Rekordowe wyniki Porsche. A w planach m.in. auto „bogatsze” niż Cayenne

Rekordowe wyniki Porsche. A w planach m.in. auto „bogatsze” niż Cayenne

Porsche 911 Dakar
Porsche 911 Dakar Źródło:Porsche
Porsche pochwaliło się wynikami finansowymi i handlowymi za 2022 rok. Niemiecka firma pobiła wszelkie historyczne rekordy.

– W trudnych warunkach osiągnęliśmy zdecydowanie najlepszy wynik w historii Porsche – to zasługa świetnej pracy zespołowej – powiedział dyrektor generalny firmy Oliver Blume, podczas prezentacji podsumowującej wyniki.

A były one imponujące. Firma Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG (pełna nazwa koncernu) zakończyła rok finansowy 2022 z czterema nowymi rekordami. Przychody ze sprzedaży Grupy w 2022 r. wyniosły 37,6 mld euro, co odpowiada wzrostowi o 13,6 proc. (2021: 33,1 mld euro). Zysk operacyjny wyniósł 6,8 mld euro, przekraczając ubiegłoroczny wynik o 1,5 mld euro (wzrost o 27,4 proc.). Również liczba dostaw oraz przepływy pieniężne netto w sektorze motoryzacyjnym osiągnęły nowe rekordowe wartości. Wskaźnik rentowności operacyjnej sprzedaży Grupy wzrósł z 16,0 do 18,0 proc. W tym roku producent samochodów sportowych ze Stuttgartu kontynuuje rozwój swojej strategii nowoczesnego luksusu i rozpoczyna realizację ambitnego programu „Road to 20”, którego misją jest długoterminowe zapewnienie zysków.

Porsche AG ma mocno wypełnione portfele zamówień. W ubiegłym roku producent dostarczył klientom 309 884 sportowe samochody, i to pomimo skutków wojny w Ukrainie, wyzwań związanych z pandemią koronawirusa oraz zakłóceń w globalnym łańcuchu dostaw. W porównaniu z wynikami z 2021 r. (301 915 aut) stanowi to 2,6-proc. wzrost. W roku finansowym 2022 przepływy pieniężne netto w sektorze motoryzacyjnym wzrosły z 3,7 do 3,9 mld euro.

„Road to 20”. Nowa strategia

W 2023 r. firma rozpoczęła program „Road to 20”, w ramach którego długoterminowo dąży do uzyskania wskaźnika rentowności operacyjnej sprzedaży Grupy na poziomie ponad 20 proc.

Według raportu Luxury & Premium firmy konsultingowej Brand Finance Porsche jest najcenniejszą luksusową marką na świecie. W przyszłości nadal będzie koncentrować się na limitowanych edycjach i rozbudowywać program Sonderwunsch. Jednocześnie Porsche chce kontynuować swoją strategię elektryfikacji. Całkowicie elektryczny Macan jest już na ostatniej prostej i będzie dostępny dla klientów w 2024 r. W planach na połowę dekady jest całkowicie elektryczne 718, które w średnioterminowej perspektywie będzie dostępne tylko jako model zasilany wyłącznie prądem. Po nim zadebiutuje w pełni elektryczne Cayenne. Czwarta generacja SUV-a podkreśli cel Porsche: by w 2030 r. ponad 80 proc. dostaw nowych samochodów przypadało na modele w 100 proc. na prąd.

Ponadto Porsche planuje rozszerzyć portfolio swoich produktów o w pełni elektrycznego SUV-a pozycjonowanego ponad Cayenne.

Czytaj też:
Grupa Volkswagen obiecuje potężną ofensywę w tym roku. Liczy na wielką zmianę
Czytaj też:
Aż trzy fabryczne Porsche 963 pojadą w 24-godzinnym wyścigu Le Mans
Czytaj też:
Porsche wjechało w ciężarówkę na S8. Wśród ofiar wypadku polityk PSL

Źródło: Porsche