Monstrum, które sprawdzi się tylko na torze. Oto limitowana edycja Forda GT Mk IV

Monstrum, które sprawdzi się tylko na torze. Oto limitowana edycja Forda GT Mk IV

Ford GT Mk IV
Ford GT Mk IV Źródło:Ford
Ten samochód stworzono do jazdy po torze, nie po ulicach. Jest ekstremalny do granic możliwości.

Jako samochód stworzony z myślą o jeżdżeniu wyłącznie na torze, Ford GT Mk IV przygotowany na 2023 rok zapewnia najwyższe osiągi i precyzję prowadzenia dzięki zaawansowanej technologii, unikalnemu silnikowi i wyczynowej skrzyni biegów oraz aerodynamicznej konstrukcji i podwoziu z większym rozstawem osi.

Ford GT Mk IV 2023 jest napędzany specjalnie skonstruowanym silnikiem EcoBoost z doładowaniem bi-turbo, który osiąga maksymalną moc ponad 800 KM, współpracującym z wyścigową skrzynią biegów. Samochód ma nadwozie typu „long tail”, wykonane z włókna węglowego oraz adaptacyjne zawieszenie (ASV) firmy Multimatic.

Ford GT Mk IV

67 egzemplarzy po 1,7 mln dolarów każdy

Samochód jest dostępny na zamówienie w firmie Multimatic. Jego produkcja jest ograniczona do 67 ręcznie wykonanych egzemplarzy – liczba ta stanowi hołd dla oryginalnego auta wyścigowego, Forda GT Mk IV z 1967 roku.

Ford GT Mk IV

– Już oryginalny GT Mk IV dysponuje znakomitymi osiągami na torze, ale jego najnowsza limitowana wersja podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor Ford Performance Motorsports na świecie. – Dzięki jeszcze wyższemu poziomowi zaawansowania technologicznego i osiągom rodem ze sportów motorowych, a także nowemu nadwoziu z włókna węglowego, Mk IV jest pięknym pożegnaniem supersamochodu trzeciej generacji.

Liczbą egzemplarzy nowy Ford GT Mk IV nawiązuje do roku, w którym oryginalny Mk IV wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans. W zakładzie firmy Multimatic w Markham w Ontario powstanie zaledwie 67 ręcznie zbudowanych supersamochodów. Proces składania zamówień przez klientów ruszy za chwilę. Szczęśliwców, którym po wnikliwej weryfikacji uda się zarezerwować ten supersamochód, poznamy późną wiosną 2023 roku. Sugerowana cena detaliczna wynosi 1,7 mln dolarów amerykańskich.

Ford GT Mk IV

– Zadaniem firmy Multimatic było opracowanie najbardziej ekstremalnej wersji Forda GT i model Mk IV jest rezultatem tych prac – powiedział Larry Holt, wiceprezes Multimatic Special Vehicle Operations Group. – Wyjątkowy silnik o większej pojemności skokowej, wyczynowa skrzynia biegów, powiększony rozstaw osi i prawdziwie ekstremalne nadwozie zaowocowały niespotykanymi dotąd osiągami. Jesteśmy dumni, że byliśmy częścią Forda GT trzeciej generacji od jego powstania aż do tego niesamowitego zakończenia. Uważamy to za bardzo ważny rozdział w historii Multimatic.

Ford GT Mk IV

Mając w pamięci triumfalne zwycięstwo w wyścigu Le Mans w 1966 roku, kiedy Fordy GT Mk II zajęły całe podium, zespół inżynierów Forda zaprojektował samochód praktycznie od podstaw.

Ford GT Mk IV

Inżynierowie Forda i Kar Kraft opracowali nowe lekkie podwozie, wykorzystując w nim klejoną konstrukcję z aluminium o strukturze plastra miodu. Podwozie połączono z bardziej aerodynamicznym nadwoziem, które nazwano „J-Car”, ponieważ zostało zbudowane zgodnie z ówczesnymi przepisami nowego Załącznika J FIA. W połączeniu ze słynnym 7-litrowym silnikiem V8 (427 Ford V-8), współpracującym z wyczynową skrzynią biegów wyposażoną w układ chłodzenia, napędzany na tylne koła Ford GT Mk IV z 1967 r. był o blisko 23 cm dłuższy i skonstruowany wyłącznie po to, aby dominować w wyścigach długodystansowych na świecie.

Czytaj też:
Apple Car nie będzie autonomiczny. Firma pracuje nad skromniejszym modelem
Czytaj też:
Euro NCAP rozbiło 14 samochodów. Tylko trzy nie dostały pięciu gwiazdek

Źródło: Ford