Poza jedną firmą!