Lekki powiew optymizmu w salonach. Auta sprzedają się lepiej

Lekki powiew optymizmu w salonach. Auta sprzedają się lepiej

Salon samochodowy
Salon samochodowy Źródło:Santander Consumer Multirent
Polacy kupują coraz więcej samochodów osobowych. Listopad był kolejnym miesiącem wzrostu.

Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, które sumuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t wzrosła w listopadzie 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (października 2022 roku). Skumulowana liczba rejestracji po jedenastu miesiącach 2022 r. jest jednak niższa od tej zanotowanej w 2021 roku.

Coraz więcej dostaw

Skąd tak dobry wynik przy ciągle obserwowanych wzrostach cen, szalejącej inflacji i niepewnej sytuacji gospodarczej?Jak podsumowuje IBRM Samar: Przyspieszenie dostaw aut zakupionych we wcześniejszych miesiącach to jeden z czynników obserwowanych wzrostów. „Na pewno producenci zdecydowanie lepiej radzą sobie dziś w kwestii dostaw komponentów, dzięki czemu są w stanie przyspieszyć przekazanie klientom aut wcześniej zamówionych. Problemem jest utrzymujący się wzrost cen, który już wyhamował popyt i którego efektem może być dalszy spadek sprzedaży w przyszłym roku. Poziom niepewności na rynku jest duży. Na razie przeważa raczej pesymizm, a to oznacza, że w przewidywaniach naszych i producentów widzimy raczej spadki, a nie wzrosty”.

Prognoza IBRM Samar na 2023 rok zakłada rejestrację 410 tys. samochodów osobowych oraz 59 tys. dostawczych o DMC do 3,5 tony.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w listopadzie 2022 roku zarejestrowano w Polsce 39 719 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 4,67 proc. więcej niż rok wcześniej oraz o 7,36 proc. więcej niż w październiku 2022 roku. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 7,88 proc.

Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w listopadzie 2022 r. zarejestrowano w Polsce 34 196 samochodów osobowych, o 7,03 proc. więcej niż rok wcześniej i o 6,86 proc. więcej niż w październiku 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 382 893 samochody osobowe, o 6,73 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

W listopadzie 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 26,84 proc. Udział firm osiągnął poziom 73,16 proc.

Cztery z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy – Mercedes o 9,43 proc., największy spadek zanotował Opel, o 35,61 proc.

Toyota liderem rynku

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 66 887 aut tej marki, o 1,28 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,47 proc. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 37 442 szt., o 10,68 proc. mniej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 9,78 proc. Na trzecim miejscu uplasowała się Kia. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 31 468 samochodów, o 3,90 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,22 proc.

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku jest dotychczas Toyota Corolla, za którą uplasowała się Toyota Yaris oraz Kia Sportage, następnie Dacia Duster, a za nią Skoda Octavia.

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Dacia Duster, na drugim miejscu – Toyota Yaris Cross, na trzecim – Kia Sportage, na czwartym – Toyota Yaris, a na piątym – Hyundai Tucson.

Czytaj też:
Oto najczęściej kradzione samochody w Polsce. Miejsce drugie cię zaskoczy
Czytaj też:
To największa transakcja w historii polskiego rynku dealerskiego. Stało się

Źródło: IBRM Samar