Nocny asystent kierowcy w niezależnych testach. Rywalizacja rozstrzygnięta

Nocny asystent kierowcy w niezależnych testach. Rywalizacja rozstrzygnięta

Toyota Camry
Toyota Camry Źródło: Toyota
Toyota Camry i Highlander zdobyły najwyższe noty Superior w nowym teście skuteczności systemu zapobiegania kolizji z pieszym w nocy amerykańskiego IIHS. Obok dwóch modeli Toyoty podobny wynik uzyskały jeszcze tylko dwa auta innych marek.

Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), amerykański odpowiednik Euro NCAP, wprowadził nowy element do swoich szeroko zakrojonych testów bezpieczeństwa, wyznaczając producentom samochodów jeszcze wyższe standardy. To test skuteczności systemów zapobiegania kolizjom z pieszymi podczas nocnej jazdy. Decyzja ta wynika z dużej liczby wypadków, których ofiarami są piesi korzystający z jezdni po zapadnięciu zmroku.

Do tej pory IIHS objął testem nowego typu 23 samochody z trzech segmentów – aut średniej wielkości, SUV-ów średniej wielkości i pick-upów. Zdecydowana większość modeli nie spełniła oczekiwań, ale na ich tle wyróżniają się auta Toyoty. Sedan Camry i 7-osobowy SUV Highlander standardowo wyposażone w systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense uzyskały najwyższe oceny Superior.

Nowy standard dla systemów bezpieczeństwa czynnego

Test działania systemu zapobiegania kolizji z pieszymi w nocy obejmuje dwa scenariusze często występujących potrąceń osób dorosłych. Pierwszy zakłada uniknięcie kolizji z pieszym przechodzącym przez drogę i jest wykonywany w dwóch wariantach – przy prędkości 20 km/h i 40 km/h. Drugi sprawdza zdolność uniknięcia potrącenia pieszego idącego po poboczu wzdłuż drogi, przy prędkości auta 40 km/h i 60 km/h. Podczas testu oświetlenie otoczenia nie może przekraczać 1 lumenu – to mniej więcej taka ilość światła, jaka występuje w terenie niezabudowanym przy pełni księżyca.

Każdy scenariusz jest realizowany wielokrotnie. Osobne testy są przeprowadzane z włączonymi światłami drogowymi i ze światłami mijania. Jeśli samochód jest wyposażony w asystenta świateł drogowych — funkcję, która automatycznie przełącza światła mijania na drogowe, gdy w pobliżu nie ma innych pojazdów, IIHS realizuje przejazdy testowe także po włączeniu tej funkcji. Punkty są przyznawane na podstawie uśrednionego wyniku automatycznej redukcji prędkości w pięciu przejazdach testowych na suchej nawierzchni.

Camry i Highlander skuteczne w ochronie pieszych

Toyota Camry oraz Highlander uzyskały najwyższą ocenę Superior jako dwa z czterech modeli. Auta Toyoty uniknęły uderzenia w manekin symulujący pieszego przechodzącego przez jezdnię przy obu prędkościach – 20 i 40 km/h. Udało się to także przy prędkości 40 km/h w przypadku pieszego idącego poboczem – zarówno przy włączonych światłach mijania, jak i drogowych. Podczas jazdy z prędkością 60 km/h samochody wyraźnie zwolniły, ograniczając skutki potrącenia manekinu.

Osiem modeli Toyoty z najwyższymi wyróżnieniami za bezpieczeństwo

W 2023 roku wyniki testu systemów zapobiegania kolizji z pieszymi w nocy zostaną dołączone do kryteriów przyznawania tytułu Top Safety Pick+, najwyższego wyróżnienia IIHS dla najbezpieczniejszych samochodów. W tym roku zarówno Camry, jak i Highlander z rocznika 2022 należą do laureatów tej nagrody. Oba auta uzyskały najwyższe oceny skuteczności wszystkich trzech funkcji sytemu PCS, testowanych przez IIHS – systemu zapobiegania kolizji z poprzedzającym samochodem, z pieszym w dzień i z pieszym w nocy.

Czytaj też:
Volkswagen ID.5. Sylwetkę ma dla oka, a technologie dla wzorowego komfortu

Źródło: Toyota
 0

Czytaj także