Volkswagen ID.5. Sylwetkę ma dla oka, a technologie dla wzorowego komfortu
Artykuł sponsorowany

Volkswagen ID.5. Sylwetkę ma dla oka, a technologie dla wzorowego komfortu

Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5 Źródło:Volkswagen
Volkswagenowi udało się w elektrycznym modelu ID.5 połączyć to wszystko, co najważniejsze dla kierowcy. Z jednej strony to fascynujący design, przyciągający wzrok na pierwszy rzut oka. Z drugiej: technologie, dzięki którym auto jest jednym z najbardziej komfortowych na rynku.

Volkswagen ID.5 (Wersja GTX tymczasowo niedostępna w ofercie)Postawić na design, o którym będzie się mówić? A może na technologie, które pokażą kierowcy, jak wygodnie można podróżować, ale których nie widać na pierwszy rzut oka? Wraz z modelem ID.5 Volkswagen połączył oba te, wydawałoby się, że wykluczające się, kierunki. Stworzył elektryczny wóz, który jednocześnie jest sportowy i elegancki, a w środku naszpikowany rozwiązaniami, które nie są wyłącznie pokazem możliwości firmy, ale realnym ułatwieniem życia w podróży.

Ofensywa Volkswagena w segmencie aut elektrycznych jest jedną z najbardziej spektakularnych i szybkich na rynku. Niemiecka firma konsekwentnie brnie do przodu, nie tylko pokazując kolejne modele, ale systematycznie je udoskonalając. Najpierw Volkswagen pokazał pierwsze auto kompaktowe, czyli ID.3. Ono właśnie stworzyło grunt pod całą rodzinę. ID.3 nie został wybrany przypadkowo. Prezentując wóz kompaktowy Volkswagen zdecydował się nawiązać do tego, że od kilku dekad produkuje Golfa, wzorzec w segmencie dla całej światowej konkurencji. Jeśli w dobie elektromobilności firma wciąż miałaby trzymać pałeczkę pierwszeństwa, to potrzebne było spektakularne wejście, właśnie odnoszące się do Golfa. Potrzebne było jego elektryczne wcielenie, już z nową nazwą, rozpoczynające nowy rozdział historii.

Sprawdź cenę i umów się na jazdę próbną nowym Volkswagenem ID.5 »

Volkswagen ID.5 Pro Performance

Chwilę później marka zaprezentowała ID.4, pierwszego SUV-a. Ten rodzaj nadwozia jest w tej chwili najczęściej wybieranym, nie wolno było więc Volkswagenowi czekać zbyt długo. Z kolei po ID.4 niemiecka firma powitała w rodzinie nowego ID.5 – SUV-a o sylwetce coupé. Ten pojazd jest szczególny, bo nie dość, że elegancko i dynamicznie stylizowany, to jeszcze z bardzo dobrymi właściwościami aerodynamicznymi i zasięgiem pozwalającym na swobodne poruszanie się na dłuższych dystansach. Na rynek ID.5 trafił w kilku wersjach, w tym sportowej ID.5 GTX z dwoma silnikami i napędem na cztery koła.

Sprawdź cenę i umów się na jazdę próbną nowym Volkswagenem ID.5 »

Jak wszystkie modele z rodziny ID. także pierwszy elektryczny SUV typu coupé Volkswagena, został skonstruowany na modułowej platformie MEB, przygotowanej specjalnie dla aut z napędem elektrycznym. Właśnie ta platforma nie tylko zapewniła swobodę kształtowania przestrzeni, ale także pozwoliła na upakowanie w aucie tak wielu nowych technologii, przydatnych kierowcy na co dzień.

Volkswagen ID.5 w Volkswagen Home

Volkswagen ID.5. Nowe oprogramowanie i nowe możliwości

W przypadku ID.5 Volkswagen postanowił pokazać światu i przyszłym użytkownikom auta swoje atuty. Niemiecka marka użyła oprogramowania generacji 3.0, które pozwoliło na zdalną aktualizację i aplikację zupełnie nowych funkcji. Z tego powodu ID.5 stał się autem na najwyższym poziomie technicznym w całej gamie elektrycznych Volkswagenów. Innowacyjne systemy asystujące, jak Travel Assist wykorzystujący dane inteligencji zbiorowej, pozwalają na bardziej komfortową i bezpieczną jazdę. Z kolei nowy, opcjonalny Park Assist Plus z funkcją pamięci może wykonywać zapamiętane, spersonalizowane manewry.

Sprawdź cenę i umów się na jazdę próbną nowym Volkswagenem ID.5 »

Platforma MEB pozwoliła ukształtować model wedle zaleceń projektantów. Zaowocowało to przyciągającą oko sylwetką oraz komfortem wprost wynikającym z wymiarów. Elektryczny SUV typu coupé Volkswagena jest autem z nadwoziem o długości 459 cm (ID.5 GTX: 458 cm), który sprzedawany jest z akumulatorem o pojemności 77 kWh (auto można ładować już z mocą 135kW, a GTX nawet 150kW). Ma trzy wersje różniących się między sobą mocą silników. W ID.5 elektryczny silnik jest umieszczony z tyłu, z kolei w ID.5 GTX przy przedniej i tylnej osi znajduje się po jednej jednostce napędowej, a model ma napęd na cztery koła.

