Jak elektrykami jeżdżą ich polscy właściciele? Wiemy naprawdę dużo

Jak elektrykami jeżdżą ich polscy właściciele? Wiemy naprawdę dużo

Volkswagen ID.5 Pro Performance
Volkswagen ID.5 Pro Performance Źródło: Kamil Dąbrowski
Jak kierowcy w Polsce korzystają z elektrycznych modeli ID. postanowił sprawdzić ich producent, Volkswagen. Badania rzucają światło na ogólny sposób użytkowania samochodów elektrycznych w naszym kraju.

Użytkownicy elektrycznych Volkswagenów bardzo aktywnie korzystają ze swoich aut. Poza załatwianiem codziennych spraw nie stronią od krótszych i dłuższych wyjazdów za miasto. Dla większości zmiany zasięgu, wynikające z warunków atmosferycznych, raczej nie wpływają na codzienne korzystanie z auta.

Właściciele ID. jeżdżą więcej niż średnio kierowcy w Polsce

Z ankiety przeprowadzonej wśród właścicieli Volkswagenów ID. wynika, że bardzo aktywnie korzystają oni ze swoich aut. Blisko połowa pytanych (44 procent) przejeżdża tygodniowo powyżej 400 km, a zaledwie 7 procent korzysta z auta sporadycznie, pokonując dystans krótszy niż 100 km. Kolejne 11 procent zadeklarowało przebieg w przedziale 301-400 km. Dość często spotykane są też „kilometrówki” w przedziałach 101-200 oraz 201-300 km. Wskazało je po 19 procent ankietowanych właścicieli Volkswagenów ID.

Dla porównania, z badania PSPA wynika, że tylko ok. 15 procent kierowców (zarówno aut elektrycznych, jak i spalinowych) pokonuje tygodniowo ponad 350 km. Ta wartość daje aż ok. 18 tys. km rocznie, podczas gdy według popularnej porównywarki ubezpieczeń średnia dla Polski wynosi około 8600 km.

Jak z elektryków korzystają kierowcy Volkswagenów ID

Analiza danych demograficznych z badania pozwala sprawdzić, czy wiek kierowców wpływa na to, jak dużo jeżdżą swoim autem. Okazuje się, że choć w każdej z grup wiekowych widać przewagę osób deklarujących tygodniowy przebieg powyżej 400 km, to w grupach powyżej 49 lat jest ich najwięcej. W przedziale do 39 lat odsetek ten wyniósł 33 procent, a w grupie 40-49 lat – 41 procent. Natomiast dla grupy 50-59 lat mówimy o poziomie aż 56 procent, a w przedziale 60 lat i więcej – 47 procent.

Wszystkie codzienne sprawy

Dokąd i w jakim celu właściciele ID. udają się swoimi autami? Okazuje się, że statystyczny właściciel elektrycznego Volkswagena najczęściej – 95 procent wskazań – porusza się po mieście załatwiając różne codzienne sprawy. Niewielu mniej badanych wskazało dojazdy do pracy (88 procent) oraz na nie za długie wycieczki za miasto (87 procent). Na dłuższe wypady rekreacyjne (ponad 100 km w jedną stronę) regularnie decyduje się 81 procent respondentów.

Wśród pozostałych odpowiedzi do wyboru odsetki wskazań były niższe, choć wciąż wysokie. Dłuższe wypady wakacyjne uzyskały 62 procent głosów, odwożenie dzieci do szkoły lub przedszkola – 52 procent, a zabieranie swoich pociech na zajęcia pozalekcyjne – 49 procent.

Jak z elektryków korzystają kierowcy Volkswagenów ID

Zmiany zasięgu wynikające z pogody

Skoro właściciele modeli ID. korzystają aktywnie ze swoich aut nie tylko w mieście, ale również podczas krótszych i dłuższych wycieczek za miasto, sprawdzono, jakie są ich spostrzeżenia związane z wpływem warunków atmosferycznych na zasięg ich samochodów. Przede wszystkim trzeba wskazać, że badani zauważają te zmiany. Zaledwie 4 procent nie odnotowało wpływu warunków atmosferycznych na zasięg auta. Poza tym ponad połowa (55 procent) właścicieli elektrycznych Volkswagenów deklaruje, że zmiany nie mają wpływu na ich codzienne korzystanie z auta, w tym aż 41 procent odpowiedziało „zdecydowanie nie”. 40 procent badanych ma przeciwne zdanie (z czego 27 procent odpowiedziało „zdecydowanie tak”). Śladowy 1 procent ankietowanych nie potrafił jednoznacznie odpowiedzieć na postawione pytanie.

Jak z elektryków korzystają kierowcy Volkswagenów IDCzytaj też:
Volkswagen ID.5. Sylwetkę ma dla oka, a technologie dla wzorowego komfortu
Czytaj też:
Znak czasów od Volkswagena. Testujemy elektrycznego SUV-a coupé ID.5

Źródło: VW