Auta idą jak woda. Ogromne wzrosty w salonach samochodowych w Europie

Auta idą jak woda. Ogromne wzrosty w salonach samochodowych w Europie

Salon samochodowy DS
Salon samochodowy DS Źródło:Grupa PGD
Koniec kłopotów z podzespołami sprawił, że Europejczycy rzucili się do salonów samochodowych. Wzrost rejestracji nowych aut jest ogromny, jak poinformowało ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów).

W marcu 2023 r. unijny rynek samochodowy odnotował znaczny wzrost rejestracji samochodów osobowych, o 28,8 proc., przekraczając ponad milion sztuk (1 087 939). Wszystkie największe rynki bloku odnotowały w zeszłym miesiącu dwucyfrowy wzrost, z Hiszpanią (66,1 proc.) i Włochami (40,7 proc.) na czele.

W pierwszym kwartale 2023 r. rynek samochodowy UE odnotował znaczny wzrost rejestracji nowych samochodów, sprzedając prawie 2,7 mln sztuk. Oznacza to wzrost o 17,9 proc. w porównaniu z 2022 r., po solidnych wynikach w pierwszych trzech miesiącach. Spośród czterech głównych rynków UE największy wzrost odnotowała Hiszpania (+44,5 proc.), a następnie Włochy (+26,2 proc.), Francja (+15,2 proc.) i Niemcy (+6,5 proc.).

Rodzaje paliw nowych samochodów

W marcu nastąpił znaczny wzrost udziału w rynku samochodów hybrydowych do 24,3 proc. oraz samochodów elektrycznych do 13,9 proc. Pomimo przejścia na bardziej ekologiczne modele, samochody benzynowe nadal mają największy udział w rynku na poziomie 37,5 proc.

Samochody elektryczne

W zeszłym miesiącu UE była świadkiem znacznego wzrostu nowych rejestracji pojazdów elektrycznych (BEV), które wzrosły o ogromne 58 proc. do 151 573 sztuk. Odpowiada to udziałowi w rynku na poziomie 13,9 proc. i stanowi wzrost o 2,5 proc. w stosunku do marca 2022 r. (11,4 proc.). Dwu- i trzycyfrowe wzrosty procentowe odnotowano w większości krajów członkowskich UE. Warto zauważyć, że trzeci co do wielkości rynek, Holandia, odnotował sprzedaż ponad dwukrotnie wyższą, przy wzroście o 132,6 proc. W efekcie skumulowana liczba jednostek zarejestrowanych w I kwartale 2023 roku wzrosła o 43,2 proc. do 320 987.

Pełne hybrydy w górę

Hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) miały kolejny dobry miesiąc w marcu, a sprzedaż wzrosła o 38,1 proc. do 264 694 sztuk. Wzrost ten był w dużej mierze spowodowany dwucyfrowymi wzrostami na czterech kluczowych rynkach UE, zwłaszcza w Hiszpanii (+75,3 proc.) i we Włoszech (+47,8 proc.). W rezultacie pojazdy HEV osiągnęły udział w rynku na poziomie 24,3 proc., co oznacza wzrost o 1,6 proc. w stosunku do marca 2022 r.

Hybrydy ładowane z gniazdka

Po spadku w pierwszych dwóch miesiącach 2023 r. unijny rynek pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV) odnotował w marcu niewielki wzrost o 4,3 proc., po poprawie sprzedaży na trzech z czterech największych rynków: Hiszpanii (+80,1 proc.), Francji (+34,5 proc.) i we Włoszech (+23,1 proc.). Z drugiej strony rynek niemiecki skurczył się o 38,5 proc. Pomimo wzrostów na niektórych kluczowych rynkach, ogólny udział w rynku PHEV w UE traci na znaczeniu na rzecz innych segmentów pojazdów, spadając o 1,6 proc. z 8,8 proc. w marcu 2022 r. do 7,2 proc. w 2023 r.

Samochody benzynowe i diesle

W marcu 2023 r. liczba nowych rejestracji samochodów benzynowych w UE znacznie wzrosła (+29,9 proc.), co stanowi obecnie udział w rynku na poziomie 37,5 proc. (wzrost o 0,4 proc. w stosunku do marca 2022 r.). Wzrost ten koncentrował się głównie na czterech kluczowych rynkach: Hiszpanii (+82 proc.), Włoszech (+45,5 proc.), Francji (+24,4 proc.) i Niemczech (+22,8 proc.). W rezultacie w pierwszym kwartale 2023 roku sprzedano prawie 1 milion samochodów benzynowych, co stanowi wzrost o 18,6 proc. rok do roku.

Rynek samochodów z silnikiem Diesla w UE również osiągnął lepsze wyniki w marcu w porównaniu z 2022 r. (+11,8 proc.), głównie dzięki trzem największym rynkom: Włochom (+38,2 proc.), Hiszpanii (+21,1 proc.) i Niemcom (+7,8 proc.). Jednak samochody z silnikiem Diesla stanowią jedynie 14,5 proc. udziału w rynku UE, co oznacza spadek o 1,1 proc. w porównaniu z marcem 2022 r.

Czytaj też:
Mercedes-Maybach EQS. Czy to najbardziej ekskluzywny elektryczny SUV świata?
Czytaj też:
„Elektryczny Passat”. Oto ID.7, jeden z najważniejszych modeli Volkswagena
Czytaj też:
Toyota triumfuje w Europie. Hybrydy idą jak świeże bułeczki

Źródło: ACEA