Elektryki w Europie. Polska goni Bułgarię, a Rumunia jest poza naszym zasięgiem

Elektryki w Europie. Polska goni Bułgarię, a Rumunia jest poza naszym zasięgiem

Tesle Model Y przed salonem producenta
Tesle Model Y przed salonem producenta Źródło:Shutterstock / Roschetzky Photography
Który kraj w Europie jest liderem elektromobilności? Jaki jest udział samochodów elektrycznych w poszczególnych krajach Europy? Wyliczyli to analitycy Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Na podstawie danych udostępnionych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) analitycy IBRM Samar przygotowali zestawienie, które pokazuje udziały nowych osobowych samochodów elektrycznych (BEV) w rynkach poszczególnych krajów europejskich w 2022 roku.

Jak czytamy, według danych zebranych przez ACEA, w minionym roku w Europie zarejestrowanych zostało 11 286 939 nowych samochodów osobowych, co oznacza spadek o 4,1 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Z danych wynika również, że 12,0 proc. tych aut stanowiły modele z napędem elektrycznym (BEV), co przekłada się na liczbę 1 575 079 sztuk i znaczący wzrost – o 29,3 proc.

Jesteśmy w ogonie Europy

A jak na tle Europy wypada Polska? Na 30 krajów nasz zajmuje dopiero 27/28 pozycję (ex aequo z Grecją) z udziałem BEV na poziomie 2,7 proc. Mniejszy udział elektryków mają tylko Czechy (2,0 proc.) oraz Słowacja (1,8 proc.). Przed Polską plasuje się Chorwacja (3,2 proc.). Od liderów, a nawet od średniej europejskiej (14,0 proc.) dzielą nas lata świetlne.

Norwegia europejskim liderem

Niekwestionowanym liderem jest w tym kontekście oczywiście Norwegia z udziałem 79,3 proc., natomiast o drugą pozycję walczą Islandia (33,4 proc.) i Szwecja (33,0 proc.). Ponad 20-procentowy udział elektryków mają też Holandia (23,5 proc.) oraz Dania (20,8 proc.). Na największym rynku europejskim, czyli w Niemczech – udział BEV-ów w 2022 roku wyniósł 17,8 proc. (471 394 szt.). Rejestracje nowych aut w Niemczech stanowią aż 29,9 proc. rejestracji w Europie, czyli przybywa tam mniej więcej tyle nowych osobowych aut BEV, ile łącznie rejestruje 25 krajów licząc od końca listy. Jeśli zsumuje się rejestracje elektrycznych aut na rynkach niemieckim, brytyjskim (udział 17,0 proc.) oraz francuskim (12,9 proc.) okaże się, że te 3 rynki stanowią blisko 60 proc. europejskiego rynku BEV w 2022 roku.

Lista państw według udziału elektryków w rynku

  1. Norwegia
  2. Islandia
  3. Szwecja
  4. Holandia
  5. Dania
  6. Szwajcaria
  7. Finlandia
  8. Niemcy
  9. Wielka Brytania
  10. Austria
  11. Luksemburg
  12. Irlandia
  13. Francja
  14. Portugalia
  15. Belgia
  16. Rumunia
  17. Łotwa
  18. Litwa
  19. Słowenia
  20. Węgry
  21. Hiszpania
  22. Włochy
  23. Bułgaria
  24. Cypr
  25. Estonia
  26. Chorwacja
  27. Polska
  28. Grecja
  29. Czechy
  30. Słowacja

Czytaj też:
Coraz mniej diesli, coraz więcej elektryków. Europa bardzo się zmienia
Czytaj też:
Branża apeluje do unijnych przywódców: Pomóżcie nam w starciu z Chinami i USA