Jest nowy szef największej motoryzacyjnej organizacji lobbingowej w Europie

Jest nowy szef największej motoryzacyjnej organizacji lobbingowej w Europie

Fabryka samochodów Audi
Fabryka samochodów Audi Źródło:Audi
Dyrektor generalny Grupy Renault w przyszłym roku zostanie prezesem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). Zastąpi na tym stanowisku Olivera Zipse, szefa BMW.

O zmianie na stanowisku szefa ACEA pisze Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, Rada Dyrektorów Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) wybrała Lucę de Meo, dyrektora generalnego Grupy Renault, na swojego prezesa na rok 2023. Od 1 stycznia przyszłego roku szef francuskiego koncernu przejmie przewodnictwo organizacji od dyrektora generalnego BMW Olivera Zipse, który piastował to stanowisko przez ostatnie dwa lata. – Ostatnie lata były naznaczone pandemią COVID-19, zakłóceniami w łańcuchu dostaw, wojną na Ukrainie i kryzysem energetycznym. Wszystko to miało ogromny wpływ na nasz sektor. Niemniej jednak europejski przemysł samochodowy był niezawodnym kręgosłupem UE w bardzo niestabilnych czasach. Jednocześnie przestrzegamy przed nadmiernymi regulacjami i wzywamy do tego, aby neutralność technologiczna była podstawą konkurencyjności UE – stwierdził ustępujący prezesa stowarzyszenia ACEA.

Europa musi sprostać konkurencji

Na inne aspekty rozwoju motoryzacji w swojej wypowiedzi położył nacisk nowy szef stowarzyszenia. Luca de Meo podkreślił, że Europa „pilnie potrzebuje wdrożenia polityki, która w pełni wspiera nasz cel dekarbonizacji i umożliwia nam stawienie czoła rosnącej globalnej konkurencji”. – Z zadowoleniem przyjmujemy prace nad europejską ustawą o surowcach, która powinna wspierać odporność gospodarczą kontynentu i przejście na zerową emisję. Nasza branża jest zaangażowana w duże inwestycje w elektromobilność oraz w tworzenie wartości i miejsc pracy w Europie – zaznaczył.

Co dalej z norma Euro 7?

Według niego, propozycja Komisji Europejskiej dotycząca nowej normy emisji Euro 7 w obecnym kształcie „odciągnęłaby ogromne zasoby ludzkie i finansowe od elektryfikacji w momencie, gdy inne regiony świata tworzą atrakcyjne środowisko inwestycyjne dla mobilności bezemisyjnej”. – ACEA będzie nadal opowiadać się za równowagą między tym, co jest dobre dla środowiska, co jest dobre dla europejskiej gospodarki, a tym, co jest dobre dla społeczeństwa – dodał enigmatycznie.

Prezes ACEA jest wybierany na roczną kadencję (z możliwością ponownego wyboru) spośród dyrektorów generalnych firm członkowskich – największych europejskich producentów samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów.

Luca De Meo

Luca de Meo ma ponad 30-letnie doświadczenie w sektorze motoryzacyjnym. Karierę rozpoczął w Renault, po czym przeszedł do firmy Toyota Europe, a następnie do Grupy Fiat, gdzie zarządzał markami Lancia, Fiat i Alfa Romeo. W 2009 roku Luca de Meo dołączył do Grupy Volkswagen jako dyrektor marketingu, zarówno samochodów osobowych marki Volkswagen, jak i Grupy Volkswagen. Następnie w 2012 roku pełnił funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za sprzedaż i marketing Audi AG. Od listopada 2015 do stycznia 2020 Luca de Meo był przewodniczącym Komitetu Wykonawczego Seat SA, członkiem rad nadzorczych Ducati i Lamborghini oraz przewodniczącym Rady Dyrektorów Grupy Volkswagen w Hiszpanii. Od lipca 2020 r. Luca de Meo jest dyrektorem generalnym Renault SA i prezesem Renault. Od stycznia 2021 roku jest także dyrektorem generalnym marki Renault i członkiem zarządu Grupy Renault.

Czytaj też:
Przedsiębiorcy w Europie wstrzymali się z rozbudowa flot aut użytkowych. Oczekują, nie kupują
Czytaj też:
Nutka optymizmu. Sprzedaż aut w Unii Europejskiej ponownie wzrosła

Źródło: ACEA, IBRM Samar