Porsche pokazuje nowe Cayenne i ogłasza jego polski cennik

Porsche pokazuje nowe Cayenne i ogłasza jego polski cennik

Porsche Cayenne
Porsche Cayenne Źródło:Porsche
Porsche udoskonaliło swojego luksusowego flagowego SUV-a. Nowe Cayenne debiutuje z nowym designem, zdigitalizowaną koncepcją wyświetlania informacji i obsługi, nowymi układami podwozia oraz nowymi funkcjami.

W najnowszym Cayenne Porsche integruje zmienioną koncepcję sterowania i wyświetlania informacji. Doświadczenie kierowcy Porsche – Porsche Driver Experience, po raz pierwszy wprowadzone w modelu Taycan – koncentruje się na osi kierowcy i optymalizuje obsługę. Dostęp do często używanych funkcji znajduje się bezpośrednio na kierownicy lub tuż obok.

Na przykład dźwignia umieszczona po lewej stronie za kierownicą dodatkowo służy do ustawień systemów wspomagających. Dźwignia automatycznej przekładni została zlokalizowana na desce rozdzielczej, co pozwoliło wygospodarować w nowej konsoli środkowej miejsce na schowki oraz duży panel sterowania klimatyzacją z eleganckim, czarnym wykończeniem. Łatwo dostępne elementy obsługi w połączeniu z mechanicznymi przełącznikami klimatyzacji i dotykowym regulatorem głośności łączą funkcjonalność ze wzornictwem. Kluczową cechą nowej koncepcji Porsche Driver Experience jest równowaga pomiędzy elementami cyfrowymi oraz analogowymi.

Nowy kokpit Cayenne

Przeprojektowany kokpit Cayenne po raz pierwszy obejmuje w pełni cyfrowy 12,6-calowy zestaw wskaźników w tak zwanej zakrzywionej, wolnostojącej formie. Jako opcja dostępny jest zoptymalizowany wyświetlacz head-up. Standardowy centralny ekran Porsche Communication Management (PCM) o przekątnej 12,3 cala integruje się z nową deską rozdzielczą i zapewnia dostęp do wszystkich istotnych funkcji

Łączność w nowym Cayenne wspierają natywne aplikacje, takie jak Spotify oraz Apple Music. Po raz pierwszy po stronie pasażera oferowany jest dodatkowy wyświetlacz o przekątnej 10,9 cala – może wyświetlać dane na temat osiągów, zapewniać osobny dostęp do elementów obsługi systemu informacyjno-rozrywkowego oraz, w zależności od rynku, umożliwiać strumieniowe przesyłanie treści wideo podczas podróży. Specjalna folia sprawia, że kierowca nie widzi zawartości tego wyświetlacza.

Poprawiony design i technologia oświetlenia

Najnowsze Cayenne ma nowy wygląd. Jest nowy przedni pas w połączeniu z mocniej zaakcentowanymi błotnikami, nową pokrywą i reflektorami. Tył dominują trójwymiarowe tylne lampy, stylizowana dolna partia oraz nowy tylny zderzak ze zintegrowanym miejscem na tablicę rejestracyjną. Poszerzona paleta lakierów z trzema nowymi odcieniami, pakiety sportowe dla Cayenne Coupé, pozwalające zmniejszyć masę własną o 33 kg, oraz nowa, szeroka gama 20-, 21- i 22-calowych obręczy kół umożliwiają indywidualną konfigurację samochodu.

Standardowe wyposażenie modelu obejmuje reflektory LED Matrix. Nową opcję stanowią reflektory LED HD Matrix. Ich technologia z dwoma modułami o wysokiej rozdzielczości – ponad 32 tysięcy pikseli na każdą lampę – maskuje położenie innych użytkowników drogi w wiązce świateł drogowych z dokładnością co do piksela, zapobiegając ich oślepianiu. W zależności od sytuacji na drodze jasność modułów można regulować w zakresie ponad 1000 stopni.

W nowym Cayenne Porsche wprowadza również system kontroli jakości powietrza. Standardowo samochód wykorzystuje predykcyjne dane nawigacyjne do wykrywania zbliżających się wjazdów do tuneli i automatycznie aktywuje wówczas recyrkulację powietrza. Opcjonalnie czujnik wykrywa poziom drobnych cząstek pyłu w powietrzu i w razie potrzeby wielokrotnie przepuszcza je przez filtr drobnego pyłu. Dodatkowo wiele zarazków i zanieczyszczeń z powietrza usuwa jonizator.

