To był trudny rok? Nie dla krezusów kupujących najdroższe auta

To był trudny rok? Nie dla krezusów kupujących najdroższe auta

BMW serii 7
BMW serii 7Źródło:BMW
Rynek samochodów z wyższej półki jeszcze nigdy nie miał się tak dobrze w Polsce. Najdroższe auta wybiera już co czwarty Polak.

Czas podsumowań 2022 roku trwa. Jak podsumowuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, w słabym roku, w którym ogólna liczba rejestracji aut spadła (w porównaniu do roku 2021), a klienci mierzyli się z kłopotami z dostępnością samochodów, zaskakująco dobrze radziły sobie wozy z wyższej półki.

Jak czytamy, w grudniu 2022 roku liczba rejestracji była większa zarówno w stosunku do listopada minionego roku, jak i grudnia roku 2021. W grudniu 2022 roku samochody klasy premium miały drugi po marcu 2022 roku najwyższy w historii udział w polskim rynku nowych samochodów osobowych.

Tylko w grudniu 2022 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 8 947 nowych samochodów osobowych klasy premium, o 20,08 proc. więcej niż w listopadzie ubiegłego roku oraz o 19,5 proc. więcej w zestawieniu z grudniem 2021 roku, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do baz danych 7 488 takich samochodów.

Historyczny rekord

W grudniu 2022 roku auta klasy premium miały 24,3 proc. udziału w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce. To drugi po marcu ubiegłego roku (25,7 proc.) najwyższy wynik w historii. Łącznie w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 92 997 aut z wyższej półki, o 3,5 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim (89 832 egzemplarze). Wynik z 2021 roku jest też lepszy od osiągniętego przed pandemią w 2019 roku, gdy Polacy kupili i zarejestrowali 80 486 aut klasy premium. Wynik roczny segmentu w 2022 r. to również historyczny rekord.

Dla porównania w grudniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 36 872 nowe samochody osobowe, o 1,95 proc. więcej niż rok wcześniej i o 7,83 proc. więcej niż w listopadzie ubiegłego roku. W 2022 roku zarejestrowano w Polsce 419 765 samochodów osobowych, o 6,03 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. – Rok 2022 rozpoczęliśmy ograniczoną podażą samochodów. Zakłócone kanały dostaw, brak surowców i komponentów przyczyniły się do wydłużenia oczekiwania na zamówione auto, stały się też kolejnym czynnikiem odpowiedzialnym za wzrost cen. Wraz z upływem czasu dostępność samochodów poprawiała się. Wzrost podaży obserwowano głównie na rynku marek premium i w segmencie samochodów elektrycznych, wszędzie tam, gdzie można było wygenerować większą marżę – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.

BMW wygrało 2022 rok

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek za 2022 rok przypadło w udziale BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w naszym kraju 23 796 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 0,70 proc. mniejszym niż w roku 2021. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu w ubiegłym roku to: Seria 3, X5 oraz X3.

Na drugiej pozycji zakończył miniony rok Mercedes-Benz. Od stycznia do grudnia 2022 roku producent ze Stuttgartu zarejestrował w naszym kraju 20 558 samochodów, o 5,09 proc. więcej rok do roku. W gamie Mercedesa-Benza zwycięski na koniec 2022 roku okazał się GLC, przed Klasą C oraz CLA.

Na trzecim miejscu było Audi. Producent z Ingolstadt w 2022 roku zarejestrował 19 323 osobowe samochody klasy premium. To rezultat o 1,84 proc. lepszy w porównaniu z sytuacją w roku poprzednim. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie styczeń-grudzień 2022 roku najlepiej sprzedawał się model Q5. Na drugiej pozycji znalazło się Audi Q3, a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi A3.

Lexus miał doskonały grudzień i słaby rok

Tuż za podium na koniec minionego roku było Volvo. W 2022 r. Polacy kupili i zarejestrowali 10 947 samochodów tej marki, o 0,61 proc. mniej niż w roku poprzednim. W pierwszej dziesiątce zestawienia samochodów klasy premium największą stratę w grudniu 2022 rok ro roku odnotowała Alfa Romeo. Z kolei największym wzrostem procentowym w tym miesiącu (rok do roku) może pochwalić się Lexus. W całym minionym roku w Top 10 największą stratę odnotował…Lexus (minus 8,06 proc.). W tym gronie największym wzrostem wyrażonym w procentach może pochwalić się Porsche. Od stycznia do grudnia 2022 roku krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 2 998 aut tej marki, a wzrost liczby rejestracji rok do roku wyniósł 50,35 proc. W całym zestawieniu największy wzrost przypadł w udziale marce Aston Martin. W ubiegłym roku zarejestrowano 25 egzemplarzy, o 400 proc. (20 sztuk) więcej w zestawieniu z rokiem poprzednim.

W 2022 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60. To już 14 rok z rzędu, gdy ten model został liderem rynku segmentu premium. Na drugiej pozycji w 2022 roku znalazło się Audi Q5. Brąz przypadł w udziale BMW Serii 3.

Czytaj też:
Hat trick Toyoty. Japończycy wygrali rok w Polsce po raz trzeci
Czytaj też:
To był słaby koniec roku w salonach. Grudzień 2022 roku coś jednak zmienił

Źródło: IBRM Samar