Branża apeluje do unijnych przywódców: Pomóżcie nam w starciu z Chinami i USA

Branża apeluje do unijnych przywódców: Pomóżcie nam w starciu z Chinami i USA

Fabryka samochodów Audi
Fabryka samochodów Audi Źródło:Audi
Luca de Meo, prezes ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów) i dyrektor generalny Grupy Renault, wezwał unijnych przywódców do wprowadzenia polityki przemysłowej, która będzie w stanie zapewnić europejskiej branży motoryzacyjnej konkurencyjność w starciu z Chinami czy USA.

O sprawie obszernie pisze Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, zaniepokojony osłabieniem konkurencyjności przemysłu Unii Europejskiej na arenie międzynarodowej Luca de Meo, prezes Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) i dyrektor generalny Grupy Renault, wystosował apel w liście otwartym do unijnych decydentów. Jak podkreślił, europejska branża ma przewagę konkurencyjną jeśli chodzi o samochody spalinowe, nie będzie jej już jednak miała w przypadku samochodów elektrycznych produkowanych w Chinach i Stanach Zjednoczonych. Co więcej, produkcja elektryków ma w tych państwach silne wsparcie ze strony władz krajowych i lokalnych.

Europejczycy przestaną kupować europejskie auta?

Zdaniem szefa ACEA i Grupy Renault europejskie regulacje dotyczące przemysłu motoryzacyjnego nie są prowadzone w spójny sposób. Na przykład wniosek Komisji Europejskiej w sprawie normy Euro 7 dotyczący emisji zanieczyszczeń nakłada nierealistyczne ograniczenia na przemysł, a nawet spowolniłby dążenie do dekarbonizacji. – Spełnienie normy Euro 7 przyniosłoby wzrost kosztów, który mógłby zniechęcić klientów do zakupu nowych samochodów – przekonuje szef ACEA. Według niego może to doprowadzić do sytuacji, w której firmy będą zwlekać z wymianą floty i nadal użytkować starsze auta, o wyższej emisyjności. Według niego zamiast ponosić zatem wysokie koszty na wdrożenie Euro 7 warto skoncentrować się na inwestycjach w rozwój elektromobilności.

Konkurencja jest mocna

ACEA uważa, że unijny Zielony Ład – jeśli zostanie pomyślnie wdrożony – może być pierwszym krokiem na drodze do utrzymania inwestycji w UE, przy jednoczesnym zabezpieczeniu wolnego handlu na całym świecie. Sektor ma również nadzieję, że ustawa o surowcach krytycznych zwiększy krajowe zdolności do wydobycia, rafinacji i przetwarzania surowców, a także poprawi bezpieczeństwo ich dostaw. – W przeciwnym razie unijni producenci pojazdów będą nadal w bardzo niekorzystnej sytuacji w porównaniu ze swoimi konkurentami z innych regionów – ostrzega szef ACEA.

Czytaj też:
Europejczycy kupili mniej samochodów użytkowych. Znany jest powód i konsekwencje tej sytuacji
Czytaj też:
Które marki samochodowe wygrały „mistrzostwa Europy 2022”? Znamy wszystkich zwycięzców i przegranych

Źródło: ACEA, IBRM Samar