Toyota zakończyła rok 2022 jako lider polskiego rynku, po raz trzeci z rzędu. Udział marki w sprzedaży nowych aut osobowych wynosi 17,6 proc. Od stycznia do grudnia polscy klienci zarejestrowali 73 862 samochody Toyoty, o 75 proc. więcej niż marka zajmująca drugie miejsce w rankingu (Skoda).
– Nasza firma doskonale radzi sobie w kryzysowych sytuacjach. W covidowym 2020 roku potrafiliśmy utrzymać sprzedaż, gdy inni wysyłali swoje zespoły na przymusowe urlopy i wprowadzali lockdown. W kolejnym 2021 roku, gdy światowym rynkiem targały zakłócenia dostaw i braki podzespołów, u nas można było część modeli kupić od ręki. W 2022 roku, gdy rynek opanowała inflacja i paraliżował strach przed wojną w Ukrainie, nasze zespoły potrafiły utrzymać dostępność aut oraz zagwarantować dobre ceny. Kluczem do sukcesu były przede wszystkim dwie kwestie. Po pierwsze, wysoka elastyczność naszego zespołu gotowego szybko wprowadzać nowatorskie zmiany, takie jak platforma internetowej sprzedaży w 2020 roku czy gwarancja ceny w 2021 roku. Drugim czynnikiem było utrzymanie za szelką cenę dostępności aut naszpikowanych najnowszymi technologiami. Dlatego w 2023 rok wchodzimy z dużym optymizmem – powiedział Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe.
W grudniu klienci Toyoty zarejestrowali 6 981 samochodów osobowych (+3 proc.), zapewniając jej pierwsze miejsce i dużą przewagę nad pozostałymi markami. Do osób prywatnych trafiły 2 333 samochody, aż o 12 proc. więcej niż w grudniu 2021 roku. Udział Toyoty w tej części rynku wzrósł rok do roku do 23,5 proc. Firmy wprowadziły do swoich flot w minionym miesiącu 4 648 aut Toyoty.
Polscy klienci najchętniej wybierają Corollę i Yarisa
Corolla w ubiegłym roku już po raz drugi zajęła pozycję najpopularniejszego samochodu osobowego w Polsce. W 12 miesięcy salony opuściło 21 371 egzemplarzy modelu, w większości z napędem hybrydowym. Oznacza to, że Corolle stanowią ponad jedną czwartą nowych aut Toyoty zarejestrowanych w ciągu roku. Udział kompaktowej Toyoty w segmencie wynosi 28,8 proc., zaś w całym rynku aut osobowych sięga 5,1 proc. Gdyby Corolla była odrębną marką, zajmowałaby siódme miejsce w Polsce.
Drugim najbardziej popularnym autem osobowym w kraju jest Toyota Yaris. Samochód Roku 2021 ponownie zajął pozycję wicelidera, notując 12 478 rejestracji. Toyota RAV4 jest szóstym najczęściej wybieranym modelem 2022 roku (10 580 egz.), Yaris Cross dziewiątym (9 033 egz.), a dziesiątym Toyota C-HR (8 018 egz.).
Liderami segmentów są Corolla, Yaris i Toyota C-HR. Drugie miejsca w segmentach zajmują nowy model Aygo X (2 836 egz.), Yaris Cross (9 033 egz.) i RAV4 (10 580 egz.). Highlander jest trzecim najchętniej wybieranym dużym SUV-em (1 828 egz.).
W grudniu 2022 roku samochody Toyoty zajęły trzy pierwsze miejsca. Corolla zanotowała 1 769 rejestracji, Yaris 1 394 rejestracje, a Yaris Cross 1 275 zarejestrowanych aut. Z salonów wyjechały też 854 egzemplarze RAV4 i był to siódmy najlepszy wynik w kraju oraz najwyższy w segmencie D-SUV. Najpopularniejsze w segmencie A w grudniu było także Aygo X (354 auta), zaś Corolla Cross zajęła w segmencie C-SUV drugie miejsce (448 aut).
Samochody użytkowe
Proace City to najpopularniejszy kompaktowy van w Polsce. W 2022 roku klienci Toyoty zarejestrowali 3 973 egzemplarze tego auta. We wszystkich kolejnych miesiącach minionego roku Proace City zajmował pozycję lidera segmentu i zakończył rok z przewagą ponad 1 800 egzemplarzy nad drugim najczęściej wybieranym modelem tego typu i udziałem w segmencie 21,2 proc. W grudniu użytkowa Toyota zanotowała 442 rejestracje.
Proace jest drugim najczęściej wybieranym vanem średniej wielkości. W 2022 roku zarejestrowano 2 639 egzemplarzy tego modelu, a jego udział w segmencie wynosi 17,2 proc. W grudniu do klientów trafiło 207 egzemplarzy, co także jest drugim najlepszym wynikiem w klasie.
Hilux znalazł w grudniu najwięcej nabywców ze wszystkich pick-upów – w ciągu ostatnich 31 dni roku salony opuściło 79 egzemplarzy. Roczny wynik 924 rejestracji sytuuje Hiluxa na drugiej pozycji w segmencie z 33,7-procentowym udziałem.
Czytaj też:
To był słaby koniec roku w salonach. Grudzień 2022 roku coś jednak zmieniłCzytaj też:
Rok 2022 w Polsce byłe lepszy niż w Europie. Która marka wygrała rywalizację?