Nowy Civic Type R jest bez wątpienia dziełem sztuki inżynieryjnej. Wprowadzono modyfikacje konstrukcyjne, między innymi wlot powietrza na masce i nowy tylny dyfuzor, które poprawiają właściwości aerodynamiczne, jednocześnie uzupełniając sportową sylwetkę. Type R jest również niższy i szerszy od standardowego Civica, a nowy projekt tylnego spojlera podkreśla smukłą linię dachu, poprawia aerodynamikę i wzmacnia muskularny wygląd samochodu.
Lekkie komponenty i wzrost mocy 2-litrowego, czterocylindrowego silnika benzynowego, pozwoliły uzyskać stosunek mocy do masy należący do najlepszych w tej klasie samochodów.
Wnętrze Civica Type R zdominowała sportowa czerwień, lekkie sportowe fotele i elementy sterowania skoncentrowane na kierowcy, które tradycyjnie już wyróżniają wszystkie wyczynowe modele Hondy. Oprócz wstępnie zaprogramowanych trybów jazdy (Comfort / Sport / +R), nowy, indywidualny tryb umożliwia dotychczas niedostępny poziom dostosowania samochodu do potrzeb i upodobań kierowcy, pozwalając mu na personalizację charakterystyki takich parametrów, jak reakcje przepustnicy i reakcje układu kierowniczego. Pokładowy rejestrator danych Honda Log R posiada ulepszone monitorowanie oraz innowacyjną funkcję punktacji, która pomaga kierowcy w poprawianiu swoich wyników na torze.
Podobnie, jak wszystkie modele Type R Hondy, Civic Type R otrzymał karmazynowo-czerwony znaczek "H", który nawiązuje do ducha wyścigów obecnego w Hondzie od powstania firmy.
Aerodynamiczne i mocne wzornictwo nadwozia
Wszystkie rozwiązania techniczne nowego Civica Type R zostały dopracowane z myślą o zwiększeniu poczucia radości z jazdy poprzez poprawę osiągów aerodynamicznych i zwiększenie siły docisku do nawierzchni.
Civic Type R jest o 7 mm niższy i 880 mm szerszy niż Civic e:HEV oraz o 33 mm niższy i 13 mm szerszy niż Civic Type R poprzedniej generacji. Niski, muskularny wygląd osiągnięto dzięki nadaniu mocnej formy nadkolom, które rozszerzają się nad nowymi, wysuniętymi na zewnątrz, 19-calowymi, lekkimi i bardzo sztywnymi obręczami kół, wykończonymi w matowej czerni. Na wyjątkowe obręcze Type R założono opony, wykonane ze specjalnej mieszanki Michelin Pilot Sport 4S 265/30 ZR/19.
Na końcowy rezultat złożyło się wiele drobnych zmian i modyfikacji. Przykładowo – w przednich błotnikach za kołem pojawił się duży kanał odprowadzający powietrze, co pozwala na zmniejszenie ciśnienia w nadkolu. Strumień powietrza, wyprowadzony z tych kanałów, jest kierowany wzdłuż samochodu przy progach bocznych, a następnie z dala od tylnego nadkola przez małe spoilery, umieszczone na końcu progów.
Aby wspomóc zarządzanie temperaturą 2-litrowej jednostki VTEC Turbo, na aluminiowej masce oraz przednim pasie pojawiły się wloty, które pozwolą zoptymalizować przepływ powietrza przez komorę silnika i zapewnić docisk przedniej osi do nawierzchni.
Z tyłu nowy dyfuzor współpracuje ze spojlerem, aby powiększyć siłę docisku tylnej osi, jednocześnie pomagając w redukowaniu oporów powietrza. Zamontowany na nowych, odlewanych z aluminium wspornikach, tylny spojler jest szerszy i niższy niż w poprzedniej generacji modelu, co pomaga zaakcentować nową linię dachu.
Wszystkie funkcjonalne części pojazdu wykończone są w kolorze czarnym o wysokim połysku. Obejmuje to przedni wlot powietrza, tylny dyfuzor i centralną część tylnego spojlera, podkreślając wyczynowe aspiracje samochodu. Gama dostępnych kolorów lakieru nawiązuje do wyścigowego rodowodu modelu i obejmuje kultowy Championship White, a także Rallye Red oraz Racing Blue Pearl, Crystal Black Pearl i Sonic Grey Pearl.
Kokpit zorientowany na kierowcę
Wnętrze nowego Civica Type R ma za zadanie wzbudzić emocje związane z jazdą jeszcze przed jej rozpoczęciem, już od momentu otwarcia drzwi przez kierowcę. Pozycję kierowcy obniżono o 8 mm w stosunku do poprzedniego Civica Type R i najnowszej 11 generacji cywilnego Civica. Nowo zaprojektowane zostały lekkie przednie sportowe.
Pomimo niskiej pozycji, widoczność z miejsca kierowcy jest lepsza niż w poprzednim Type R. Widać wyraźnie przednie narożniki maski, a martwe pola wokół podstawy słupków A i lusterek bocznych zostały zminimalizowane, co pomaga kierowcy zarówno na torze, jak i w ruchu ulicznym.
