AvtoVaz na przymusowym urlopie. Rosjanie przesiądą się na rowery?

AvtoVaz na przymusowym urlopie. Rosjanie przesiądą się na rowery?

Łada C Concept
Łada C Concept Źródło: Łada
Tegoroczna przerwa produkcyjna w fabryce Łady rozpoczęła się dwa miesiące wcześniej. Powód to brak komponentów do wytwarzania aut. To nie jedyny problem rosyjskiej motoryzacji.

Rosjanie coraz mocniej odczuwają skutki inwazji na Ukrainę. Jeszcze w wakacje ubiegłego roku sprzedaż nowych samochodów Rosji odnotowywała wzrosty (w lipcu 19 procent, w sierpniu 17 proc.). Rynek rosyjski wzrósł w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku do 981 000 sztuk, a to w porównaniu z analogicznym okresem 2021 roku oznaczało wzrost o 10 proc. W tym roku dane o motoryzacji z Rosji mogą nie być tak optymistyczne.

Po raz kolejny przymusowy urlop

Jak informuje „Interia.pl” trwa kolejna przerwa produkcyjna w największej rosyjskiej fabryce samochodów w Togliatti. Załoga po raz kolejny odesłana została na przymusowy urlop. Przerwa w produkcji aut nie jest niczym nadzwyczajnym, stosują ją co niemal wszystkie zakłady samochodowe na świecie. Wiąże się z potrzebą wykonania konserwacji i remontu parku maszynowego fabryki, ewentualnie z dostosowaniem jej do produkcji nowych modeli.

W przypadku rosyjskich zakładów AvtoVAZ wakacyjną przerwę produkcyjnej, którą początkowo zaplanowano od 24 lipca, trzeba było jednak przyspieszyć. Rozpoczęła się dwa miesiące wcześniej – już 29 maja. Powód: brak zagranicznych komponentów do produkcji aut. Portal informuje, że mimo większych problemów z dostępnością wybranych podzespołów AvtoWaz nie wycofuje się z ambitnych planów produkcji w 2023 roku – 400 tys. Ład.

„Przerwa nie wpłynie na dostępność pojazdów u dealerów i skutkować ma utworzeniem dodatkowej rezerwy komponentów, by zakład mógł sprawnie działać w drugiej połowie roku" – twierdzi Maxim Sokołow prezes Łady.

W Rosji coraz więcej chińskich aut

Problem ograniczonego zaopatrywania Rosjan w samochody ma jeszcze inny aspekt. Brak dostępności samochodów z krajów Europy Zachodniej sprawił, że Rosjanie na potęgę zaczęli kupować samochody z Chin. „Interia.pl” przytacza dane z rosyjskiego Avtostatu, z których wynika, że w 2021 zaledwie 10 proc. nowo rejestrowanych aut w Rosji pochodziła od chińskich producentów. W kwietniu tego roku było to już 40 proc. samochodów. W pierwszym kwartale 2023 do Rosji sprowadzono z Chin blisko 40 tys. nowych pojazdów, co oznacza, wzrost importu z tego kierunku rok do roku aż o 188 procent.

Czytaj też:
Motoryzacyjny gigant wycofuje się z Rosji. Tym razem to producent opon
Czytaj też:
W Rosji samochody nigdy nie były tak drogie. Zobacz, ile za najpopularniejsze auta muszą płacić Rosjanie

Źródło: „Interia.pl”, ACEA