Nowy Mercedes-AMG EQE SUV: Kolos ze sportowymi genami

Nowy Mercedes-AMG EQE SUV: Kolos ze sportowymi genami

Mercedes-AMG EQE SUV
Mercedes-AMG EQE SUV Źródło: Mercedes-Benz
Mercedes-AMG prezentuje model EQE SUV. To pierwszy całkowicie elektryczny SUV marki sportowych aut z Affalterbach. Jego zorientowana na osiągi koncepcja napędu sprawia, że jest najwszechstronniejszym autem elektrycznym w portfolio Mercedes-AMG.

Za podstawę dla dynamicznych wrażeń z jazdy służą tu dwa potężne silniki elektryczne o łącznej mocy do 505 kW (687 KM) i w pełni zmienny napęd na wszystkie koła. Mercedes-AMG EQE SUV wyróżnia się również szeregiem innych specyficznych dla AMG rozwiązań. Należą do nich zawieszenie pneumatyczne AMG Ride Control+ z adaptacyjnym systemem tłumienia ADS, skrętna tylna oś oraz aktywny system stabilizacji przechyłów AMG Active Ride Control. To wszystko uzupełniają wrażenia akustyczne AMG Sound Esperience oraz ekspresyjny design nadwozia i wnętrza. Nowy SUV AMG o wysokich osiągach występuje w dwóch wariantach: bazowym EQE 43 4MATIC SUV oraz mocniejszym EQE 53 4MATIC+ SUV.

Ekspresyjny design nadwozia z charakterystycznymi cechami AMG

Mercedes-AMG EQE SUV

Z zewnątrz Mercedes-AMG EQE SUV przyciąga wzrok modelowanymi płaszczyznami, zredukowanymi łączeniami oraz płynnymi przejściami pomiędzy poszczególnymi panelami. Jego sportowy charakter podkreślają dynamiczne proporcje. Szereg charakterystycznych dla maszyn AMG motywów stylistycznych podkreśla przynależność do rodziny. Należą do nich charakterystyczna frontowa osłona z tłoczonymi na gorąco, chromowanymi poprzeczkami, gwiazdą Mercedesa oraz napisem „AMG”. Nowością jest charakterystyczny dla marki emblemat na przedniej pokrywie – z logo AMG zamiast trójramiennej gwiazdy. To pierwszy raz, gdy zdobi on całkowicie elektryczny model Mercedes-AMG.

Jest też charakterystyczny zderzak z wyprofilowaniem na kształt litery A, łączący czarne i chromowane wykończenia. Jego design współgra z czarnym splitterem, prowadnicami powietrza oraz żebrowaniem symulowanych wlotów powietrza. Dyfuzory po lewej i prawej stronie pozwalają uzyskać efekt kurtyn powietrznych, które w korzystny sposób prowadzą powietrze wokół przednich kół. Standardowe reflektory Digital Light prezentują specyficzną dla AMG projekcję podczas otwierania i zamykania samochodu.

Sportowe wnętrze

Mercedes-AMG EQE SUV

Również w kabinie dominują elementy AMG, między innymi fotele z indywidualną grafiką i specjalną tapicerką, łączącą syntetyczną skórę Artico z mikrofibrą Microcut oraz czerwonymi przeszyciami. Alternatywnie dostępna jest opcjonalna skórzana tapicerka nappa, także ze specyficzną dla AMG grafiką. Tożsamość marki podkreślają emblemat AMG na oparciach przednich siedzeń oraz wytłoczone logo AMG na przednich zagłówkach.

Sportowy styl w kabinie definiują też zestaw wskaźników i górne partie paneli drzwi wykończone syntetyczną skórą Artico w kolorze gwiezdnej szarości kontrastującej z czerwonymi przeszyciami. Ta sama nić zdobi środkowe sekcje paneli drzwi oraz łączenie konsoli środkowej z panelem instrumentów – elementy te wykończono czarną mikrofibrą Microcut. Obszyta skórą nappa kierownica AMG Performance ma spłaszczony u dołu wieniec z perforacją w obszarze chwytu. Na życzenie może być podgrzewana.

