Wraca Dieselgate: Sąd cofnął Volkswagenowi homologację kluczowego silnika

Wraca Dieselgate: Sąd cofnął Volkswagenowi homologację kluczowego silnika

Volkswagen
Volkswagen Źródło:Shutterstock / multitel
Sąd cofnął niemieckiemu koncernowi homologację dla silnika 2.0 TDI. Okazało się bowiem, że wyposażone weń auta wciąż przekraczają normy emisji. Tym samym, zdaniem sądu, wcześniejsza decyzja o ich dopuszczeniu na rynek była niezgodna z prawem – pisze portal dziennika „Handelsblatt”.

O sprawie donosi Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, na podstawie artykułu w portalu dziennika „Handelsblatt” i PAP. Jak czytamy, niemiecka organizacja ekologiczna Deutsche Umwelthilfe (DUH) postanowiła sprawdzić, czy samochody, które przeszły akcję serwisową po ujawnieniu tzw. afery Dieselgate, zostały skutecznie naprawione. Okazało się, że auta Volkswagena wyposażone w silnik 2.0 TDI wciąż przekraczają normy emisji tlenków azotu. Tym samym wcześniejsza decyzja federalnego Urzędu Transportu Samochodowego (KBA) z 2016 o ich dopuszczeniu na rynek była niezgodna z prawem – uznał pod koniec lutego sąd administracyjny w Szlezwiku-Holsztynie. Jednocześnie sąd uchylił wspomnianą decyzję KBA.

Jak informuje Polska Agencja Prasowa, Volkswagen oświadczył, że chce zdecydować o dalszych krokach, możliwe jest bowiem odwołanie się od wyroku lub jego rewizja przed federalnym Sądem Administracyjnym.

Kolejna odsłona Dieselgate

Wyrok niemieckiego sądu to pokłosie tzw. afery Dieselgate, która wybuchła jeszcze we wrześniu 2015 roku. Przypomnijmy, wtedy to w Stanach Zjednoczonych amerykańska Organizacja Środowiska EPA (Environmental Protection Agency) ogłosiła, że w silnikach Diesla należących do grupy Volkswagena wykryto oprogramowanie, które miało na celu zafałszowywanie wyników badania spalin. Rozpoznawało ono test emisji szkodliwych substancji i zmieniało działanie silnika tak, by wyniki spełniały normy homologacyjne. Jak wtedy informowano, podczas zwykłej jazdy auta mogły wydzielać nawet czterdzieści razy więcej tlenków azotu. Koncern Volkswagen przyznawał ówcześnie, że na całym świecie może jeździć nawet 11 mln aut z zakwestionowanymi silnikami.

Czytaj też:
Jest wyrok TSUE w sprawie „Dieselgate”. Otwarta droga do unieważniania umów
Czytaj też:
Dieselgate Volkswagena. Polski sąd wyznaczył termin rozprawy

Źródło: PAP / IBRM Samar, Handelsblatt