Pierwsza jazda nowym Mitsubishi ASX. Japończycy bardzo się postarali

Pierwsza jazda nowym Mitsubishi ASX. Japończycy bardzo się postarali

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX Źródło: Mitsubishi
Nowy, zupełnie inny od poprzednika ASX, pojawi się wkrótce w polskich salonach marki. Mieliśmy okazję wziąć udział w jego pierwszych testach na hiszpańskich drogach. Wrażenia są bardziej niż pozytywne.

Mitsubishi ASX to bardzo popularny w Polsce model. Najnowsze wcielenie auta powstało w sojuszu Japończyków z Francuzami (Mitsubishi tworzy alians z Nissanem i Renault). Auto reprezentuje popularny w Europie segment B SUV. Poprzednie generacje ASX znalazły na naszym kontynencie blisko 380 000 nabywców.

Od pierwszego spojrzenia widać, że nowa generacja najpopularniejszego w Europie modelu japońskiej marki, powstała specjalnie z myślą o europejskich kierowcach i ich specyficznych potrzebach. Jest to dostrzegalne w liniach stylistycznych, obszernym wnętrzu, przemyślanych rozwiązaniach poprawiających komfort (składana tylna kanapa) i przyjaznych środowisku układach napędowych. Oraz – last but not least – zaawansowanych systemach wspierających kierowcę podczas podróży.

Mitsubishi ASX

Nowa platforma – większe możliwości

Nowy ASX oparty jest na platformie CMF-B Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi, dzięki której możliwe było wprowadzenie dynamicznej kontroli podwozia (Dynamic Chassis Control), analizującej dane z sensorów, w chwilach przeciążeń na zakrętach i ograniczającej moment obrotowy odpowiedniego koła w celu korygowania toru jazdy. Nowa platforma Aliansu pozwala również na poszerzenie gamy układów napędowych. Wersję podstawową napędza turbodoładowana jednostka benzynowa o pojemności 1,0 litra i mocy 90 KM, połączona z 6-biegową przekładnią manualną, zadbano jednak o szeroki wybór dostępnej mocy i różnorodny charakter napędów w ofercie nowego ASX. Pozostałe, zelektryfikowane napędy benzynowe oferują nie tylko wyższe osiągi, ale i wyższe wyrafinowanie techniczne oraz dynamikę. Dwa warianty mocy turbodoładowanej jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o pojemności 1,3-litra (140 KM i 160 KM) wspiera instalacja miękkiej hybrydy (MHEV). Układ, obejmujący napędzany paskiem klinowym dwufunkcyjny alternator-rozrusznik oraz 12-woltowy akumulator, pozwala na odzyskiwanie energii zarówno w fazie zwalniania, jak i hamowania. Wersji 140-konnej towarzyszy w ofercie 6-biegowa przekładnia manualna, dla wersji 160-konnej przewidziano 7-biegową dwusprzęgłową przekładnię automatyczną DCT.

Mitsubishi ASX

Na polskim rynku pojawia się również, po raz pierwszy w tym modelu, wersja z tradycyjną hybrydą (HEV), łączącą jednostkę benzynową o pojemności 1,6 litra z dwoma silnikami elektrycznymi i automatyczną przekładnią z kilkoma trybami pracy.

Dodajmy, że uzupełnieniem oferty będzie w dalszej kolejności elektryczna hybryda ładowana z zewnętrznego źródła prądu, napędzana układem PHEV, będącym znakiem rozpoznawczym Mitsubishi. Zespół napędowy oparty jest w niej na podobnej jak w tradycyjnej hybrydzie konfiguracji – połączeniu silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra z dwoma silnikami elektrycznymi zasilanymi z większego akumulatora o pojemności 10,5 kWh.

Nowoczesny family look SUV-a Mitsubishi

Nowy ASX zyskał optycznie na wielkości, dzięki wysokim nadkolom, 17- lub 18-calowym kołom i sportowej posturze. Tył modelu zwraca uwagę bardzo silnym elementem wyróżniającym, którym jest nowo zaprojektowany logotyp modelu i trójwymiarowy napis Mitsubishi, rozciągający się na całą szerokość samochodu, pomiędzy wkomponowanymi kloszami zintegrowanych tylnych świateł LED. Dla wszystkich wersji wyposażenia dostępnych jest sześć kolorów nadwozia.

Wnętrze SUV-a jest przestronne i designersko ciekawe. Zastosowano lepsze, trwalsze materiały, poprawiono widoczność. Dzięki przemyślanym rozwiązaniom można elastycznie kształtować przestrzeń. W ASX siedzi się wysoko i łatwo do niego wsiadania. Z kolei funkcja odsuwania tylnej kanapy, umożliwiająca pełne wykorzystanie przestrzeni pasażerskiej lub bagażnika o pojemności do 467 litrów.

