Nowy Ford Ranger Raptor. 10 cech rajdowej terenówki

Nowy Ford Ranger Raptor. 10 cech rajdowej terenówki

Nowy Ford Ranger Raptor
Nowy Ford Ranger Raptor Źródło:Ford
Ford Ranger Raptor to wyczynowy pick-up przygotowany przez Ford Performance – sportowy dział Forda. Auto jest potężną rajdową terenówką, którą można już kupić w salonie. Oto 10 rzeczy, które warto o nim wiedzieć.

Opracowany przez Ford Performance nowy Ranger Raptor jest bardziej zaawansowany technologicznie, ma większą moc, jest wytrzymalszy od poprzednika i szczyci się dużą dzielnością w terenie. Jest też znacznie szybszy i naszpikowany nowymi funkcjami. Oto 10 rzeczy, które warto o nim wiedzieć

Nowy Ford Ranger Raptor ma więcej mocy

Ford Ranger Raptor wyposażony jest w 3-litrowy silnik EcoBoost V6 z podwójnym turbodoładowaniem. Ford Performance wykrzesał z niego 292 KM i 491 Nm momentu obrotowego. Blok silnika wykonano z żeliwa wermikularnego, które jest o około 75 procent wytrzymalsze i do 75 procent sztywniejsze, niż żeliwo stosowane w tradycyjnych odlewach. Ford Performance zadbał o to, by silnik natychmiast reagował na zmiany położenia przepustnicy, a zapożyczony z samochodów wyścigowych system podtrzymania turbo, podobny do tego, który po raz pierwszy zastosowano w samochodach Ford GT i Focus ST – umożliwia pozbawioną „turbo-dziury” reakcję na gaz i natychmiastowy przyrost mocy.

Nowy układ stałego napędu na cztery koła

Nowy Ranger Raptor otrzymał zaawansowany system stałego napędu na cztery koła z 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów. Układ ma blokowane mechanizmy różnicowe z przodu i z tyłu – element niezbędny dla entuzjastów jazdy w trudnym terenie. Ponadto, dla każdego z biegów silnik ma zaprogramowany indywidualny profil doładowania, co również wpływa na podniesienie osiągów.

Tryby jazdy – kontrola w terenie

Wyczynowy pickup Forda oferuje 7 trybów jazdy – w tym 3 drogowe oraz 4 terenowe. Każdy z nich dostosowuje szereg elementów, między innymi: silnik, skrzynię biegów, kontrolę trakcji i układ zawieszenia, głośność układu wydechowego, działanie układu kierowniczego czy reakcję przepustnicy. Wybór trybu jazdy wybierany jest na cyfrowym zestawie wskaźników.

W skład drogowych trybów jazdy wchodzi „Tryb normalny” – tryb jazdy skalibrowany z myślą o komforcie i niskim zużyciu paliwa, „Tryb sportowy” – dostosowany do dynamicznej jazdy oraz „Tryb na śliskie nawierzchnie”, który służy pewniejszej jeździe na śliskich lub nierównych nawierzchniach.

Tryby terenowe to „Tryb jazdy po skałach”, „Tryb jazdy po piasku”, „Tryb błoto/koleiny” oraz „Tryb Baja”, który jest najbardziej ekstremalny. W nim wszystkie systemy samochodu ustawione zostają pod kątem maksymalnych osiągów, aby uzyskać szczytowe rezultaty w jeździe terenowej z dużą prędkością.

Przeprojektowane zawieszenie

Nowy Ranger Raptor otrzymał przekonstruowane zawieszenie, które w pełni wykorzystuje możliwości amortyzatorów FOX z zaworem Live Valve. Mają one średnicę 2,5 cala i zostały wyposażone w najnowszy system sterowania, który dysponuje funkcją tłumienia zależnego od pozycji amortyzatora (Position-Sensitive Damping). Te amortyzatory są najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem tego typu, jakie kiedykolwiek zamontowano w Rangerze Raptorze. Wypełnione są olejem wzbogaconym teflonem, który zmniejsza tarcie o około 50 procent w porównaniu z amortyzatorami stosowanymi w modelu poprzedniej generacji.

Wszystko – od regulacji sprężyn, poprzez ustawienie wysokości zawieszenia, dostrojenie zaworów i honowanie gładzi stref skoku cylindrów – wykonano z myślą o osiągnięciu równowagi pomiędzy komfortem, kontrolą, stabilnością i przyczepnością na asfalcie oraz w terenie.

