Elektryczny kamper od Mercedesa-Benza. Wyposażenie imponuje, ale czy wystarczy zasięgu?

Elektryczny kamper od Mercedesa-Benza. Wyposażenie imponuje, ale czy wystarczy zasięgu?

Mercedes-Benz EQT Marco Polo Concept
Mercedes-Benz EQT Marco Polo Concept Źródło: Mercedes-Benz
Wraz z modelem Concept EQT Marco Polo marka z gwiazdą zapowiada nowy, w pełni elektryczny i w pełni zintegrowany mikrokamper, oparty na modelu EQT.

Wersja seryjna ma zostać zaprezentowana w drugiej połowie 2023 roku. Mercedes-Benz EQT, który wkrótce będzie dostępny do zamówienia, to mały kombivan łączący poziom wyposażenia Klasy T – siostrzanego modelu z napędem konwencjonalnym – z zaletami napędu elektrycznego.

W niedalekiej przyszłości model ten pojawi się także w wersji z modułem Marco Polo, jako pierwszy w pełni elektryczny kamper na krótkie wycieczki.

Concept EQT Marco Polo bazuje na wariancie EQT z długim rozstawem osi. Pojazd koncepcyjny stanowi zapowiedź seryjnej wersji nowego, w pełni elektrycznego i zintegrowanego mikrokampera z gwiazdą, nad którym obecnie trwają prace rozwojowe.

Mikrokamper z dużym łóżkiem

Wyposażenie Concept EQT Marco Polo obejmuje m.in. podnoszony dach z łóżkiem. Dzięki konstrukcji nożycowej można go łatwo podnieść przy niewielkim kącie nachylenia w stosunku do dachu pojazdu. W ten sposób w Concept EQT Marco Polo dorosła osoba ma zapewnione z tyłu wystarczająco dużo miejsca nad głową, aby stać prosto. Jest też możliwość otwarcia podnoszonego dachu dookoła za pomocą zamka błyskawicznego z tyłu – można też otworzyć w nim w ten sam sposób tylko okno.

Łóżko na dachu ma powierzchnię sypialną o wymiarach 1,97 na 0,97 metra. Posiada m.in. punktowy, elastyczny system sprężyn talerzowych. Z tyłu pojazdu znajduje się dodatkowe rozkładane łóżko o wymiarach 2 na 1,15 metra. Bezpośrednio za fotelem kierowcy, w drugim rzędzie siedzeń mieści się moduł z wbudowaną umywalką i 16-litrową lodówką kompresorową. Bezpośrednio do niego jest przymocowana jedna z dwóch ławek.

Kolejne siedzenie znajduje się po lewej stronie pojazdu we wnętrzu (od strony tylnej części kokpitu). Wbudowany system szuflad zapewnia wystarczającą ilość miejsca do przechowywania akcesoriów kempingowych. Dostępna jest również płyta indukcyjna oraz wyjmowana kuchenka gazowa na naboje umieszczona w szufladzie, dzięki czemu podróżnicy mają dwie opcje gotowania. Po prawej stronie we wnętrzu pojazdu (patrząc w kierunku tylnego kokpitu) znajduje się rozkładany stolik, o wysokości regulowanej elektrycznie, który ma również wbudowane schowki.

Wszystkie meble można w dwie osoby łatwo usunąć z wnętrza w mniej niż pięć minut. Oznacza to, że w pełni elektryczny mikrokamper może być w razie potrzeby używany również jako pojazd do codziennego użytku.

Meble godne Mercedesa

Meble w Concept EQT Marco Polo wzornictwem nawiązują do stylistyki siedzeń w elektrycznym małym vanie: podobnie jak fotele, elementy kuchni, ławki i łóżka są również wykończone ekologiczną skórą Artico Microcut. Fronty mebli są natomiast obłożone dla kontrastu wiśniowym drewnem Avola.

Przyszła wersja EQT z długim rozstawem osi, na której bazowano samochód koncepcyjny, jest pokryta metalicznym lakierem w kolorze szarego chromitu z kontrastowymi, czarnymi, błyszczącymi elementami. Należą do nich lakierowane na czarno chromowane elementy ozdobne z przodu i z tyłu oraz 19-calowe obręcze kół ze szlifem diamentowym. Beżowy odcień podnoszonego dachu można odnaleźć także w innych elementach wyposażenia – takich jak na przykład żagiel przeciwsłoneczny. Czerwone akcenty, m.in. obramowania okna w sypialni na dachu ożywiają kolorystykę.

Kolejna rzucająca się w oczy funkcja Concept EQT Marco Polo to panel słoneczny na podnoszonym dachu. W połączeniu z dodatkowym, wyjmowanym akumulatorem pozwala to kamperowi być samowystarczalnym energetycznie przez określony czas i oszczędzać zasięg.

Opcjonalna zabudowa kuchenna oparta jest na systemie szuflad. Mieszczą one zlewozmywak z 12-litrowym zbiornikiem na wodę, 15-litrową lodówkę kompresorową i wyjmowaną kuchenkę na naboje gazowe. W pozostałych szufladach można przechowywać sztućce, naczynia i zapasy żywności.

EQT ma 4498 mm długości, 1859 mm szerokości i 1819 mm wysokości. W 2023 roku pojawi się wariant z długim rozstawem osi. Podobnie jak Klasa T, nowy EQT ma niski próg załadunkowy o wysokości 561 mm, który ułatwia pakowanie ciężkich przedmiotów. Drzwi przesuwne po obu stronach pojazdu mają otwór o szerokości 614 mm i wysokości 1059 mm.

Nowoczesny silnik elektryczny

W momencie wprowadzenia na rynek EQT dostępny jest z silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 90 kW (122 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 245 Nm. Akumulator litowo-jonowy znajduje się w miejscu chronionym przed zderzeniami w podwoziu przed tylną osią i ma użyteczną pojemność 45 kWh. W pracy, w domu lub na publicznych stacjach ładowania EQT można wygodnie ładować prądem przemiennym (AC) z mocą 22 kW za pomocą wbudowanej ładowarki. Jeszcze szybciej jest na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym (DC). EQT jest wyposażony w ładowarkę prądu stałego o mocy 80 kW, czas ładowania wyniesie wtedy 38 minut od 10-80 procent.

Czytaj też:
Nowy Mercedes-AMG EQE SUV: Kolos ze sportowymi genami
Czytaj też:
Elektryk od AMG? Cennik EQE 53 powala, ale jego osiągi chyba jeszcze bardziej

Galeria:
Mercedes-Benz EQT Marco Polo Concept
Źródło: Mercedes-Benz