Mitsubishi ASX

Bezpieczeństwo i cyfrowa personalizacja

Wraz z nową generacją model ASX wchodzi na wyższy poziom nowoczesnych technologii cyfrowych i personalizacji. Każda z ośmiu wersji jest wyposażona standardowo w pełen zestaw przednich i bocznych poduszek powietrznych kierowcy i pasażera, kurtyny boczne po każdej stronie, pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami naciągu, zagłówki z ochroną kręgów szyjnych oraz punkty mocowania fotelików ISOFix. Model otrzymuje również bardzo szeroki zakres aktywnej ochrony pasażerów poprzez pomagające kierowcy nowe rozwiązania techniczne, noszące wspólną nazwę ADAS (Advanced Driver Assistance System). Systemy asystenckie redukują stres oraz zmęczenie kierowcy i dbają o dostarczanie dodatkowych informacji.

ASX po raz pierwszy we wszystkich wersjach oferuje w standardzie system ograniczający skutki kolizji czołowych (Forward Collision Mitigation) z funkcją ochrony pieszych i systemem monitorowania dystansu do pojazdu poprzedzającego (Distance Warning). Bez dopłat każda wersja otrzymuje system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Warning), system utrzymywania na pasie ruchu (Lane Keeping Assist) i system rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition). Przed kolizjami chronią także standardowe czujniki parkowania przód, tył oraz kamera cofania i adaptacyjny tempomat.

Najwyższa wersja wyposażenia dysponuje funkcją MI-PILOT, która zapewnia jazdę autonomiczną poziomu 1, łącząc adaptacyjny tempomat (ACC) i system centrowania na pasie ruchu (LCA).

Mitsubishi ASX

Nowy ASX jest łatwy w obsłudze i intuicyjny. Dostępne są trzy rodzaje zestawów zegarów – podstawowy zestaw analogowy z wbudowanym ekranem o przekątnej 4,2 cala, konfigurowalny zestaw cyfrowy z ekranem o przekątnej 7 cali oraz w pełni personalizowany cyfrowy wyświetlacz kierowcy o przekątnej 10,25 cala, który umożliwia również wyświetlanie instrukcji systemu nawigacyjnego.

W wyższych wersjach auta przydatny będzie system Multi-Sense. Dzięki niemy kierowca może więc zmienić reakcje układu kierowniczego, układu stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji oraz reakcje na pedał przyspieszenia, korzystając z predefiniowanych trzech trybów jazdy oraz trybu dającego u prawo wprowadzenia własnych parametrów:

  • Eco: tryb, którego priorytetem jest maksymalna sprawność energetyczna.
  • Pure: służący wyłącznie do jazdy z napędem elektrycznym.
  • Sport: maksymalna moc przenoszona na koła, odpowiednie ustawienia stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji.
  • My Sense: umożliwia kierowcy personalizację ustawień samochodu, a także zmianę koloru oświetlenia wnętrza diodami LED (8 kolorów).

8 wersji ASX 2023

Polscy klienci, którzy zdecydują się na zakup nowego Mitsubishi ASX, będą mieli do wyboru osiem wersji modelu, zróżnicowanych zarówno pod względem mocy napędu, rodzaju przekładni, jak i specyfikacji wyposażenia. Polski importer oferuje 5 lat gwarancji producenta (lub do przebiegu 100 000 km) oraz 5 lat gwarancji Mitsubishi Assistance bez limitu przebiegu.

Nowy Mitsubishi ASX ma szansę na podbój polskiego rynku. Jeździ się nim bardzo przyjemnie, nowoczesna sylwetka ze światłami LED z przodu i z tyłu pokazuje, że firma naprawdę wzięła sobie do serca potrzeby europejskich kierowców. Wnętrze jest obszerne, bagażnik duży, a jakość materiałów i spasowanie weszły na zupełnie inny poziom.

Jadąc samochodem nie czuć wybojów, układ kierowniczy jest bezpośredni i przyjemny dla kierowcy, a dzięki systemowi dynamicznej kontroli podwozia (Dynamic Chassis Control) komfortowo i pewnie pokonuje się zakręty.

Czytaj też:
Nissan pozostanie w sojuszu z Renault. Porozumienie coraz bliżej
Czytaj też:
Wybrano najbardziej niezawodne auta. Japończycy znowu triumfują

Źródło: Mitsubishi