Samochód, który może skakać

Aby zapewnić ochronę przed skutkami poważnego dobicia po lądowaniu pick-upa, sprawdzony na trasach wyścigów system FOX Bottom-Out Control dba o maksymalną siłę tłumienia w ostatnich 25 procentach skoku amortyzatora. Podobnie system może usztywnić tylne amortyzatory, aby zapobiec przechylaniu się Rangera Raptora przy gwałtownym przyspieszaniu, co wpływa na utrzymanie wysokiej stabilności pojazdu. Dzięki amortyzatorom dbającym o odpowiednią siłę tłumienia w każdym położeniu, Ranger Raptor gwarantuje stabilność zarówno na drodze, jak i na torze.

Rozwiązania ze świata off-roadu

Podwozie Rangera Raptora nowej generacji różni się od rozwiązań zastosowanych w najnowszym Rangerze. Szereg specyficznych dla Raptora mocowań i wzmocnień takich elementów jak słupek C, skrzynia ładunkowa i koło zapasowe, a także unikalne obudowy odbojników, wieżyczki amortyzatorów i wsporniki tylnych amortyzatorów – wszystko to sprawia, że Ranger Raptor nowej generacji lepiej radzi sobie w trudnych warunkach terenowych.

Samochód został dodatkowo wyposażony w solidne osłony podwozia. Przednia płyta ma grubość 2,3 milimetra i wykonano ją z wysokowytrzymałej stali. Chroni ona chłodnicę, układ kierowniczy, miskę olejową i przedni mechanizm różnicowy.

Terenowy tempomat

Nowy Ranger Raptor posiada również funkcję Trail Control, która jest odpowiednikiem tempomatu dla jazdy terenowej. Wystarczy, że kierowca wybierze zadaną prędkość poniżej 32 km/h, a pojazd sam zajmie się przyspieszaniem i hamowaniem, podczas gdy kierowca może skoncentrować się na kierowaniu pojazdem w wymagającym uwagi terenie.

Aktywny układ wydechowy

Model został wyposażony w nowy, aktywny układ wydechowy z dwiema końcówkami, w którym zastosowano elektronicznie sterowany zawór. Kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy, w tym tryb cichy do uruchamiania auta wczesnym rankiem.

Tryby do wyboru to: „Cichy” – najcichsza praca niezależnie od warunków jazdy, „Normalny” – ustawienie domyślne, które zapewnia równowagę między komfortem a głośnością dźwięku, „Sport” – nieco głośniejsza praca układu wydechowego niż zwykle, która znakomicie koresponduje z dynamiczną jazdy, oraz „Baja” – najgłośniejsze ustawienie, które powinno być stosowane jedynie podczas jazdy w terenie.

Sportowe fotele nawiązują do odrzutowych myśliwców

We wnętrzu główne elementy stylistyczne podkreślają terenowe osiągi Rangera Raptora. Nowe, stylizowane na wyposażenie odrzutowych myśliwców przednie i tylne fotele sportowe, zwiększają komfort jazdy i zapewniają najlepsze podparcie podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością. Sportowa, podgrzewana, obszyta wysokiej jakości skórą kierownica z podparciem na kciuki, oznaczeniem położenia na wprost i łopatkami odlewanymi z magnezu, stanowi dopełnienie sportowego charakteru wnętrza.

Offroadowy wygląd i akcesoria

Wygląd Raptora pokazuje wyraźnie, co samochód potrafi. Pod poszerzonymi błotnikami znajdują się 17-calowe aluminiowe felgi, z dostępnymi wyłącznie w modelu Raptor oponami terenowymi premium. Otwory wentylacyjne, elementy aerodynamiczne oraz wytrzymałe, solidne stopnie boczne zostały z wykonane z aluminiowych odlewów.

Auto ma matrycowe reflektory LED z diodowymi światłami do jazdy dziennej. Reflektory zapewniają też doświetlanie zakrętów, są wyposażone w nieoślepiające światła drogowe i automatyczne dynamiczne poziomowanie. Diodowe oświetlenie tylne stanowi charakterystyczne nawiązanie stylistyczne do przednich reflektorów, natomiast tylny zderzak wyposażono w centralny stopień oraz hak holowniczy, umieszczony na tyle wysoko, by uniknąć pogorszenia kąta zejścia.

Czytaj też:
Nowy Ford Ranger celuje także w najbogatszych. Będzie luksusowa wersja Platinum
Czytaj też:
Jest nowa generacja Forda Rangera. Ofertę rozpoczyna 300-konny Raptor

Galeria:
Nowy Ford Ranger Raptor
Źródło: Ford