Europa nie porzuca diesla, ale coraz częściej decyduje się na hybrydy i elektryki

Europa nie porzuca diesla, ale coraz częściej decyduje się na hybrydy i elektryki

Fiat Ducato RV
Fiat Ducato RV Źródło: Stellantis
W 2022 roku wśród nowo rejestrowanych aut dostawczych w UE nadal dominowały te wyposażone w silniki Diesla, choć ich pozycja nieco osłabła w porównaniu z poprzednim rokiem. Nie dziwi też niemal dwukrotny wzrost udziału w rynku wtyczkowozów – wynika z najnowszego raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Jak czytamy w opracowaniu IBRM Samar, w 2022 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych z silnikiem Diesla w Unii Europejskiej spadła o 21,9 proc. do 1,1 mln sztuk, ponieważ ogólny spadek liczby rejestracji w tym segmencie rynku dotknął głównie pojazdy napędzane olejem napędowym. Cztery największe rynki UE odnotowały dwucyfrowe straty: Francja (-23,5 proc.), Hiszpania (-23,5 proc.), Włochy (-19,4 proc.) i Niemcy (-17,0 proc.). W Polsce w 2022 roku liczba rejestracji aut dostawczych z silnikami Diesla spadła o 17,7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Z drugiej strony liczba zarejestrowanych samochodów dostawczych zasilanych benzyną wzrosła w ubiegłym roku o 9,2 proc. do 64 585 sztuk. W rezultacie udział tego paliwa w unijnym rynku nowych aut dostawczych wyniósł 5,0 proc. (wzrost o 1,3 punktu procentowego od 2021 r.).

Pojazdy ładowane z gniazdka

W ubiegłym roku liczba rejestracji nowych dostawczych wtyczkowozów w UE była większa rok do roku o 42,5 proc., co spowodowało wzrost ich udziału w rynku (z 3,0 do 5,3 proc. całkowitej sprzedaży). Wszystkie główne rynki w regionie miały dwucyfrowe wzrosty rejestracji, na czele z Hiszpanią (+57,3 proc.), a następnie były: Niemcy (+41,3 proc.), Francja (+33,0 proc.) i Włochy (+20,5 proc.). Z kolei w Polsce zanotowano jeden z większych w UE wzrostów w tym segmencie rynku (148,2 proc.).

Klasyczne hybrydy (HEV)

Samochody dostawcze z napędem hybrydowym (HEV) również odnotowały wzrost w 2022 r., a liczba rejestracji była większa w stosunku do poprzedniego roku o 23,9 proc. Pojazdy wyposażone w ten typ napędu miały w ubiegłym roku 2,5 proc. unijnego rynku samochodów dostawczych (wzrost z 1,7 proc. w 2021 r.). Włochy – największy rynek aut dostawczych w UE (mający 54 proc. udziału we wszystkich rejestracjach) – odnotowały najwyższą dynamikę wzrostu (+43,0 proc.). Liczba rejestracji HEV w porównaniu z 2021 rokiem była większa również we Francji (+13,3 proc.) i Niemczech (+3,1 proc.), podczas gdy Hiszpania odnotowała niewielki spadek (-0,8 proc.). Rynek dostawczych hybryd zwiększył się również w naszym kraju, a dynamika osiągnęła poziom plus 29,7 proc.

Paliwa alternatywne

Sprzedaż samochodów dostawczych napędzanych paliwami alternatywnymi (gaz ziemny, LPG, biopaliwa i etanol) spadła o 28,7 proc. do 15 221 sztuk. Udział w unijnym rynku tego rodzaju paliw wyniósł zaledwie 1,2 proc. całkowitej liczby rejestracji samochodów dostawczych.

Czytaj też:
Rok na rynku dostawczaków. Przedsiębiorcy odpuścili rozbudowę flot
Czytaj też:
Nowa niemiecka marka e-vanów pojawi się w Polsce

Źródło: IBRM Samar