Do systemów asystujących należą aktywny ogranicznik prędkości oraz asystent omijania przeszkody, asystent skrętu oraz udoskonalony system Porsche InnoDrive, dostępny w połączeniu z adaptacyjnym tempomatem.

Zwiększona rozpiętość pomiędzy komfortem a osiągami

Porsche fabrycznie wyposaża teraz Cayenne w zawieszenie ze stalowymi sprężynami oraz Porsche Active Suspension Management (PASM). Nowe amortyzatory w technice dwuzaworowej, która umożliwia osobną kontrolę ugięcia i odbicia, zapewniają optymalną wydajność we wszystkich sytuacjach na drodze. Wyraźna poprawa nastąpiła szczególnie w obszarach komfortu przy niskich prędkościach, prowadzenia podczas dynamicznego pokonywania zakrętów oraz balansu przechyłów wzdłużnych i poprzecznych.

Lepsze wrażenia z jazdy oferuje nowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne w technice dwukomorowej i dwuzaworowej. Jego łagodna charakterystyka zapewnia stabilność oraz bardziej intuicyjne prowadzenie na utwardzonych drogach i w terenie – zarówno w porównaniu z zawieszeniem standardowym, jak i z poprzednikiem. Jednocześnie adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne pozwala udoskonalić osiągi i precyzję reakcji oraz ograniczyć ruchy nadwozia w dynamicznych sytuacjach drogowych. Cechują je też wyraźniejsze różnice pomiędzy trybami jazdy Normal, Sport i Sport Plus.

Wariant hybrydowy o wyższej mocy

W Europie nowe Cayenne debiutuje w trzema wersjach silnikowych. Udoskonalony 4,0-litrowy silnik V8 biturbo opracowany przez Porsche zastępuje poprzednią jednostkę V6 w nowym Cayenne S. Z maksymalną mocą 474 KM i maksymalnym momentem obrotowym 600 Nm – to o 34 KM oraz o 50 Nm więcej niż w poprzedniku – zarówno w SUV-ie, jak i w Coupé pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,7 s. Prędkość maksymalna wynosi 273 km/h.

Gamę Cayenne otwiera 3,0-litrowy silnik V6 z turbodoładowaniem. Generuje on teraz moc 353 KM oraz 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego, czyli o 13 KM i o 50 Nm więcej niż wcześniej.

Sześciocylindrowy motor stanowi również podstawę zespołu napędowego najnowszego Cayenne E-Hybrid. W połączeniu z nowym silnikiem elektrycznym, wzmocnionym o 30 kW – do 176 KM, moc systemowa wzrasta do 470 KM. Akumulator wysokonapięciowy o pojemności zwiększonej z 17,9 kWh do 25,9 kWh, w zależności od poziomu wyposażenia, zapewnia zasięg WLTP w trybie elektrycznym do 90 km. Nowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW skraca czas ładowania z odpowiedniego źródła prądu do mniej niż 2,5 h, i to pomimo zwiększonej pojemności akumulatora.

Najmocniejsza wersja nie dla Europy

Na większości rynków Porsche poza Unią Europejską topowym wariantem Cayenne, zaprojektowanym z myślą o maksymalnych osiągach na asfalcie, pozostaje Turbo GT. Występuje on wyłącznie jako Coupé i korzysta ze wszystkich optymalizacji oraz innowacji odnowionej serii modelowej. Moc 4,0-litrowego silnika V8 biturbo została zwiększona o 19 KM, do 659 KM. Cayenne Turbo GT przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,3 s i osiąga prędkość maksymalną 305 km/h.

Cennik nowego Cayenne

Standardowa specyfikacja Cayenne została poszerzona i obejmuje m.in. reflektory LED Matrix, zawieszenie Porsche Active Suspension Management, 20-calowe obręcze kół, wspomaganie parkowania z przodu i z tyłu wraz z kamerą cofania oraz schowek na smartfon z funkcją ładowania indukcyjnego z mocą do 15 W.

W Polsce Porsche oferuje nowe Cayenne w cenie od 428 tys. zł (Coupé: od 448 tys. zł). Cena Cayenne E-Hybrid wynosi od 458 tys. zł (Coupé: od 473 tys. zł), a Cayenne S – od 529 tys. zł (Coupé: od 555 tys. zł). Nowe modele można już zamawiać, a dostawy rozpoczną się w lipcu 2023 r.

Czytaj też:
Wypadek trzech Porsche na autostradzie. Cztery osoby nie żyją
Czytaj też:
Elektryczne Porsche Cayenne. Pierwsze informacje na temat przełomowego auta

Galeria:
Porsche Cayenne
Źródło: Porsche