Podobnie jak we wszystkich poprzednich generacjach, nowy Type R posiada również unikatową tabliczkę znamionową. Jest ona umieszczana na desce rozdzielczej, a nie na konsoli środkowej, jak w poprzednich modelach.
Najmocniejszy VTEC Turbo w historii
Nowy Civic Type R jest napędzany usprawnionym, czterocylindrowym turbodoładowanym silnikiem VTEC o pojemności 2 litrów, w którym zastosowano kilka technologii, wywodzących się ze sportów motorowych.
Konstruktorzy przeprojektowali turbosprężarkę, aby poprawić jej sprawność. Dzięki zmniejszeniu liczby łopatek turbiny oraz optymalizacji ich kształtu i średnicy, zmniejszono bezwładność wewnętrzną jednostki. Przeprojektowany korpus jest mniejszy i bardziej kompaktowy niż w poprzedniej generacji modelu. Przyczynia się on przy tym większej mocy i szybkości reakcji turbosprężarki.
Nowy Type R otrzymał usprawnioną kontrolę temperatury i skuteczniejsze chłodzenie powietrzem poprzez wydajniejszą chłodnicę. Dzięki temu uzyskano stałe, optymalne osiągi podczas bardzo dynamicznej jazdy. Przyczyniły się do tego również wloty powietrza o powierzchni, która łącznie wzrosła o 48 proc. Powiększony przekrój układu dolotu powietrza umożliwił poprawienie przepływu o 10 proc.
W ujęciu całościowym efektem zmian, wprowadzonych w silniku, są lepsze osiągi przy wysokich obrotach i niższe zużycie paliwa przy niskich obrotach oraz najlepszy w tej klasie stosunek mocy do masy. Silnik wytwarza 329 KM przy 6500 obr./min, podczas gdy maksymalny moment obrotowy 420 Nm jest dostępny już przy 2600 obr./min i pozostaje na tym poziomie do 4500 obr./min, a silnik swobodnie rozkręca się aż do 7000 obr./min. Dzięki temu Civic Type R może rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy, a następnie osiągnąć prędkość maksymalną 275 km/h.
W uzyskiwaniu takich osiągów pomaga zmodernizowana sześciobiegowa przekładnia manualna, która posiada szereg nowych elementów, zaprojektowanych wyłącznie dla najnowszej generacji Civica Type R i poprawiających płynność i łatwość zmiany biegów elementów. Nowe koło zamachowe jest o 18 proc. lżejsze niż w poprzednich generacjach, co zmniejsza jego bezwładność o 25 proc.
Lekkie i sztywne podwozie
Rozstaw osi większy o 37 mm w porównaniu z poprzednim Type R oraz wielowahaczowe zawieszenie tylne w podstawowej wersji samochodu zostały połączone ze znacznie większym rozstawem kół tylnej osi, co zapewnia lepszą stabilność na zakrętach w porównaniu z poprzednikiem. Rozwiązania te dopracowano, wielokrotnie weryfikując wprowadzane zmiany na niemieckich autostradach, jak i na torze Nürburgring.
Przednie zawieszenie z dwuosiowymi kolumnami, którego konfigurację zestrojono z myślą o zminimalizowaniu wpływu momentu napędowego na układ kierowniczy, zostało zmodyfikowane dzięki nowym dolnym wahaczom o zoptymalizowanym kształcie i sztywności.
Adaptacyjne amortyzatory zostały zachowane z poprzedniej generacji, ale posiadają zmienioną logikę kontroli przechyłów poprzecznych i wzdłużnych.
Hamowanie powierzono zmodernizowanemu układowi hamulcowemu firmy Brembo, z udoskonalonymi przewodami hamulcowymi i nową mechaniczną pompą hamulcową. Zapewniają one lepszą kontrolę temperatury, przy jednoczesnym zapewnieniu lepszej sterowalności i stałej siły hamowania. Dwuczęściowe, pływające tarcze hamulcowe zostały przeniesione z poprzedniej generacji, zapewniając trwałą i wysoką skuteczność hamowania.
Elektroniczne systemy bezpieczeństwa
Nowy Civic Type R korzysta z zaawansowanego pakietu systemów bezpieczeństwa, w tym najnowszych udoskonaleń Honda Sensing. Pakiet technologii bezpieczeństwa obejmuje:
-
System ostrzegania przed kolizją
-
System ograniczający skutki kolizji z system autonomicznego hamowania
-
System monitorowania ruchu poprzecznego
-
System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach
-
System utrzymywania na pasie ruchu
-
System utrzymywania na pasie ruchu
-
Inteligentny tempomat adaptacyjny
-
System rozpoznawania znaków drogowych
-
Automatyczne światła drogowe
Czytaj też:
Rozbili nową Hondę Civic. Ile gwiazdek zdobyła?Czytaj też:
Honda Prelude może doczekać się następcy. Wiadomo, jaki otrzyma napędCzytaj też:
400 tys. kilometrów w jeden rok nową Hondą Civic. Japoński kompakt rekordzista
Honda Civic Type R