Bardzo optymistyczny początek roku w salonach. Niesamowity przyrost kupujących

Bardzo optymistyczny początek roku w salonach. Niesamowity przyrost kupujących

Salon samochodowy
Salon samochodowy Źródło:Bravoauto
Polacy wyraźnie czekali na to, by dostępność aut się poprawiła. Wyniki sprzedaży samochodów w pierwszym miesiącu 2023 roku okazały się bardzo optymistyczne. Nie ma mowy o kryzysie.

Pierwszy miesiąc nowego roku za nami. Analitycy z Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar dokonali więc wstępnego podsumowania. Jak się okazuje, początek roku wygląda optymistycznie.

Rynek w porównaniu do stycznia 2022 roku wykazał wzrost na poziomie niemal 21 proc., a w przypadku samochodów marek premium zmiana osiągnęła poziom +35,5 proc. To zdecydowanie optymistyczne wyniki, dające szansę na zmianę dotychczasowych trendów.

Znaczna poprawa dostępności aut

– Oczywiście za tak dobrym wynikiem stoi w dużej części poprawa dostępności aut i realizacji kontraktów zawartych w roku ubiegłym i nie mówimy tu o kontraktach z końca roku, ale raczej tych zawartych w pierwszej połowie ubiegłego roku – wyjaśnia Wojciech Drzewiecki, szef IBRM Samar. – Niemniej jednak, widać też wyraźną poprawę w dostępności aut i prognozowanych czasach dostawy w przypadku nowych zamówień, co daje podstawy do optymizmu.

Jak uważają analitycy, biorąc pod uwagę nieco lepsze prognozy dotyczące gospodarki (przy wciąż dużym niepokoju dotyczącym rozwoju sytuacji za naszą wschodnią granicą), istnieje szansa na pozytywny wynik na koniec tego roku. Wciąż jest wiele niewiadomych, wciąż ceny rosną, jednak tempo ich wzrostu jest zdecydowanie niższe, niż obserwowane we wcześniejszych miesiącach, co także jest informacją pozytywną.

Firmy będą kupować

– Większym problemem mogą być sami klienci, a w zasadzie ich ograniczona liczba w salonach – mówi Wojciech Drzewiecki. – Biorąc jednak pod uwagę strukturę polskiego rynku samochodów nowych, gdzie gros klientów stanowią firmy, oraz lepsze prognozy gospodarcze, można przypuszczać, że to właśnie klient instytucjonalny będzie stał za potencjalnym wzrostem.

Lista najlepszych podobna

Nie zaskakuje lista rankingową najczęściej wybieranych przez Polaków marek. Na liście widzimy wciąż te same marki i chociaż ich pozycja czasami się zmienia, to wahania nie są zbyt duże. Czołówka należy wciąż do tych samych producentów co w 2022 roku. Pozycję numer 1 ma Toyota, która wydaje się być nie do pokonania. Liczba zarejestrowanych aut tej marki jest ponad dwukrotnie wyższa niż w przypadku będącej na drugiej pozycji Skody. Tuż za Skodą plasuje się Kia. Kolejne miejsca w rankingu Top 10 zajmują: Volkswagen, Audi, Hyundai. Dacia, BMW, Mercedes i Renault. Jak widać, w Top 10 mamy 3 marki z Grupy Volkswagen, 2 marki koreańskie, 2 marki należące do Renault i 3 marki premium.

Czytaj też:
Popularność wynajmu długoterminowego rośnie. Polacy przekonali się do nowego
Czytaj też:
Coraz mniej diesli, coraz więcej elektryków. Europa bardzo się zmienia

Źródło: IBRM Samar