Jest nowy król Nürburgringu. Niesamowity rekord Mercedesa-AMG ONE

Jest nowy król Nürburgringu. Niesamowity rekord Mercedesa-AMG ONE

Mercedes-AMG ONE
Mercedes-AMG ONE Źródło: Mercedes-Benz
Mercedes-AMG ONE królem północnej pętli Nürburgringu: z oficjalnie zmierzonym i notarialnie poświadczonym czasem 6:35,183 dla okrążenia toru o długości 20,832 km. Hipersamochód z techniką Formuły 1 ustanowił nowy rekord w kategoriach pojazdów dopuszczonych do ruchu drogowego oraz samochodów supersportowych.

Rekordowe przejazdy, które odbyły się 28 października 2022 r., były nie do pobicia także pod względem emocji: dokładnie o godzinie 17:14:31 kierowca wyścigowy i ambasador AMG, Maro Engel, przystąpił do swojej ostatniej próby – i właśnie ona zakończyła się ustanowieniem nowego, znakomitego czasu na legendarnym, wymagającym asfalcie w górach Eifel. Start odbył się w ostatniej chwili, ponieważ o 17:15 obiekt zostałby oficjalnie zamknięty. Chociaż Engel już wcześniej pobił rekord toru, nie był jeszcze wystarczająco usatysfakcjonowany. Tymczasem warunki na torze poprawiały się z minuty na minutę. Kierowca skorzystał z okazji i finalnie poprawił czas okrążenia, ustanawiając nowy oficjalny rekord – 6:35,183 min.

Mercedes-AMG ONE

Strategia tak samo ważna, jak superauto

– To było naprawdę niezapomniane przeżycie – powiedział Maro Engel po pokonaniu rekordowego okrążenia. – Nie spodziewałem się, że w takich warunkach uda nam się wykręcić taki czas okrążenia. W niektórych kluczowych obszarach tor nie był jeszcze całkowicie suchy i dlatego wyzwanie było szczególne. Podczas wstępnych testów próbowaliśmy znaleźć optymalną strategię. Podobnie jak Lewis Hamilton i George Russell w czasie weekendów wyścigowych musiałem w jak najlepszy możliwy sposób wykorzystać energię elektryczną hybrydowego napędu. Nie jest to łatwe, zwłaszcza przy takiej długości toru. Ponadto należało optymalnie korzystać z funkcji DRS. Ale to także wrażenia rodem z Formuły 1. Dziękuję za tę możliwość i zaufanie, jakim mnie obdarzono. Jazda tym niesamowitym samochodem po Ringu zdecydowanie była czymś wyjątkowym.

Mercedes-AMG ONE

Było trudno pogodowo

Początkowo nie zanosiło się na ustanowienie nowego rekordu. Pogoda była słoneczna, z lekkimi podmuchami wiatru, ale tor wciąż był wilgotny i miejscami częściowo zabrudzony – jak to Nürburgring jesienią. Na niektórych odcinkach, takich jak szybka sekcja Kesselchen, idealna linia nie zdążyła jeszcze całkowicie wyschnąć. W skrócie: warunki nie były idealne, zwłaszcza dla samochodu w tej ekstremalnej klasie osiągów. Zanim tor stał się przejezdny od odbycia pierwszego szybkiego okrążenia, pozostały czas skrócił się do mniej niż godziny. Przy temperaturach powietrza i asfaltu poniżej 20 stopni Celsjusza wystarczyło to na maksymalnie cztery wyczynowe przejazdy.

Mercedes-AMG ONE

Rekordowy egzemplarz zgodny ze standardami seryjnej produkcji

Od strony technicznej bijący rekord pojazd dysponował wszystkim tym, co w standardzie oferuje Mercedes-AMG ONE – hipersamochód, który po raz pierwszy przenosi technikę hybrydowego napędu Formuły 1 z toru wyścigowego na otwarte drogi. Z jednym silnikiem spalinowym i czterema elektrycznymi hybryda E PERFORMANCE zapewnia moc systemową 1063 KM i rozwija prędkość maksymalną 352 km/h. Lista innych rozwiązań technicznych znanych ze świata motorsportu obejmuje monokok i nadwozie z włókien węglowych, zespół silnika i przekładni pełniący funkcję struktury nośnej, aktywną aerodynamikę oraz zawieszenie typu push-rod. Dzięki swojej zaawansowanej technice dwumiejscowy Mercedes-AMG ONE w niektórych obszarach nawet przewyższa kompetencjami bolid Formuły 1 – oferuje w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ z hybrydowym zasilaniem tylnej osi oraz elektrycznie napędzaną przednią osią z wektorowaniem momentu obrotowego.

Mercedes-AMG ONE

Na potrzeby rekordowych przejazdów zdecydowano się na ustawienie maksymalnych wartości pochylenia kół, jakie są dopuszczalne w zakresie tolerancji dostawy. Maro Engel wybrał tryb jazdy Race Plus z aktywną, odpowiednio skonfigurowaną aerodynamiką, sztywnym zestrojeniem podwozia, obniżeniem prześwitu o 37 mm z przodu i o 30 mm z tyłu oraz, oczywiście, pełną mocą wszystkich silników. System redukcji oporu powietrza (DRS) jest aktywowany przez kierowcę poprzez naciśnięcie przycisku na kierownicy. Powoduje to złożenie żaluzji na przednich błotnikach oraz górnego elementu dwustopniowego tylnego skrzydła. Jeśli system wykryje opóźnienie lub określony stopień przyspieszenia poprzecznego, wspomniane elementy aerodynamiczne zostają błyskawicznie wysunięte.

Czytaj też:
Nowy Mercedes-AMG EQE SUV: Kolos ze sportowymi genami
Czytaj też:
Nowy Mercedes-Benz Klasy B. Najwięcej zmian technologicznych

Źródło: Mercedes-Benz