Tak starych aut i tak mało jeszcze nie sprowadzaliśmy do Polski. Używane będą radykalnie drożeć

Tak starych aut i tak mało jeszcze nie sprowadzaliśmy do Polski. Używane będą radykalnie drożeć

Import samochodów
Import samochodówŹródło:Clicktrans
Import aut kuleje od miesięcy, ale tak źle jak ostatnio, jeszcze nie było. Zwłaszcza handel samochodami dostawczymi runął, co może sprawić, że będzie ich brakować na rynku, a ceny dodatkowo wzrosną. Zresztą z osobowymi nie jest lepiej.

W październiku 2022 roku zarejestrowano w Polsce zaledwie 62 724 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 21,0 proc.. To najniższy wynik październikowy od 2011 roku. Rekordowo wysoki jest natomiast… wiek pojazdów, co jest drugą bardzo złą informacją.

Katastrofalne statystyki

Jak podsumowuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, zbierający wszelkie statystyki dotyczące polskiego rynku, zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 57 678 sztuk - stanowiły samochody osobowe, których rejestracje wykazały drastyczny spadek w tym roku - o 20,7 proc. Widać jednak także, że kryzys rozlewa się również na mały biznes. Import samochodów użytkowych - 5 046 sztuk - to najmniejszy wynik październikowy od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Wskaźnik spadku w skali roku - o 23,8 proc. jest drugim najbardziej dotkliwym w tym roku.

Łącznie import po 10 miesiącach wynosi 657 839 aut i jest to o 17,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Wiele wskazuje na to, że na koniec roku skumulowany import nie przekroczy 800 tys. sztuk. Ostatnio wynik poniżej tego poziomu odnotowano w 2013 roku. Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych spadła na przestrzeni roku również o 17,4 proc., a samochodów dostawczych - o 17,7 proc.

Szrot wjeżdża do Polski

Sprowadzamy coraz starsze pojazdy, śrubowanie niechlubnego rekordu trwa. Średni wiek importowanego auta w październiku wyniósł 12,92 roku, a średnia po 10 miesiącach po raz pierwszy przekroczyła poziom 13 lat i osiągnęła dokładnie 13,01 roku. Na ten wynik największy wpływ miał rekordowy wiek aut osobowych, dla których średni wiek w tym roku przekroczył 13 lat (13,09), a w przypadku silników benzynowych zbliżył się do 14 (13,93), jak podsumowuje IBRM Samar.

Top 10 krajów, z których w 2022 roku najczęściej importowane są samochody do Polski (w nawiasie spadek lub wzrost):

  1. Niemcy - 34 5491 szt. (-26,0 proc.)
  2. Francja - 84 357 szt. (+2,3 proc.)
  3. Belgia - 43 780 szt. (-15,9 proc.)
  4. Holandia - 34 965 szt. (-0,2 proc.)
  5. Stany Zjednoczone - 31 888 szt. (+6,9 proc.)
  6. Włochy - 19 476 szt. (-25,8 proc.)
  7. Austria - 18 702 szt. (-9,6 proc.)
  8. Szwajcaria -17 256 szt. (-17,3 proc.)
  9. Szwecja - 16 244 szt. (+10,2 proc.)
  10. Dania - 15 608 szt. (-0,3 proc.)

Jak dodaje IBRM Samar, uwagę zwraca bardzo duży spadek importu z Niemiec, które z udziałem 52,5 proc. niezmiennie pozostają najpopularniejszym źródłem importu, i niemal dwukrotnie większy import z Norwegii, skąd najczęściej sprowadzany jest elektryczny Nissan Leaf.

Czytaj też:
Niektórzy mówią, że lepiej czekać z kupnem auta. Tymczasem wiadomo, o ile wzrośnie jego cena
Czytaj też:
Chcesz kupić używane auto? Oto wszystkie sposoby, jak najlepiej je sfinansować

Źródło: IBRM Samar