Wszystkie wersje silnikowe ID.5 są wyposażone w akumulator o dużej pojemności energii. Niskie współczynniki oporu powietrza, wynoszący 0,26 i 0,27 (dla ID.5 GTX), zwiększą jego wydajność i zasięg. Przyczynia się do tego również zintegrowany spojler w otwieranej wysoko, aerodynamicznie ukształtowanej pokrywie bagażnika. Elektrycznie sterowane listwy z przodu samochodu, które zapewniają chłodzenie powietrzem, otwierają się tylko wtedy, gdy jest to konieczne, aby zapewnić optymalny przepływ powietrza.

Sprawdź cenę nowego Volkswagena ID.5 »

Mimo sylwetki przypominającej samochody coupé, pasażerowie podróżujący na tylnych siedzeniach w ID.5 mają tylko o 12 mm mniejszą przestrzeń nad głowami niż w Volkswagenie ID.4. Duży rozstawo osi wynoszący 2766 mm pozwolił na zaprojektowanie kabiny tak przestronnej, jak w SUV-ach pozycjonowanych o klasę wyżej niż ID.5. Pojemność bagażnika wynosi 549 litrów.

Nowe auto nie byłoby niczym więcej niż kolejnym na rynku elektrykiem, gdyby nie magia nowych funkcji i technologii. Volkswagen ID.5 wyróżnia się zaawansowanymi systemami asystującymi, a także nowoczesnymi rozwiązaniami w dziedzinie obsługi i multimediów. ID.5 jest skomunikowany ze światem zewnętrznym i umożliwia zdalną aktualizację pokładowego oprogramowania na niespotykanym dotąd w tym segmencie poziomie. To właśnie w najnowszym elektrycznym modelu Volkswagena zadebiutowały na rynku nowe dla marki rozwiązania.

Volkswagen ID.5

Autonomiczna jazda SUV-em Volkswagena

Weźmy system asystujący kierowcy Travel Assist. To rozwiązanie korzystające z danych inteligencji zbiorowej, które jest podstawowym elementem systemów służących półautomatycznej jeździe. ACC, czyli działający od 0 km/h do prędkości maksymalnej system regulujący prędkość jazdy i odległość od auta poprzedzającego, a także Lane Assist wspomagający kierowcę w utrzymaniu pojazdu na pasie ruchu współdziałają w ID.5 ze sobą. Gdy kierowca wciskając odpowiedni przycisk na wielofunkcyjnej kierownicy uruchamia Travel Assist, wystarczy, że trzyma jedynie ręce na kierownicy, by ponownie przejąć kontrolę nad samochodem, jeśli wymaga tego sytuacja.

Sprawdź cenę nowego Volkswagena ID.5 »

Dzięki wykorzystaniu danych z nawigacji oraz systemu rozpoznawania znaków ID.5 dopasowuje się do dynamicznie zmieniających się warunków na drodze. Stosując system komunikacji Car2X Volkswagen wprowadza nowy poziom bezpieczeństwa. Dane pochodzące z innych samochodów Volkswagena oraz sygnały odbierane z urządzeń infrastruktury drogowej w promieniu do 800 m mogą zostać w ułamku sekundy wykorzystane i służyć jako ostrzeżenie w miejscach niebezpiecznych, przed wypadkami czy krokami drogowymi. System ID.Light w kokpicie wizualizuje te ostrzeżenia.

Volkswagen ID.5

Prawie zdalne parkowanie

Volkswagen ID.5 na nowy poziom podnosi także parkowanie. Dzięki Park Assist Plus, z funkcją pamięci, staje się ono wygodniejsze. Oprócz pomocy w wyszukaniu miejsca postojowego oraz obracania kierownicą podczas wjazdu i wyjazdu z miejsca parkowania inteligentny system potrafi powtarzać indywidualne, raz wyuczone manewry, by w ten sposób jeszcze bardziej odciążać kierowcę i użytkownika auta.

Żeby nikomu nie komplikować życia, system obsługi Volkswagena ID.5 jest prosty i intuicyjny, co nie zmienia faktu, że bardzo nowoczesny. Jego głównymi elementami są bowiem dwa niezabudowane ekrany. Mniejszy z nich – o przekątnej 5,3 cala, znajdujący się przed kierowcą – obsługuje się przy pomocy dotykowych pól na wielofunkcyjnej kierownicy. Po prawej stronie kierownicy umieszczono włącznik, którym wybiera się tryby jazdy. Pośrodku tablicy rozdzielczej znajduje się zaś duży ekran dotykowy do obsługi systemów nawigacji i telefonicznego, mediów, systemów asystujących i ustawień pojazdu. Jego przekątna wynosi 12 cali. Struktura menu jest prosta i zrozumiała, podobnie jak treści przedstawione w przejrzystej formie graficznej.

