Nowe przepisy zachwieją rynkiem samochodów używanych? Limit płatności za gotówkę to będzie problem

Nowe przepisy zachwieją rynkiem samochodów używanych? Limit płatności za gotówkę to będzie problem

samochody parking fot. Tomasz Zajda/fotolia.pl
Z początkiem przyszłego roku wchodzą w życie przepisy przewidujące limit 20 tys. złotych w transakcjach gotówkowych. Zdaniem ekspertów może to utrudnić zakup samochodu, a także zrodzić spory na linii przedsiębiorca-kupujący.

O nowych przepisach obszernie pisze Instytut Badania Ranku Motoryzacyjnego Samar. Od 2023 r. w Polsce ma zostać wprowadzony limit płatności gotówkowych do 20 tys. złotych w transakcjach między przedsiębiorcami, a konsumentami indywidualnymi. Powyżej tej kwoty niezbędne będzie uregulowanie rachunku za pomocą przelewu bankowego.

Gotówką klienci nie zapłacą zatem w całości za samochód wart więcej od wspomnianej kwoty. Zdaniem wielu ekspertów, w tym Piotra Koraba z firmy Autobaza.pl, nowe regulacje mogą jednak także utrudnić życie przedsiębiorcom, którzy za pobranie części zapłaty w gotówce uiszczą podwójny podatek. – To może powodować komplikacje w umowach np. między komisem samochodowym a konsumentem – mówi Piotra Koraba.

Rynek samochodów używanych to rynek gotówki

Tymczasem w Polsce większość samochodów na rynku wtórnym kupowanych jest za gotówkę. Jak wynika z badania „Portfele Polaków pod lupą” przeprowadzonego przez Volkswagen Financial Services, liczba ta zwiększy się z 65 proc. w minionym roku do 79 proc. w roku 2022. Jednocześnie badanie to pokazało, że spadnie zainteresowanie tradycyjnym kredytem (z 18 proc. do 12 proc.).

Coraz więcej droższych aut używanych

Z danych firmy Autobaza.pl wynika ponadto, że w 2021 r. zanotowano przyrost o blisko 10 proc. liczby samochodów, za które trzeba zapłacić od 25 do 50 tys. złotych. Liczba aut z przedziału cenowego 50-100 tys. zł jest większa o 22 proc., a pojazdów droższych niż 100 tys. zł przybyło o ponad jedną trzecią.

Czytaj też:
Wojna w Ukrainie dotkliwie uderza w branżę. Kryzys może być większy, niż podczas pierwszej fali Covid-19

Źródło: IBRM Samar, Autobaza.pl, VWFS