Zaostrza się walka o dostęp do danych generowanych przez samochody

Zaostrza się walka o dostęp do danych generowanych przez samochody

Ford Explorer Electric
Ford Explorer Electric Źródło:Ford
W UE brakuje przepisów, które umożliwiłyby dostęp do usług związanych z danymi generowanymi przez pojazdy innym podmiotom poza producentami pojazdów. A gra toczy się o rynek prognozowany przez Komisję Europejską nawet na 400 mld euro do 2030 roku.

W piątek 31 marca 2023 r. w Brukseli odbyła się konferencja prasowa przedstawicieli grup konsumenckich, producentów motoryzacyjnych, branży leasingowej i wynajmu, operatorów rynku wtórnego, dealerów pojazdów, autoryzowanych i niezależnych warsztatów, wydawców danych i ubezpieczycieli. Wezwali oni po raz kolejny komisarza Thierry'ego Bretona do pilnego przedstawienia od dawna planowanych przepisów dotyczących dostępu do danych, funkcji i zasobów w pojeździe. Wskazali również, że obecnie istnieją duże bariery uniemożliwiające osiągnięcie „sprawiedliwego i równego dostępu do danych generowanych przez pojazdy, co ze względu na konstrukcję pojazdu daje producentom pojazdów przewagę niemal nie do pokonania”.

O danych nie powinni decydować producenci

Agustin Reyna z organizacji BEUC, reprezentującej europejskich konsumentów, przekonywał: „Ponieważ dane są nową kopalnią złota dla producentów samochodów, uczynienie z nich strażników danych kierowców i ich samochodów jest bardzo problematyczne. To nie producenci samochodów powinni decydować o tym, kto ma dostęp do tych danych, ale konsumenci. Producenci pojazdów od dawna sprzeciwiają się wszelkim środkom, które podważałyby ich monopol na dane samochodowe, a to musi się skończyć w interesie konkurencji w zakresie usług posprzedażnych i związanych z mobilnością, a ostatecznie konsumentów”.

Podczas konferencji prasowej wskazano ponadto, że problem ten może się jeszcze bardziej nasilić ze względu na rosnące zaangażowanie firm świadczących usługi chmurowe i internetowe, takich jak Amazon, Microsoft, Google, którzy współpracują z producentami, aby wejść mocniej w ten rynek.

Benjamin Krieger, sekretarz generalny CLEPA, reprezentujący europejskich producentów części motoryzacyjnych, powiedział: „Dostęp do danych i zasobów w pojazdach jest nie tylko kluczowy, ale wręcz niezbędny dla producentów części motoryzacyjnych w Europie, aby przetrwać i prosperować w stale rozwijającej się branży. Bez uczciwego dostępu cały ekosystem motoryzacyjny, w tym producenci części i cały rynek wtórny, nie może pozostać konkurencyjny w stosunku do gigantów technologicznych, którzy już dominują w systemach informacyjno-rozrywkowych pojazdów, ani nie możemy nadal wprowadzać innowacji w zakresie komponentów i usług, które spełniają nowe wymagania cyfrowe”.

KE opóźnia działania na rzecz konsumentów i konkurencyjności rynku?

Komisja Europejska pierwotnie planowała przyjęcie tego aktu prawnego w 2021 r., a we wniosku KE dotyczącym samego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania (Data Act – akt w sprawie danych) stwierdzono potrzebę przyjęcia przepisów sektorowych w celu rozwiązania tych problemów.

Przepisy pilnie potrzebne

Reprezentanci wspomnianych wyżej branż wezwali komisarza Bretona do przedstawienia prawnie wiążącej i szczegółowej propozycji przepisów w tym zakresie najpóźniej do jesieni tego roku.

Tomasz Bęben dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), członek zarządu CLEPA, podkreślił: „Producenci samochodów chcą generować coraz większe przychody z oprogramowania i usług subskrypcyjnych opartych na danych, trudno więc dziwić się, że nie są oni skłonni do dzielenia się nimi. Bez jasnych, narzuconych przez legislatora europejskiego zasad obejmujących specyfikę branży motoryzacyjnej pieczę nad danymi generowanymi przez nasze pojazdy trzymała będzie wąska grupa koncernów, co będzie uderzało w uczciwą konkurencję i konsumentów. Komisja Europejska, chcąc zapewnić możliwość pełnej realizacji potencjału gospodarczego związanego z wykorzystaniem danych w motoryzacji, powinna już dawno przedłożyć do dalszego procedowania akt sektorowy”.

Czytaj też:
Parkować tak, jak należy. Czyli jak?
Czytaj też:
Czy e-paliwa mają szanse odnieść sukces?

Źródło: SDCM