Jazda w tunelu. Co wolno, a czego nie wolno robić?

Jazda w tunelu. Co wolno, a czego nie wolno robić?

Tunel pod Świną
Tunel pod Świną Źródło:UM Świnoujście/Hanna Lachowska
W piątek 30 czerwca planowane jest oddanie do ruchu tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Przy tej okazji przypominamy przepisy obowiązujące podczas jazdy w tunelu oraz pokazujemy film, jakich rzeczy nie wolno robić w tym miejscu.

Tunele drogowe ze względu na swoją specyfikę muszą być monitorowane. Jest to konieczne, gdyż wypadek w tym miejscu może mieć znacznie groźniejsze skutki nie tylko dla uczestników zdarzenia, ale też dla innych kierowców ze względu na ryzyko pożaru. Sygnał z kilku kamer pracujących 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu trafia do Centrum Zarządzania Tunelem (CZT). Każde zatrzymanie pojazdu czy też pojawienie się pieszego wzbudza alarm systemu. Filmy oraz zdjęcia dokumentujące niewłaściwe zachowania użytkowników tunelu trafiają do policji.

Tunel drogowy

W związku z otwarciem 30 czerwca tunelu w Świnoujściu postanowiliśmy przypomnieć kierowcom przepisy obowiązujące w tunelach drogowych i ku przestrodze pokazać film przesłany przez Generalna Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad z nagraniami z tunelu na S7 Naprawa – Skomielna Biała, będący przykładem niewłaściwych zachowań w tym miejscu.

facebook

Jazda w tunelu – przepisy

W tunelu, poza sytuacjami awaryjnymi, obowiązuje zakaz zatrzymywania się. Dlatego jeżeli jest to tylko możliwe, należy opuścić tunel i zatrzymać się po wyjeździe z niego. Jeżeli doszło do awarii uniemożliwiającej dalszą jazdę, należy zatrzymać się w odległości nie mniejszej niż 5 m od poprzedzającego nas pojazdu, jak najbliżej prawej krawędzi jezdni, wykorzystując pobocze. Tabliczka pod znakiem drogowym D-37 „tunel” może wprowadzić większą odległość między pojazdami.

Jazda w tunelu znak D-37

Odstępy między pojazdami w tunelu

Przepisy drogowe wprowadzają obowiązek dla kierujących, by poza obszarem zabudowanym w tunelach o długości przekraczającej 500 m, utrzymywali odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż:

  • 50 m – jeżeli kierują pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobusem,
  • 80 m – jeżeli kierują zespołem pojazdów lub pojazdem niewymienionym w punkcie pierwszym.

Odstęp między pojazdami w tunelu może być także regulowany za pomocą znaku drogowego. Wówczas znak drogowy pierwszeństwo przed zasadami ogólnymi.

W tunelu nie można cofać i zawracać. Z pomocą znaków drogowych, organizator ruchu, może wprowadzić w tunelu również zakaz wyprzedzania. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przejazdu może być także wprowadzone ograniczenie prędkości lub zakaz wjazdu do tunelu określonych pojazdów.

Wykluczeni użytkownicy tuneli

Przez tunel nie mogą przejeżdżać pojazdy z towarami niebezpiecznymi. Obowiązuje również bezwzględny zakaz poruszania się rowerów i pieszych. Na przykład w tunelu w Świnoujściu piesi i rowerzyści mogą skorzystać z autobusu komunikacji miejskiej zapewniającego także przewóz rowerów na specjalnych przyczepkach.

Tunel drogowy

Sterowanie ruchem w tunelu

Wjazd do tunelu może być regulowany sygnalizacją świetlną ogólną lub sygnalizacją dla poszczególnych pasów ruchu. Sygnalizator umieszczany jest przed wjazdem do tunelu oraz w długich tunelach, powtarzany, co pewien dystans. Organizator ruchu, monitorujący tunel, może zamknąć dany pas ruchu całkowicie lub na pewnym odcinku, nadając nad nim sygnał w postaci czerwonego krzyżyka z uwagi np. wypadek, awarię lub remont. Sygnał zielonej strzałki w dół oznacza możliwość korzystania z danego pasa ruchu. Sygnałami tymi można również regulować ruch na pasach o zmiennych kierunkach ruchu, tym samym dostosowując organizację ruchu w tunelu do natężeń z przeciwnych kierunków.

Znaki drogowe w tunelu

Jak bezpiecznie opuścić tunel?

W razie wystąpienia niebezpiecznej sytuacji w tunelu włączy się oświetlenie awaryjne koloru czerwonego, a system nagłośnieniowy zacznie nadawać sygnał alarmowy i komunikaty głosowe. Należy bezwzględnie się do nich stosować. Pojazdy należy zatrzymać przy prawej krawędzi, tak aby zapewnić korytarz dojazdu dla służb. W wypadku wystąpienia pożaru, przed którym pojazdem się poruszamy, trzeba jak najszybciej tunel opuścić. Na całej długości tunelu są oznaczenia pokazujące odległość do wyjścia awaryjnego, należy skierować się do najbliższego. Pomoc można wezwać, łącząc się z kolumny alarmowej oznaczonej piktogramem SOS z centrum obsługi tunelu.

Czytaj też:
Duża prędkość i głęboka kałuża. Jak w takich warunkach nie stracić kontroli nad autem?
Czytaj też:
Przejazd kolumny rządowej. Co trzeba wiedzieć o takich sytuacjach?

Źródło: Kodeks Drogowy, GDDKiA