Opcjonalny MBUX Hyperscreen

Mercedes-AMG EQE SUV

Oba warianty mogą być opcjonalnie wyposażone w hiperekran MBUX Hyperscreen. Trzy ekrany znajdujące się pod wspólną szklaną taflą wydają się tu łączyć w jeden duży, zakrzywiony wyświetlacz, rozciągający się od słupka A do słupka A. Dzięki adaptacyjnemu oprogramowaniu MBUX całkowicie dostosowuje się do użytkownika i oferuje spersonalizowane sugestie dotyczące wielu funkcji z zakresu informacji i rozrywki, komfortu oraz obsługi pojazdu. MBUX oferuje szereg dodatkowych funkcji AMG, które podkreślają wyczynowy charakter elektrycznego SUV-a. Dotyczy to w szczególności charakterystycznych grafik i treści wskaźników.

Zorientowana na wysokie osiągi koncepcja napędu

Mercedes-AMG EQE SUV

Oba warianty nowego Mercedesa-AMG EQE SUV korzystają z tej samej koncepcji napędu. Zespół napędowy z dwoma silnikami – przy przedniej i przy tylnej osi – oferuje w pełni zmienny napęd na wszystkie koła, który przenosi siłę napędową na drogę w każdych warunkach jazdy. Spektrum mocy waha się od 476 KM w EQE 43 4MATIC SUV do 687 KM w EQE 53 4MATIC+ SUV z opcjonalnym pakietem AMG Dynamic Plus z funkcją Boost. Maksymalny moment obrotowy wynosi od 858 do 1000 Nm.

Zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance: 4MATIC oraz 4MATIC+

Siła napędowa trafia na nawierzchnię za pośrednictwem w pełni zmiennego napędu na cztery koła AMG Performance: 4MATIC (EQE 43) lub 4MATIC+ (EQE 53). W przeciwieństwie do wcześniejszych zastosowań plus w nazwie 4MATIC+ oznacza nie tylko w pełni zmienny napęd na wszystkie koła – dysponują nim zarówno EQE 43, jak i EQE 53, ale także dodatkowy pakiet osiągów i dynamiki wariantu 53. W obu modelach układ AMG Performance w sposób ciągły rozdziela moment napędowy pomiędzy przednią a tylną oś w zależności od sytuacji na drodze. W porównaniu do mechanicznego napędu 4x4 system elektryczny zapewnia znacznie szybszą reakcję. Moment obrotowy jest tu kontrolowany i w razie potrzeby regulowany 160 razy na sekundę. Jego rozkład zależy od wybranego programu jazdy: tryb Comfort koncentruje się na maksymalnej efektywności, podczas gdy w trybach Sport i Sport+ dodatkowe pokłady momentu obrotowego trafiają na tylne koła z myślą o uzyskania większej dynamiki poprzecznej.

Z aktywną skrętną tylną osią w standardzie

Oba warianty modelu Mercedes-AMG EQE SUV są standardowo wyposażone w aktywną tylną oś skrętną. Kąt skrętu tylnych kół wynosi do 9,0 stopni, zwiększając zwrotność; średnica zawracania to 10,9 metra. Przy prędkości poniżej 60 km/h tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do przednich. Powyżej 60 km/h skręt tylnych kół odbywa się w tym samym kierunku, co przednich.

W modelu EQE 53 4MATIC+ SUV zamiast konwencjonalnych stabilizatorów inżynierowie AMG zastosowali aktywną stabilizację przechyłów – dwuczęściowe stabilizatory otrzymały umieszczony pośrodku elektromechaniczny siłownik ze zintegrowaną trójstopniową przekładnią planetarną. Jeżeli nawierzchnia drogi nie jest równa, siłownik aktywnie oddziela połówki stabilizatora, co zwiększa komfort tłumienia. Podczas dynamicznej jazdy połówki łączą się i są skręcane w przeciwnych kierunkach, a to znacząco ogranicza przechyły nadwozia. Aby sprostać wysokim wymaganiom Mercedes-AMG w zakresie osiągów, układ korzysta z dodatkowej 48-woltowej instalacji elektrycznej.

Kierowca może modyfikować charakter samochodu za dotknięciem przycisku, dopasowując go do danej sytuacji lub własnych preferencji. Do wyboru ma pięć programów AMG Dynamic Select: Slippery, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual. Każdy z nich wpływa na konfigurację licznych parametrów, w tym pracy napędu, zawieszenia i AMG Dynamics (w tym m.in. charakterystyka układu kierowniczego) oraz brzmienia – AMG Sound Esperience. Maksymalną moc napędu można wywołać w programie Sport+ lub we wszystkich trybach poprzez kick-down.

Czytaj też:
Nowy Mercedes-Benz Klasy B. Najwięcej zmian technologicznych
Czytaj też:
Nowy Mercedes-Benz GLC w liczbach. Aż siedem wersji silnikowych

Źródło: Mercedes-Benz