Hybryda w trybie elektrycznym przejedzie... 200 km. Toyota zaskakuje zasięgiem

Hybryda w trybie elektrycznym przejedzie... 200 km. Toyota zaskakuje zasięgiem

Hybrydy plug-in Toyoty
Hybrydy plug-in Toyoty Źródło:Toyota
Toyota planuje wprowadzenie na rynek hybryd plug-in (ładowanych z gniazdka) nowej generacji, które będą mogły przejechać w trybie elektrycznym ponad 200 km na jednym ładowaniu.

Od premiery Priusa w 1997 roku Toyota opracowała pięć generacji technologii hybrydowej i trzy generacje napędów plug-in hybrid. W tym czasie sprzedała łącznie 22,5 miliona zelektryfikowanych samochodów. Pod względem redukcji emisji CO2 odpowiada to około 7,5 milionom bateryjnych aut elektrycznych. Do 2030 roku Toyota planuje zmniejszyć średnią emisję CO2 nowych pojazdów o 33 procent, a do 2035 roku o ponad 50 procent w porównaniu z rokiem 2019.

Potężne inwestycje w nowe technologie baterii

W 2022 roku Toyota rozpoczęła nowy cykl inwestycji w zelektryfikowane samochody o wartości 8 bilionów jenów (około 60 miliardów euro). Środki zostaną wykorzystane do 2030 roku, zarówno na badania i rozwój oraz opracowanie nowych modeli, jak i na produkcję. Jedna czwarta (około 15 mld euro) została przeznaczona na rozwój baterii trakcyjnych do samochodów i zwiększenie możliwości ich produkcji do pojemności odpowiadających 200 gigawatogodzinom rocznie.

Hybrydy plug-in Toyoty

Jak działa hybryda plug-in?

Hybrydy plug-in mogą poruszać się w bezemisyjnym trybie elektrycznym, korzystając z prądu obranego z ładowarki, lub w klasycznym trybie hybrydowym, w którym energia odzyskiwana z hamowania pozwala równie często poruszać się na samym silniku elektrycznym, jak w każdej innej hybrydzie marki.

Hybrydy plug-in Toyoty

Duże doświadczenie w produkcji hybryd plug-in

Firma ma ponad 10-letnie doświadczenie w produkcji samochodów tego typu. Pierwszy model Priusa plug-in Hybrid (debiut w 2012 roku) miał napęd hybrydowy 1.8 o łącznej mocy 134 KM i baterię litowo-jonową o pojemności 4,4 kWh, która umożliwiała przejechanie około 20 km na jednym ładowaniu. Do uzupełnienia energii ze zwykłego gniazdka wystarczało 1,5 godziny. Najnowszy Prius, który debiutuje w 2023 roku, w Europie jest dostępny wyłącznie z napędem hybrydowym plug-in. Jest aż o 80 proc. mocniejszy od poprzednika – jego układ hybrydowy piątej generacji z dużą baterią wytwarza 223 KM mocy. Średni zasięg w trybie EV na jednym ładowaniu wynosi do 86 km, a w mieście może przekroczyć 100 km.

Hybrydy plug-in Toyoty

Drugim modelem Toyoty z hybrydą plug-in jest RAV4 (debiut w 2020 roku). Rodzinny SUV o masie 1,9 tony przyspiesza od 0-100 km/h w 6 s. Ma napęd na cztery koła z układem hybrydowym 2.5 AWD-i o mocy 306 KM. RAV4 plug-in z akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 18,1 KWh ma trybie EV do 75 km (w cyklu mieszanym wg WLTP), a w mieście nawet do 98 km.

Hybrydy plug-in Toyoty

Hybrydy plug-in z zasięgiem EV 200 km

Hybrydy plug-in Toyoty mają do odegrania ważną rolę w w procesie, którego celem jest maksymalne ograniczanie emisji dwutlenku węgla (CO2) do atmosfery. Toyota planuje wprowadzić do sprzedaży szeroką gamę aut z napędem hybrydowym plug-in nowej generacji. Dzięki nowym, wydajniejszym technologiom baterii ich zasięg w trybie EV zostanie wydłużony do ponad 200 km. Tym samym hybrydy plug-in zyskają w gamie Toyoty pozycję praktycznych samochodów typu BEV, które na co dzień będą służyć jako auta elektryczne, zaś podczas dłuższych podróży wyeliminują problem ograniczonego zasięgu samochodów bateryjnych.

Czytaj też:
10 nowych aut w 3 lata. Toyota przerzuca się z hybryd na elektryki?
Czytaj też:
Nową Toyotę Prius można już rezerwować. Na pierwszych klientów czekają bonusy

Źródło: Toyota