Zupełnie nowa Cupra Tavascan. Samochód na nowe czasy

Zupełnie nowa Cupra Tavascan. Samochód na nowe czasy

Cupra Tavascan
Cupra Tavascan Źródło:Cupra
Cupra pokazała pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a coupé i swój drugi bezemisyjny model, po kompaktowym Bornie. Najmocniejsza wersja Tavascana wytwarza 340 koni mechanicznych z dwóch silników elektrycznych, które przenoszą moc na wszystkie koła.

Cupra Tavascan to nowy bezemisyjny model, który wywodzi się bezpośrednio z samochodu koncepcyjnego o tej samej nazwie, zaprezentowanego na salonie samochodowym we Frankfurcie w 2019 roku. Cztery lata temu pokazał on wizję całkowicie elektrycznej przyszłości hiszpańskiej marki. Wersja produkcyjna jest stylistycznym i technologicznym wzorem dla kolejnych modeli producenta z Martorell.

– Elektryfikacja to globalny trend, w który inwestuje także nasza marka. Do 2030 roku flota Cupry będzie całkowicie zelektryfikowana. Na rynku pojawi się wiele samochodów elektrycznych. To, czym chcemy żeby wyróżniały się samochody Cupry, to nie tylko coraz to nowocześniejsze technologie, ale także świetny design. Chcemy pokazać światu, że samochody elektryczne także mogą być seksowne i posiadać sportowy charakter. Dzięki modelowi Cupra Tavascan nasze marzenie się spełnia – powiedział Wayne Griffiths, dyrektor generalny Cupry.

Design

SUV od Cupry pokazuje nowy język stylistyczny marki, który podkreśla sportowa linia karoserii. Umieszczone z przodu, nowe światła LED składające się z trzech trójkątów są znakiem rozpoznawczym nowego modelu. Dynamiczne i muskularne linie nadwozia zostały przeniesione także do wnętrza.

Podwozie

Oparta na platformie MEB Grupy Volkswagen Cupra Tavascan integruje najnowsze technologie, począwszy od układu napędowego, poprzez podwozie, łączność, bezpieczeństwo, a kończąc na wygodzie. Auto mierzy 4644 mm długości, 1861 mm szerokości, 1597 mm wysokości a rozstaw osi wynosi 2766 mm.

Układ napędowy nowego modelu skonfigurowano pod kątem interakcji z kierowcą i wrażeń z jazdy. Jest adaptacyjne zawieszenie DCC Sport i progresywne wspomaganie układu kierowniczego. Dodatkowo są akcesoryjne opony zamontowane na 21-calowych kutych felgach aluminiowych.

Napęd

Tavascan będzie dostępny w dwóch wersjach mocy: 210 kW (286 KM) i 250 kW (340 KM). Mocniejszy wariant będzie oferowany z napędem na obie osie, co zapewni lepszą przyczepność w każdych warunkach drogowych.

Możliwość przenoszenia momentu obrotowego między wszystkimi czterema kołami zwiększa także czasy przyspieszenia. Ze startu zatrzymanego Cupra Tavascan VZ może osiągnąć prędkość 50 km/h w 2,4 sekundy (od 0 do 100 km/h w 5,6 sekundy).

Hiszpańskiego SUV-a wyposażono w akumulator trakcyjny o pojemność 77 kWh netto, który zapewnia około 550 km zasięgu. Wersja z napędem na obie osie – Cupra Tavascan VZ ma przejeżdżać około 517 km. Zasięg modelu to także zasługa rekuperacji energii oraz opcjonalnej pompy ciepła, które działają wydajniej niż klasyczny układ ogrzewania.

Drugi w pełni elektryczny pojazd w gamie hiszpańskiej marki może uzyskać dodatkowe 100 km zasięgu w 7 minut za sprawą szybkiego ładowania (DC). Kiedy zaś energia w akumulatorze trakcyjnym spadnie do 10 proc., można go uzupełnić do 80 proc. w niecałe pół godziny, korzystając z punktu ładowania o mocy co najmniej 135 kW.

Technologie

Samochód wyposażono w 15-calowy system multimedialny – największy jak dotąd we wszystkich modelach marki. Wyświetlacz obsługiwany jest głosowo lub dotykowo, można go dostosować do indywidualnych potrzeb. Pokładowa elektronika jest także zintegrowana z Apple CarPlay i Android Auto oraz oferuje system Wireless Full Link.

Marka zaoferowała 12-głośnikowy system dźwiękowy opracowany we współpracy z firmą audio Sennheiser – specjalistą w dziedzinie sprzętu hi-fi. Tavascan jest zatem pierwszym modelem marki wyposażonym w wysokiej jakości system dźwiękowy.

Bezpieczeństwo i wygoda

Zestaw pokładowych technologii wspomagania jazdy obejmuje, m.in.: predykcyjny tempomat (ACC) z funkcją dostosowania prędkości jazdy do znaków drogowych i danych nawigacji, system rozpoznawania znaków drogowych, system monitorowania martwego pola Side Assist z funkcją wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego Exit Assist, system Lane Assist wraz z asystentem zmiany pasa ruchu po włączeniu kierunkowskazu, system wykrywania zmęczenia kierowcy i kamerę cofania. Tavascan posiada także funkcję bezpieczeństwa czynnego, czyli Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania oraz ochrony pieszych i rowerzystów.

Zaprojektowany i opracowany w Barcelonie, Cupra Tavascan będzie produkowany w fabryce Grupy Volkswagen w Anhui w Chinach.

Czytaj też:
Seat zamierza rozwijać Cuprę. To ta marka odnosi niesamowite sukcesy
Czytaj też:
Cupra Leon teraz z nowym silnikiem i automatem DSG

Galeria:
Cupra Tavascan
Źródło: Cupra