Co warte zauważenia, jednocześnie, wbrew rosnącym cenom paliwa i wysokim kosztom eksploatacji dużych aut, niemal połowa osób szukających w sieci nowego samochodu w 2022 roku była zainteresowana SUV-ami.
Otomoto co roku podsumowuje rynek motoryzacyjny i analizuje motoryzacyjne preferencje Polaków. Tym razem ujawnia kilka dominujących trendów z ubiegłego roku jeszcze przed lutową premierą raportu “Internetowy Samochód Roku 2022”.
55 proc. szukających używanego samochodu wybierało auta do 40 tys. zł
Inflację wyraźnie widać w segmencie najtańszych samochodów używanych. Samochody w cenie do 40 tys. zł przeglądało w Otomoto 55 proc. użytkowników szukających używanego pojazdu dla siebie – to mniej niż w poprzednim roku – wówczas ten segment przyciągał uwagę 60 proc. użytkowników. Zmieniła się jednak oferta sprzedawców, a ceny samochodów poszły do góry. Pojazdy, których cena mieściła się w przedziale do 40 tys. zł w 2022 roku obejmowały nieco ponad 58 proc. wszystkich ogłoszeń sprzedaży używanych samochodów na platformie, a to o blisko 9 punktów procentowych mniej niż w poprzednim roku, gdy stanowiły ponad 2/3 ofert sprzedaży używanych aut.
Ponad 50 proc. ofert sprzedaży nowych samochodów to SUV-y
Mimo, że duże samochody na co dzień kosztują więcej, co można odczuć choćby na stacji benzynowej, to nie ustaje fascynacja SUV-ami. W 2022 roku ponad 48 proc. wyszukań nowych aut w Otomoto dotyczyło właśnie tego typu nadwozia. Na preferencje polskich kierowców precyzyjnie odpowiadali sprzedający – ponad 50 proc. ofert sprzedaży nowych samochodów dotyczyło właśnie SUV-ów. Jednocześnie niewiele osób szukało małych i oszczędnych samochodów miejskich – stanowiły one obszar zainteresowania zaledwie 5 proc. poszukiwaczy nowego samochodu.
Rośnie zainteresowanie samochodami za więcej niż 500 tys. zł
W czasie gdy wartość pieniędzy jest zmienna, rozwiązaniem pozostają inwestycje – takimi mogą być samochody premium. W ubiegłym roku wyraźnie wzrosło zainteresowanie najdroższymi, nowymi samochodami. Pojazdy za co najmniej pół miliona złotych przeglądało ponad 14 proc. poszukujących samochody nowe, a to wzrost o prawie 5 punktów procentowych w stosunku do roku 2021.
Prawie 80 proc. szukających nowego samochodu wybiera automatyczną skrzynię biegów
Wyraźny trend widać także w zainteresowaniu automatyczną skrzynią biegów. W ubiegłym roku oferty nowych samochodów z automatem przyciągnęły uwagę 78 proc. szukających nowego samochodu, a to wzrost aż o 8 punktów procentowych w porównaniu do poprzedniego roku. Wzrost zainteresowania automatyczną skrzynią biegów widać także w segmencie samochodów używanych – średnio w 2022 roku tę opcję wybierało ponad 45 proc. szukających, a cząstkowe dane z grudnia 2022 roku pokazują, że tendencja jest wyraźnie wzrostowa – w ostatnim miesiącu roku używanego samochodu z automatem poszukiwało już 49,5 proc. zainteresowanych zakupem auta.
Rośnie podaż samochodów elektrycznych – 39 proc. więcej ofert sprzedaży
2022 rok był kolejnym, w którym oferta sprzedaży samochodów zeroemisyjnych rozszerzyła się – liczba ogłoszeń sprzedaży samochodów w pełni elektrycznych w ubiegłym roku była wyższa o 39 proc. w przypadku samochodów nowych i o 37 proc. w przypadku używanych w porównaniu do roku 2021.
W minionym roku o 26 proc. wzrosła także liczba ofert sprzedaży używanych hybryd, choć podaż nowych pojazdów z tej kategorii spadła o 17 proc.
Samochody z Niemiec to ciągle więcej niż 50 proc. importowanych aut
Krajem, z którego Polacy najczęściej importują samochody pozostają Niemcy – kolejny rok z rzędu auta zza zachodniej granicy stanowią więcej niż połowę importowanych samochodów wystawianych na Otomoto. Jednak zmieniają się proporcje dotyczące importowanych samochodów, wystawianych na platformie – w 2022 roku było ich o niemal 3 punkty procentowe mniej niż rok wcześniej. Rośnie za to liczba aut ze Stanów Zjednoczonych – samochody zza Oceanu Atlantyckiego obejmowały w 2022 roku ponad 13 proc. importowanych samochodów.
Czytaj też:
Europa podsumowała 2022 rok. Końcówka trudnego czasu nastraja optymistycznieCzytaj też:
Koniec dominacji Volkswagena Golfa. Po 14 latach oddał koszulkę lidera Peugeotowi