Sprawdź cenę nowego Volkswagena ID.5 »

Volkswagen ID.5

Rozmowa z samochodem

Natural Voice Control to reagujący na wypowiadane spontanicznie komendy i uczący się system obsługi głosowej. Aktywuje się go mówiąc po prostu „Cześć ID”. System jest trzecią, po ekranach, platformą obsługi poszczególnych funkcji w Volkswagenie ID.5. Reaguje on na wiele potocznych sformułowań, a seryjna łączność z internetem umożliwia mu dostęp do danych zgromadzonych w chmurze. System obsługi głosowej w ID.5 jeszcze sprawniej rozpoznaje wydawane komendy i jeszcze szybciej na nie reaguje.

Sprawdź cenę nowego Volkswagena ID.5 »

System inteligentnych świateł

Kolejny, nowoczesny i innowacyjny, jest system ID.Light. Co ważne, to element wyposażenia seryjnego. Ma formę pasa diod przebiegającego wzdłuż dolnej krawędzi przedniej szyby. Wspiera on kierowcę w różnych sytuacjach odpowiednimi efektami świetlnymi – np. podczas skręcania lub hamowania. Robi to także zalecając ekologiczną jazdę. ID.Light w modelu ID.5 zyskał nowe funkcje – ostrzega przed niebezpieczeństwem, informuje o wolnych miejscach do parkowania wzdłuż jezdni, a jeśli uruchomiona jest nawigacja wydaje wskazówki dotyczące wyboru właściwego pasa jezdni na autostradzie.

Kolejna generacja HUD

Nowy wyświetlacz przezierny w technologii rzeczywistości rozszerzonej to nowoczesne urządzenie wprowadzane na rynek przez Volkswagena. Oprócz informacji na temat prędkości jazdy czy innych parametrów samochodu wyświetla też na przedniej szybie auta aktywne i dynamiczne wskazania nawigacyjne. Kierowca widzi je przed sobą tak, jakby znajdowały się 10 m przed pojazdem, dzięki czemu wskazania te są jednoznaczne i nie powstają żadne wątpliwości, co do kierunku jazdy.

Sercem technicznym nowoczesnego wyświetlacza head-up w modelu ID.5 jest emitujący szczególnie mocne światło ekran LCD znajdujący się we wnętrzu tablicy rozdzielczej. Precyzyjnie zaprojektowany system luster kieruje emitowane przez niego wiązki promieni ku przedniej szybie, a specjalne urządzenia optyczne rozdzielają je na te, które są wyświetlane bliżej lub dalej. Innowacyjny Creator AR, czyli szybka jednostka obliczeniowa, umieszcza symbole na odpowiednim polu (bliższym lub dalszym) wykorzystując dane z kamery znajdującej się z przodu auta, informacje gromadzone przez czujniki oraz te pochodzące z map nawigacji. Wskazania te są stabilizowane niezależnie od ruchów nadwozia i zostają dopasowane do geometrii projektora.

Sprawdź cenę nowego Volkswagena ID.5 »

Jak napisaliśmy, w tym modelu okazuje się, że kolejne zaaplikowane do Volkswagena ID.5 systemy, jako seryjne lub opcjonalne, są nie tylko popisem możliwości niemieckiej marki. One realnie pomagają kierowcy, odciążają go i sprawiają, że może czuć się bezpiecznie.

Moc do wyboru

Z Volkswagene ID.5 jest właściwie tylko jeden problem. Którą wersję wybrać? Podstawę stanowi wersja Pro o mocy 174 KM. Wyżej pozycjonowana jest Pro Performance, wciąż z elektrycznym silnikiem tylko na tylnej osi. Wóz ma 204 KM i przyspiesza dynamicznie, zwłaszcza ze startu zatrzymanego. Jego prędkość maksymalna wynosi 160 km/h. Deklarowany zasięg auta to 536 km, a ładować je można także na nowoczesnych ładowarkach oferujących moc 135 kWh.

Zwolennicy dynamiczniejszej jazdy zdecydują się zapewne na 299-konną wersją GTX (z 460 Nm maksymalnego momentu obrotowego). Nie tylko wyróżniają ją elementy stylistyczne, ale także zdecydowanie lepsze osiągi i bardziej sportowe prowadzenie. ID.5 GTX to wóz, w którym silniki umieszczono zarówno z przodu, jak i z tyłu. Efekt to doskonała przyczepność w każdych warunkach i wrażenia, jak z jazdy hot hatchem.

Sprawdź cenę nowego Volkswagena ID.5 »

Czytaj też:
Znak czasów od Volkswagena. Testujemy elektrycznego SUV-a coupé ID.5

Źródło: Volkswagen