Skandaliczny wynik nowej Dacii w testach Euro NCAP. Jogger z jedną gwiazdką, ale jest haczyk

Skandaliczny wynik nowej Dacii w testach Euro NCAP. Jogger z jedną gwiazdką, ale jest haczyk

Dacia Jogger
Dacia JoggerŹródło:Dacia
Nowa Dacia Jogger poddana testom przez Euro NCAP zdobyła tylko jedną gwiazdkę. Czy to oznacza, że samochód ten jest śmiertelnym zagrożeniem dla jego posiadaczy? Okazuje się, że nie do końca, gdyż Euro NCAP przetestowało Dacię Sandero zamiast Joggera. Skąd zatem taka ocena i czemu to Joggerowi się oberwało?

Co tu się wyrabia, można zapytać. Jakim cudem Euro NCAP przyznaje notę Joggerowi, skoro nigdy go nie testowało? Jak informują redaktorzy Autokult.pl, niezależna organizacja stwierdziła, że skoro Jogger jest konstrukcyjnie spokrewniony z Dacią Sandero Stepway to wystarczy przetestować właśnie to auto by ocenić Joggera.

Skąd tak niska nota?

Nowoczesne testy bezpieczeństwa nie skupiają się dziś jedynie na aspektach związanych z ochroną życia kierowcy w przypadku zdarzenia drogowego. W 2021 roku Dacia Sandero uzyskała w testach dwie gwiazdki, natomiast w tym roku Joggera oceniono na jedną gwiazdkę. A wszystkiemu winne są… pieniądze, a dokładnie kwota jaką trzeba zapłacić za Dacię.

Niska cena propozycji rynkowych marki ma wpływ na jej poziom wyposażenia. Od dawna wiadomo już, że najwięcej płacimy w samochodach za technologię i systemy bezpieczeństwa, a to one mają obecnie największy wpływ na liczbę przyznawanych przez Euro NCAP gwiazdek. Skoro na pokładzie Dacii nie uświadczymy szeregu elektronicznych asystentów, nie dziwić powinny nas niskie notowania marki w testach bezpieczeństwa.

Zasadą organizacji Euro NCAP jest, że testowane samochody otrzymują końcową notę taką samą jak najniższa liczba gwiazdek w jednej z badanych kategorii. W związku z faktem, że Jogger otrzymał jedną gwiazdkę w kategorii – systemy bezpieczeństwa, końcowa nota tego modelu również wynosi jeden.

Czy Jogger to śmierć na kołach? Wcale nie

Okazuje, się, że jeśli chodzi o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów nie jest aż tak źle, jakby wskazywały na to notowania tego modelu. W tym konkretnie przypadku, ochronę pasażerów oceniono na 70 proc., ochronę dzieci na 69 proc., ochronę pieszych na 41 proc. i systemy bezpieczeństwa na 39 proc.

Na domiar złego do testów Euro NCAP trafiła siedmiomiejscowa wersja Joggera, a jak wiadomo zazwyczaj w ostatnim rzędzie foteli próżno szukać montaży fotelików ISOFIX czy sygnalizacji zapiętych pasów (tak było w tej wersji Joggera, za co m.in. obniżono notę).

Czytaj też:
Renault podsumowuje trudny rok. 2022 ma być znacznie lepszy

Galeria:
Nowa Dacia Jogger
Dacia Jogger
Źródło: Autokult.pl