Kim są Polscy właściciele elektrycznych aut. Volkswagen to sprawdził

Kim są Polscy właściciele elektrycznych aut. Volkswagen to sprawdził

Volkswagen ID.5 w Volkswagen Home
Volkswagen ID.5 w Volkswagen Home Źródło:Volkswagen
Volkswagen postanowił sprawdzić, kim jest statystyczny właściciel modelu ID. w naszym kraju. Okazuje się, że wśród właścicieli elektryków marki większość osób jest w wieku powyżej 40 lat i ma w domu instalację fotowoltaiczną.

Światowi producenci samochodów stopniowo przechodzą na oferowanie napędów wyłącznie elektrycznych. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) podało, że w drugim kwartale 2022 r. co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w krajach UE miał napęd w pełni elektryczny. Według branżowego rankingu za rok 2021, Volkswagen zajął drugie miejsce pod względem liczby sprzedanych aut elektrycznych w Europie. Między innymi dlatego InsightOut Lab i Volkswagen zadali kilka pytań klientom marki z Wolfsburga. Odpowiedzi pokazują, kim są właściciele elektrycznych Volkswagenów rodziny ID. i jakie mają nawyki związane z ich użytkowaniem.

Starsi częściej mają fotowoltaikę

Posiadanie własnych paneli fotowoltaicznych stanowi bezsporną korzyść finansową dla właścicieli samochodów w pełni elektrycznych ze względu na możliwość ładowania takiego pojazdu niemal bezkosztowo (nie licząc kosztów założenia instalacji). Nic dziwnego, że blisko 2/3 (61 procent) właścicieli elektrycznych Volkswagenów ma w domu własne, fotowoltaiczne źródło energii.

Jeśli spojrzymy na kwestię posiadania fotowoltaiki przez pryzmat wieku, okaże się, że badana grupa dzieli się na dwie części, a ważną cezurą jest wiek 40 lat. Wśród osób w wieku 40+ przeważają ci, którzy mają panele (stosunek 66 do 34 procent). Natomiast w grupie młodszych nieco więcej jest tych, którzy instalacji OZE nie posiadają (54 do 46 procent). Być może osoby powyżej 40 roku życia częściej niż młodsi mieszkają w domach i dlatego też częściej posiadają fotowoltaikę.

Ładowanie w domu popularne, nawet bez fotowoltaiki

64 procent właścicieli Volkswagenów ID. ładuje swoje auta tylko w domach. Nieco inaczej ten odsetek wygląda dla osób posiadających i nieposiadających instalacji fotowoltaicznej. Zdecydowana większość, niemal 3/4 właścicieli Volkswagenów ID., posiadających fotowoltaikę, ładuje swoje pojazdy tylko w domu. Natomiast wśród osób, które nie mają paneli na dachu, również wielu, bo nieco ponad połowa, uzupełnia poziom energii auta tylko w swoim miejscu zamieszkania. 26 procent pierwszej grupy uzupełnia baterie swojego ID. w domu co drugim ładowaniem lub rzadziej, przy 33 proc. drugiej grupy. Jedynie śladowe 2 proc. użytkowników, którzy mają panele słoneczne nigdy nie „tankuje” auta elektrycznego w miejscu zamieszkania, przy 15 proc. tych, którzy własnej fotowoltaiki nie mają. Warto też wspomnieć, że właściciele ID. korzystający z własnego źródła energii rzadziej (36 proc.) niż ci, którzy go nie mają (46 proc.) deklarują, że zmiany zasięgu auta wynikające z warunków atmosferycznych wpływają na ich codzienne korzystanie z auta.

Polscy właściciele modeli ID.

1/3 użytkowników to 40-latkowie

Aż 3/4 właścicieli elektrycznych modeli Volkswagena to osoby w wieku przynajmniej 40 lat. Łatwo policzyć, że co czwarty użytkownik modelu ID. jest młodszy. Jeśli dokładniej przyjrzymy się wiekowi osób, posiadających elektrycznego Volkswagena, okaże się, że najliczniejszą grupą wiekową są 40-latkowie – co trzeci ankietowany to osoba w wieku 40-49 lat. Kolejne przedziały wiekowe pod względem liczebności to 50-59 lat (23 proc.) oraz 30-39 lat (21 proc.). Dane demograficzne mówią nam również, że właściciele Volkswagenów „na prąd” to przeważnie mężczyźni – aż 86 proc. badanej próby było tej płci, przy 14 proc. kobiet. W ankiecie padło także pytanie, czy ID. to jedyne auto w gospodarstwach domowych badanych osób i okazało się, że było tak w przypadku jedynie 22 proc. respondentów. Zatem dla pozostałych 78 proc. elektryczny Volkswagen był drugim lub kolejnym samochodem w domu.

Czytaj też:
Dwa lata przed terminem. Volkswagen chce być wyłącznie elektryczny od 2033 roku
Czytaj też:
Większość właścicieli elektryków w Polsce ładuje auta tylko w miejscu zamieszkania

Źródło: InsightOut Lab, Volkswagen