Rok na rynku dostawczaków. Przedsiębiorcy odpuścili rozbudowę flot

Rok na rynku dostawczaków. Przedsiębiorcy odpuścili rozbudowę flot

Ford E-Transit Custom
Ford E-Transit CustomŹródło:Ford
Polscy przedsiębiorcy w 2022 roku kupili znacznie mniej samochodów dostawczych niż rok wcześniej. Z jednej strony: były kłopoty z ich nabyciem, z drugiej: biznesmeni zaczęli oszczędzać i uznali, że nie muszą wymieniać aut we flotach na nowe.

Pełen raport na temat rynku aut dostawczych w 2022 roku sporządził Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w grudniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 5 734 samochody dostawcze, o 23,1 proc. mniej niż rok wcześniej i o 3,82 proc. więcej niż w listopadzie 2022 roku. W 2022 roku zarejestrowano w Polsce 62 223 samochody dostawcze, o 15,8 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Dwie z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do 2021 roku, w tym najbardziej Isuzu, o 12,57 proc. Największy spadek zanotował Citroen – o 58,01 proc.

Renault liderem rynku

Tytuł lidera rynku w 2022 roku dzierży Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 12 933 auta tej marki, o 8,37 proc. mniej niż w 2021 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 20,78 proc. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 8 594 sztuki, o 13,65 proc. mniej niż w 2021 r. Udział marki w rynku wyniósł 13,81 proc. Na trzecim miejscu jest Iveco. W 2022 r. klienci tego producenta zarejestrowali 7 127 pojazdów dostawczych, o 6,80 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,45 proc. Na czwartej pozycji znalazł się Fiat, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 6 959 sztuk, o 22,58 proc. mniej niż w 2021 r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,18 proc. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W 2022 r. zarejestrowano 5 984 auta dostawcze tej marki, o 6,13 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2021 r. Udział marki wyniósł 9,62 proc.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2022 r. jest Renault Master. Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily, na trzeciej Mercedes Sprinter, a na czwartej Ford Transit. Pierwszą piątkę zamyka Fiat Ducato.

Czytaj też:
Nowa niemiecka marka e-vanów pojawi się w Polsce
Czytaj też:
Mercedes z gigantyczną inwestycją w Polsce. Powstanie nowa fabryka

Źródło: IBRM Samar