Samochody z najwyższej półki w Polsce. Niesamowity wzrost popularności

Samochody z najwyższej półki w Polsce. Niesamowity wzrost popularności

Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo Źródło: Maserati
Czy Polacy są aż tak bogaci? Obserwując rynek dóbr luksusowych, a szczególnie rolę w nim samochodów z najwyższej półki, można uznać, że tak.

Firma KPMG (polski oddział) opublikowała raport: „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus w niepewnych czasach”. Wynika z niego, że wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce w 2022 roku wyniosła 37 mld złotych i była o blisko 19 proc. większa niż w 2021 roku Największym segmentem rynku dóbr luksusowych są samochody premium i luksusowe. Wartość ich rynku osiągnęła 25 mld złotych w ubiegłym roku.

Jak czytamy całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce w 2022 roku wzrosła o blisko 19 proc. rok do roku i wyniosła 37 mld złotych – przewyższając swoją wartość sprzed wybuchu pandemii. Największą część rynku dóbr luksusowych stanowią, jak co roku, producenci samochodów premium i luksusowych. Wartość tego segmentu wyniosła 24,7 mld zł – po dużym wzroście sprzedaży zarówno w ujęciu wolumenowym (5,1 proc.), jak i wartościowym (20,5 proc.).

Jak informuje IBRM Samar, w ubiegłym roku Polacy zarejestrowali 95,7 tys. nowych samochodów marek premium oraz 329 sztuk samochodów luksusowych. – Rynek samochodów luksusowych w Polsce ma się bardzo dobrze, pomimo tego, że w ostatnim czasie branżę motoryzacyjną dotknęły różne problemy, takie jak zakłócenia łańcucha dostaw czy niedobory półprzewodników oraz inne konsekwencje wojny w Ukrainie i trudnej sytuacji gospodarczej. W 2022 roku zarejestrowano 96,1 tys. samochodów klasy premium. To wzrost o ponad 5 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Samych pojazdów luksusowych w 2022 roku zarejestrowano 329 sztuk. Mimo, że liczba rejestracji może nie robić wrażenia, wartość tego rynku włączając marki premium wyniosła 24,7 mld złotych – mówi Mirosław Michna, lider doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Luksus kupują firmy

Według eksperta znaczące jest to, że ponad połowa samochodów premium była wyposażona w napędy alternatywne, co stanowi istotnie wyższy wskaźnik w porównaniu do pozostałych segmentów sprzedaży. – Można więc powiedzieć, że miarą prestiżu staje się nie tylko sama marka pojazdu, ale również podążanie za trendami niskoemisyjnej gospodarki. Specyfiką polskiego rynku jest również to, że za ponad 80 proc. sprzedaży odpowiadają nabywcy instytucjonalni – zaznacza Mirosław Michna.

Maserati na pierwszym miejscu

W ubiegłym roku po raz kolejny w najdroższym segmencie samochodów luksusowych Maserati uplasowało się na pierwszym miejscu, sprzedając 88 pojazdów. Zaraz za nim na drugim miejscu znalazło się Ferrari (80 sztuk) przeskakując z trzeciego miejsca w zeszłym roku. Brązowy medal i spadek o jedno miejsce przypadły marce Bentley, z 72 sprzedanymi samochodami. Jak zaznaczają autorzy raportu, dynamika sprzedaży samochodów marki Aston Martin wzrosła aż o 400 proc. z 5 sztuk sprzedanych w 2021 roku do 25 sztuk w 2022. Najniższa sprzedaż w segmencie przypadła zaś markom Rolls-Royce (7 sztuk) oraz McLaren (9 sztuk).

Według KPMG prognozy na najbliższe 5 lat nie są zbyt optymistyczne i wynika z nich, że wartość sprzedaży na rynku samochodów premium i luksusowych będzie odnotowywać spadek na poziomie -1,2 proc. rok do roku.

Czytaj też:
Rynek dóbr luksusowych w Polsce rośnie. Przybywa milionerów
Czytaj też:
Znamy cenę Lexusa LM. To van dla klientów z grubym portfelem
Czytaj też:
Już co trzeci nowy Lexus z najmocniejszym napędem

Źródło: KPMG, IBRM Samar