Renault wstaje z kolan. Zyski i sprzedaż rosną, mimo rosyjskiej straty

Renault wstaje z kolan. Zyski i sprzedaż rosną, mimo rosyjskiej straty

Renault Mégane E-Tech Elektryczny
Renault Mégane E-Tech Elektryczny Źródło:Renault
Obroty Grupy Renault wzrosły o 20,5 proc. w porównaniu z trzecim kwartałem 2021 roku i osiągnęły 9,8 miliarda euro.Z kolei obroty sektora samochodowego Grupy zamknęły się kwotą 9 miliardów euro, co oznacza wzrost o 21,7 proc. Grupa sprzedała w tym okresie 481 tys. samochodów.

Z kwartału na kwartał Grupa Renault poprawia swoje wyniki. Wzrost działalności w trzecim kwartale jest efektem polityki sprzedaży skoncentrowanej na generowaniu wartości, wdrożonej dwa lata temu, i polegającej na poprawie polityki cenowej, optymalizacji rabatów i postawieniu na najbardziej rentowne kanały sprzedaży. Grupa zaczyna również odczuwać korzyści z odnowienia gamy dzięki obiecującym początkom Renault Megane E-Tech Elektrycznego i udanemu debiutowi rynkowemu Dacii Jogger. Renault Austral, który jest właśnie wprowadzany do sprzedaży, wzmocni powrót Grupy do segmentu C. – Te czynniki zwiększą konkurencyjność Grupy i pozwolą na osiągnięcie celów wyznaczonych na 2022 rok w oczekiwaniu na prezentację nowych średnioterminowych celów podczas Capital Market Day 8 listopada – powiedział Thierry Piéton, dyrektor finansowy Grupy Renault.

Wyniki handlowe – najważniejsze fakty w trzecim kwartale 2022 roku

Wobec trudności związanych z brakiem półprzewodników i konfliktem w Ukrainie, Grupa Renault sprzedała w trzecim kwartale 2022 roku 481 000 samochodów, to jest o 2,4 proc. mniej w porównaniu z trzecim kwartałem 2021 roku.

Na pięciu najważniejszych rynkach europejskich (we Francji, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii) sprzedaż dla klientów indywidualnych stanowi obecnie 70 proc. w porównaniu z 64 proc. w 2021 roku.

Marka Renault umacnia dominującą pozycję na rynku samochodów zelektryfikowanych w Europie dzięki gamie E-Tech, która stanowi 38 proc. sprzedaży samochodów osobowych wobec średniej dla rynku wynoszącej 28 proc. (+12 punktów w porównaniu z 2021 rokiem).

Na Megane E-Tech Elektrycznego zebrano ponad 37 tys. zamówień od premiery modelu, która odbyła się w drugim kwartale bieżącego roku, w tym 75 proc. na wyższe wersje i 85 proc. na najmocniejszy silnik w gamie. Gama hybrydowa (HEV i PHEV), obejmująca modele Renault Clio, Renault Captur, Renault Arkana i Renault Megane, odnotowała wzrost sprzedaży o 34 proc. w stosunku do trzeciego kwartału 2021 roku. Dzięki tym wynikom Renault zajmuje pozycję wiodącego producenta na rynku samochodów elektrycznych i hybrydowych. Do końca roku gamę hybrydową Renault wzmocni wprowadzenie Australa w Hiszpanii i Francji. Na początku 2023 roku model pojawi się w pozostałych krajach Europy. Na rynkach pozaeuropejskich marka kontynuuje politykę generowania wartości i elektryfikacji oferty poprzez wprowadzenie gamy Renault E-Tech w Ameryce Łacińskiej w pierwszym półroczu przyszłego roku.

Dacia sprzedaje się doskonale

Dacia nadal odczuwa efekty sukcesu rynkowego bestsellerów marki wśród klientów indywidualnych w Europie. Sandero nadal jest najlepiej sprzedającym się modelem na rynku klientów indywidualnych w Europie, a Duster przekroczył próg dwóch milionów sprzedanych samochodów od swojego debiutu.

W 100 proc. elektryczna Dacia Spring z ponad 45 tys. samochodów zamówionych w 2022 roku jest najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym we Francji i trzecim w Europie na rynku klientów indywidualnych.

Jogger jest kolejnym sukcesem Dacii – w 2022 roku zebrano ponad 65 tys. zamówień, a ponad 60 proc. miksu stanowią wyższe wersje wyposażenia. Wszystkie samochody zamówione po 16 czerwca tego roku są zgodne z nową identyfikacją marki, zaprezentowaną publiczności na Międzynarodowym Salonie Samochodowym.

Niszowa marka Alpine

Marka Alpine również odniosła duży sukces – od początku roku zamówienia wzrosły o 68 proc., a 78 proc. zamówień dotyczy najlepiej wyposażonych wersji. Również serie limitowane marki spotkały się z ogromnym zainteresowaniem klientów – 100 egzemplarzy A110 Jean Rédélé i 110 pierwszych egzemplarzy A110 R (jak Radicale) zostały zarezerwowane w ciągu niespełna dwóch godzin.

Portfel zamówień Grupy w Europie utrzymuje się na rekordowo wysokim poziomie – na koniec września był taki sam jak na koniec czerwca.

Obroty Grupy Renault w trzecim kwartale

W związku z ogłoszoną 16 maja 2022 roku umową zbycia udziałów Grupy Renault w spółce Renault Russia na rzecz miasta Moskwy oraz zbycia 67,69 proc. akcji AwtoWAZ na rzecz NAMI (Centralnego Instytutu Badawczo-rozwojowego Samochodów i Silników) działalność spółek rosyjskich została wyłączona z konsolidacji w sprawozdaniach Grupy Renault i ujęta jako działalność zaniechana zgodnie ze standardem MSSF 5 ze skutkiem wstecznym od dnia 1 stycznia 2022 roku.

Obroty na działalności kontynuowanej w trzecim kwartale 2022 roku nie obejmują więc działalności spółek zależnych w Rosji. Obroty Grupy w trzecim kwartale 2021 roku zostały w związku z tym skorygowane zgodnie z nowym zakresem konsolidacji (AwtoWAZ -537 milionów euro i Renault Russia -330 milionów euro).

Obroty Grupy w trzecim kwartale 2022 roku wzrosły o 20,5 proc. w stosunku do trzeciego kwartału 2021 roku i wyniosły 9,8 miliarda euro. Przy uwzględnieniu stałego, referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji obroty Grupy wzrosły o 19,4 proc.

Czytaj też:
Kultowe auto w nowej wersji. Fantastyczny koncept od Renault
Czytaj też:
Słynny dostawczak na nowe czasy. Oto Renault Kangoo E-Tech Elektryczny

Źródło: Renault